Verzekering liep langer door dan nodig

Kifid 2017 (deel logo)

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat Aegon tweederde van de door de klant te veel betaalde ORV-premie (272 euro) terugstorten. De consument had geen bericht ontvangen dat er geen pandrecht meer rustte op zijn ORV. Hierdoor heeft de verzekering langer doorgelopen dan nodig. De Commissie: "Dit valt de door de Aegon inschakelde hulppersoon (Stater, red.) te verwijten omdat deze de informatie over het eindigen van het pandrecht niet aan de juiste partij heeft verzonden." De Commissie maakt echter ook de Consument een verwijt: "Hij had adequater moeten handelen. Consument heeft de spaarverzekering wel beëindigd. Hij wist hoe dit, na de aflossing van de hypothecaire geldlening en het vervallen van het pandrecht, in zijn werk ging. Dat Consument naar eigen zeggen door de verhuizing de beëindiging van de overlijdensrisicoverzekering minder scherp op zijn netvlies had, is menselijkerwijs begrijpelijk. Dit is echter een omstandigheid die in de verhouding tot Aegon Hypotheken voor rekening en risico van Consument blijft. Bovendien werd ook na de aflossing van de geldlening nog steeds premie voor de overlijdensrisicoverzekering geïncasseerd. Consument had dit moeten opmerken en de overlijdensrisicoverzekering kunnen beëindigen. Voornoemde omstandigheden rekent de Commissie Consument aan. Daarnaast moet worden bedacht dat Aegon Levensverzekering N.V. gedurende de looptijd van de verzekering het overlijdensrisico gedragen heeft. Als de volledige premie zou worden terugbetaald, zou Consument gratis verzekerd zijn geweest en dat is niet wenselijk."

Uitspraak 2019-146.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aov-klant hield Klaverblad niet voor de gek

Aov-klant hield Klaverblad niet voor de gek

Klaverblad vindt dat een aov-klant die in 2006 enkele weken een medicijn gebruikte in het kader van rouwverwerking dit had moeten melden bij zijn aanvraag in 2013....

Adviseur moet kunnen aantonen dat klant weloverwogen keuze kon maken

Adviseur moet kunnen aantonen dat klant weloverwogen keuze kon maken

Een financieel adviseur moet kunnen aantonen dat hij de klant in staat heeft gesteld een weloverwogen keuze te maken. Anders heeft hij niet gehandeld zoals het een...

Adviseur niet schuldig aan afwijzen hypotheekaanvraag door geldverstrekker

Adviseur niet schuldig aan afwijzen hypotheekaanvraag door geldverstrekker

Goedkopehypotheek.nl kan niet worden verweten dat geldverstrekker ABN Amro de hypotheekaanvraag van de klagende consument afwees. Dat oordeelt de Geschillencommissie...

Klant moet heel specifieke vragen zelf stellen

Klant moet heel specifieke vragen zelf stellen

Een adviseur hoeft heel specifieke vragen van de klant niet te voorzien en pro-actief te beantwoorden, meent de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...