"verzekeraars maken betere preventie en reïntegratie niet waar"

CPB Policy brief 2015/15 cover

Privaat verzekerde bedrijven presteren tot nu toe niet beter op het vlak van preventie en reïntegratie dan niet-privaat verzekerde bedrijven. Dat stelt het Centraal Planbureau in haar Policy Brief 2015/15 'Verzekeren tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid'.

De onderzoekers: "Het hybride stelsel met private en publieke verzekeraars is een middel om lager ziekteverzuim en minder arbeidsongeschiktheid te realiseren, geen doel op zichzelf. Dit ware bij alle wijzigingen in het stelsel goed voor ogen te houden. Als privaat verzekerde bedrijven gedurende langere tijd niet beter presteren dan niet-privaat verzekerde bedrijven, dan vervalt een van de argumenten voor de huidige opzet van de WGA-markt met een publieke verzekeraar en meerdere private verzekeraars."

Investeringen in preventie en re-integratie zijn vooral lonend voor een partij die de gehele financiële verplichting draagt voor de twaalf jaar waarvoor een werkgever verantwoordelijk kan zijn voor een zieke werknemer. Werkgevers moeten voor de eerste twee jaar loondoorbetaling bij ziekte kiezen tussen het risico zelf dragen of zich privaat verzekeren. Voor de daaropvolgende tien jaar WGA moeten werkgevers kiezen tussen publiek verzekeren bij het UWV en het zogenaamde ‘eigenrisicodragerschap’, meestal in combinatie met privaat verzekeren. Verzekeraars hebben tot nu toe tegen de verwachting in de verzekeringsmarkten voor loondoorbetaling bij ziekte en voor de WGA niet geïntegreerd. Daarbij hebben verzekeraars nagelaten hun toegevoegde waarde te demonstreren door werkgevers te bewegen tot betere preventie en re-integratie.

Ondanks deze tekortkomingen constateren de onderzoekers dat het beleid in de afgelopen decennia effectief is geweest in het terugdringen van ziekteverzuim en de instroom in arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. De toegenomen financiële en re-integratieverplichtingen voor werkgevers hebben hierbij een belangrijke rol gespeeld. Voorstellen die deze verplichtingen geheel of gedeeltelijk terugdraaien, zoals de beperking van loondoorbetaling bij ziekte, leiden tot een hoger ziekteverzuim en groter aantal arbeidsongeschiktheidsuitkeringen, met op termijn hogere premies en minder werkgelegenheid.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Mark van den Broek - 8 september 2015

Dus weer de zoveelste leugen van verzekeraars.... Ze hebben steeds geroepen dat verzekeraars veel allerter zijn op gebied van integratie en arbeidsongeschiktheid....de premies bij UWV zouden torenhoog worden terwijl deze bij verzekeraars laag blijven of worden....Het tegendeel blijkt zo onderhand waarheid te worden.....

Wetsvoorstel Van Gennip dreigt te ontsporen

Wetsvoorstel Van Gennip dreigt te ontsporen

De Raad voor de rechtspraak adviseert minister Van Gennip om haar wetsvoorstel tot wijziging van de re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar bij werknemers...

Het juiste spoor

Het juiste spoor

(Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus, in Ken je vak! VVP 6-2023) Het is belangrijk dat werkgevers door hun financieel adviseur bij de afweging van het eigenrisicodragerschap...

CPB: "Financiële sector voldoende weerbaar"

CPB: "Financiële sector voldoende weerbaar"

"Het gevaar van een bankencrisis in Nederland lijkt beperkt en ook de financiële risico’s vanuit de woningmarkt zijn beheersbaar.” Dat zegt CPB-directeur...

Snel 'onder water' als huizenprijzen dalen

Snel 'onder water' als huizenprijzen dalen

Het aantal huiseigenaren dat ‘onder water’ staat, loopt  snel op zodra woningprijzen dalen. Aldus de Risicorapportage Financiële Markten 2022...

AFM: uitstel belastingverplichting niet de oplossing voor de crisis

AFM: uitstel belastingverplichting niet de oplossing voor de crisis

"Het simpelweg uitstel blijven verlenen van belastingverplichtingen is niet de oplossing om ondernemingen in de problemen weer op de been te helpen", aldus de AFM...

"Gevolgen coronacrisis Nederlandse financiële stelsel beperkt"

"Gevolgen coronacrisis Nederlandse financiële stelsel beperkt"

De jaarlijkse Risicorapportage Financiële Markten van het CPB noemt de gevolgen van de coronacrisis voor het Nederlandse financiële stelsel nog steeds...

“Beleidsopties CPB leiden tot lager pensioen"

“Beleidsopties CPB leiden tot lager pensioen"

De Pensioenfederatie wijst beleidsopties rond pensioen en woningbezit in de dinsdag verschenen CPB-studie ‘Sturen naar vermogen’ af. “Deze theoretische...

CPB noemt verlagen hypothecaire aflossingseis als beleidsoptie

CPB noemt verlagen hypothecaire aflossingseis als beleidsoptie

De vermogensopbouw van Nederlandse huishoudens is lang niet altijd optimaal. Een aanzienlijke groep huishoudens bouwt weinig vermogen op, of heeft het vastzitten...

Stresstest AFM en CPB: forse groep huishoudens na inkomensverlies in financiële problemen

Stresstest AFM en CPB: forse groep huishoudens na inkomensverlies in financiële problemen

Een forse groep huishoudens komt na inkomensverlies snel in de financiële problemen, ondanks het sociale vangnet van de WW en de Tijdelijke overbruggingsregeling...

CPB: "Langdurige schade economie door coronacrisis"

CPB: "Langdurige schade economie door coronacrisis"

Door de coronacrisis wordt de Nederlandse economie op de korte termijn flink geraakt. Deze schade zal op de langere termijn slechts gedeeltelijk herstellen, zelfs...