Verzekeraars moeten meer focussen op 'beste product'

Hoewel consumenten vooral waarde hechten aan het ‘beste product’, blijkt dit juist de strategie te zijn waarop verzekeraars het laagst scoren. De behoefte aan service is daarentegen het kleinst. Dit blijkt uit Uitblinkers Verzekeraars, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Multiscope: “De marktwensen brengen de behoeften van consumenten in de verzekeringsmarkt in kaart. Het ‘beste product’ is met 43 procent de belangrijkste wens. Toch scoren verzekeraars hier veruit het laagst (3,21) op van alle waardestrategieëen. Verzekeraars zouden hun focus daarom meer moeten richten op het leveren van het beste product. Wie dit doet, ontwikkelt toonaangevende en innovatieve oplossingen die de standaard in de markt bepalen.”
Weinig servicebehoefte bij verzekeringen
Van de drie waardestrategieën is de behoefte aan service het laagst. Slechts een kwart (25 procent) van de Nederlanders ziet ‘beste service’ als belangrijkste strategie. Dit is aanzienlijk lager dan ‘lage prijs’ (32 procent) en ‘beste product’ (43 procent). Multiscope: “Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de verzekeringsmarkt tegenwoordig weinig fysiek en persoonlijk contact kent. Bijna alle verzekeringen kunnen online worden afgesloten.”
ZLM behaalt de hoogste score op ‘beste product’. DSW volgt met 3,64 op de tweede plaats, en UnitedConsumers maakt de top drie compleet met 3,45. Daarna volgen ANWB (3,42) en Rabobank (3,34).
Reactie toevoegen
Reacties
Martin Koot (MoneyView) - MoneyView Research 16 september 2025
Mooi dat dit onderzoek andermaal bevestigd dat consumenten grote waarde hechten aan de kwaliteit van verzekeringsproducten. U zult het mij niet kwalijk nemen dat ik aansla op de hier gebezigde term ‘beste product’. Van de website van Multiscope leid ik af dat hiervoor geënquêteerd is onder polishouders; consumenten dus. ‘Beste product’ is daardoor in deze context een subjectieve kwalificatie, dat bovendien van product wordt geabstraheerd naar verzekeraarsniveau. Als ik door onze recente onderzoeksrapporten blader (voor iedereen in te zien via specialitem.moneyview.nl), dan zie ik ook en vooral producten van andere verzekeraars hoog scoren. De benchmarkmethode die wij daarvoor hanteren is inhoudelijk goed doordacht, in de praktijk beproefd, objectief én volledig transparant. Volgens mij onderstreept dit onderzoek eerder het belang van goede communicatie met de consument (marketing, zo u wilt) dan dat het iets zegt over intrinsieke kwaliteit van de verzekeringsproducten.
Mark van den Broek - eFeM Verzekeringen 16 september 2025
beste produkt van wat ? opstal, inboedel, zorg, auto ? Ik geloof niet dat 1 verzekeraar het beste in alles kan zijn. DSW bijvoorbeeld.....zal wel over zorg gaan. ZLM daarentegen zal wel over auto gaan .....maar weten doen we het niet.
Pieter van Stratum - Netwerker 16 september 2025
Wat is het beste???? Gaan we toch weer naar productverkoop ipv advies?
Meer over
(Sonja Stalfoort, Alpina Group, in Ken je vak! VVP 3-2025) We kunnen nog geen oplader bij Bol kopen of we worden al gevraagd een klanttevredenheidsonderzoek in...
DEGIRO uitblinker op ‘beste proces’
DEGIRO heeft van alle partijen in de financiële sector de hoogste score op de waardestrategie ‘beste proces’. Beleggingspartijen scoren hoger dan...
‘U tevreden, wij tevreden!’ beste slogan verzekeringsmarkt
De slogan ‘U tevreden, wij tevreden!’ van ZLM Verzekeringen scoort met een 8,56 het hoogst van alle slogansvan verzekeraars in de markt. Het gemiddelde...
"De Hypotheker de grote uitblinker binnen de hypotheeksector"
De Hypotheker is de grote uitblinker binnen de hypotheeksector. Aldus het onderzoek 'Uitblinkers Financiële Sector' van Multiscope. Het onderzoeksbureau: "De...
Verzekeringsmarkt e-bikes stijgt naar 621 miljoen euro
De verzekeringsmarkt voor e-bikes steeg in een jaar tijd met 71 miljoen naar 621 miljoen euro. Van alle soorten e-bikes brengt het verzekeren van een elektrische...

ASN Bank als beste gepositioneerd in financiële sector
ASN Bank heeft de beste positionering van alle partijen in de financiële sector. Partijen die zich richten op duurzaamheid of lokale aanwezigheid scoren goed....
Half miljoen automobilisten willen van verzekeraar veranderen
In de afgelopen vijf jaar stapten ruim één miljoen automobilisten over van autoverzekeraar. De komende twaalf maanden is slechts 7 procent van plan...
Meer Nederlanders hebben een positief beeld over verzekeraars
Meer Nederlanders hebben een positief beeld over verzekeraars (42 procent): een toename van ruim tien procent ten opzichte van 2022. Klanten die contact hebben gehad...

Verzekeringsmarkt e-bikes groeit naar 550 miljoen euro
Nederlanders hebben het afgelopen jaar 550 miljoen euro uitgegeven aan het verzekeren van hun elektrische fiets, heeft Multiscope onderzocht. De groei van de markt...

Nederlandse huishoudens investeerden 11,3 miljard euro in duurzamere woning
Nederlandse huishoudens hebben in 2022 11,3 miljard euro besteed aan het verduurzamen van hun woning. In totaal hebben 4,8 miljoen huishoudens minimaal één...






