Verzekeraar moet bewijzen dat aanmaningsbrief is ontvangen

Brievenbus flat via Pixabay

Achmea maakt volgens de kantonrechter onvoldoende hard dat de verzekeringnemer haar aanmaningsbrief heeft ontvangen. Achmea had de polis daarom niet mogen beëindigen.

De kantonrechter: “Het feit dat een brief van Achmea volgens de gebruikelijke wijze en proces is aangemaakt en via Rotaform bij PostNL is aangeboden voor verzending, betekent niet dat daarmee is aangetoond dat de brief van 17 oktober 2016 daadwerkelijk door [eiser] is ontvangen.

“Voor wat betreft de bezorging is er slechts een schriftelijke verklaring van PostNL overgelegd. Door [naam 1] van PostNL is verklaard dat van de 49 brieven er 49 werden bezorgd. Niet is aangetoond dat de brief van 17 oktober 2016 één van de 49 brieven is geweest, zodat niet kan worden geconcludeerd dat de brief van 17 oktober 2016 van Achmea op het adres van [eiser] is bezorgd en door hem is ontvangen.

“Daarbij weegt de omstandigheid mee dat [eiser] nog in november 2016 is gesommeerd en Achmea hem nog een betalingsverzoek heeft gedaan. Als de brief van 17 oktober 2016 door [eiser] zou zijn ontvangen, dan was Achmea gerechtigd om de verzekeringsovereenkomst per 1 oktober 2016 (de premievervaldag) te schorsen dan wel te beëindigen. Hiervan is niet gebleken.

“Nu Achmea niet in haar bewijsopdracht is geslaagd, betekent dat [eiser] niet na de vervaldag onder vermelding van de gevolgen van het uitblijven van betaling is aangemaand tot betaling binnen een termijn van veertien dagen. Achmea was derhalve niet gerechtigd om tot schorsing of beëindiging van de dekking van de verzekeringsovereenkomst over te gaan. De gevorderde verklaring voor recht van [eiser] is voor toewijzing vatbaar.

“Nu er wordt geoordeeld dat de verzekeringsovereenkomst niet is beëindigd, heeft [eiser] op grond van de overeenkomst recht op een uitkering in verband met de schade die hij aan zijn eigen voertuig heeft geleden. De schade is begroot op een bedrag van 3.627,58 euro.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Piet Visser - KWALITEITverzekeringen 17 februari 2021

Bij de basisopleiding die ik ooit volgde had ik toch echt geleerd dat de verzekeringspremie een brengschuld is. Toen werd ons geleerd dat het sturen van een nota door de verzekeraar een stukje service was, maar dat het de verantwoordelijkheid van de verzekerde zelf is om zich te realiseren dat er op tijd premie betaalt moet worden, op straffe van verlies van dekking. We zijn wel erg ver afgedwaald van wat ooit 'normaal' was. De consumentenbescherming gaat nu soms echt veel te ver in mijn ogen. Niemand is gebaat bij een samenleving die onwerkbaar wordt door een overdaad aan regelgeving.

Meer over
Rechtbank houdt Allianz aan erkenning aansprakelijkheid

Rechtbank houdt Allianz aan erkenning aansprakelijkheid

(Rechtspraak) Allianz heeft aansprakelijkheid erkend voor het verkeersongeval. Later heeft Allianz de erkenning ingetrokken. De Rechtbank Rotterdam beslist dat niet...

Letselschade door kop warm water niet voor rekening stageverlener

Letselschade door kop warm water niet voor rekening stageverlener

(Rechtspraak) Naar het oordeel van de kantonrechter rustte op de stageverlener geen verplichting om de stagiaire te instrueren over de manier waarop zij op een veilige...

WAM-verzekeraar moet toch uitkeren in zaak handremtrekker

WAM-verzekeraar moet toch uitkeren in zaak handremtrekker

(Rechtspraak) Als iemand anders dan de bestuurder de handrem aantrekt, wat in dit geval gebeurde met rampzalige gevolgen, is de bestuurder verkeersslachtoffer. Aldus...

Hof geeft Allianz alsnog gelijk, risicowijziging door hennepkwekerij ten onrechte niet gemeld

Hof geeft Allianz alsnog gelijk, risicowijziging door hennepkwekerij ten onrechte niet gemeld

(Rechtspraak) Verweerders bewoonden een chalet op een woonwagenstandplaats. Zij hadden een inboedel- en een opstalverzekering afgesloten bij Allianz. Het chalet...

Steigerbouwers steigeren vergeefs bij rechtbank

Steigerbouwers steigeren vergeefs bij rechtbank

(Rechtspraak) Eisers zijn twee aannemingsbedrijven die samen een huis aan het bouwen waren toen een storm schade veroorzaakte aan het dak. Ook zijn er door de storm...

Gerechtshof: Rabobank is onafhankelijke tussenpersoon

Gerechtshof: Rabobank is onafhankelijke tussenpersoon

(Rechtspraak) Het Gerechshof 's-Hertogenbosch maakt korte metten met de stelling dat Rabobank geen onafhankelijke tussenpersoon zou ziin. Dit in het hoger beroep...

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

(Rechtspraak) De adviseur sloot abusievelijk geen ORV af voor de consument, maar deze klaagde te laat. Tot dat oordeel komt de Rechtbank Noord-Holland. De consument...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Medewerker verzekeraar krijgt celstraf voor computervredebreuk

Medewerker verzekeraar krijgt celstraf voor computervredebreuk

(Rechtspraak) De Rechtbank Gelderland geeft een man twee jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf wegens computervredebreuk bij zijn werkgever, een verzekeraar, en...

Named perils-verzekering blijft overeind

Named perils-verzekering blijft overeind

(Rechtspraak) De named perils-verzekering is niet uigehold. De Hoge Raad oordeelt dat het gerechtshof mocht terugkomen op haar eerdere oordeel dat er wel degelijk...