Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

Cari Bonaire via Pixabay blauwe zee

De Consumentenbond adviseert reizigers niet klakkeloos de reis- en annuleringsverzekering aan te vinken die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus aanbieden. De dekking valt vaak tegen en de voorwaarden zijn onduidelijk. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar de polisvoorwaarden van vijftien reisaanbieders.

De bond: "Vliegticketverkoper WTC spant de kroon met premies tot wel 28 procent van de reissom. Daarvoor krijgt de verzekerde bij annulering slechts 85 procent van de ticketkosten terug. Daarbovenop betaalt de klant aan het reisbureau nog eens 50 euro zodra hij aanspraak maakt op de verzekering. Bovendien stopt de verzekering 48 uur voor vertrek.

"Sunweb en TUI zijn onduidelijk over de voorwaarden. Beiden melden dat de klant met de aangeboden verzekering ‘om elke reden’ mag annuleren. Maar in de polisvoorwaarden van de verzekeraar zelf (de Europeesche) staan diverse uitsluitingen. Denk daarbij aan noodweer op de vakantiebestemming, een ernstig ziek huisdier en zelfs het faillissement van de reisorganisatie. Als de reden voor annulering wel onder de dekking valt, vergoedt de verzekeraar maximaal 75 procent van de kosten."

De uitsluitingen worden vaak niet vermeld in de verzekeringskaart waarin de verzekeraar de belangrijkste kenmerken van zijn product samenvat. Zoek- en reddingskosten zijn bijvoorbeeld uitgesloten bij de verzekeringen die Easyjet en Schipholtickets aanbieden. Maar dat blijkt pas na lezing van de uitgebreide polisvoorwaarden. Dit is bijvoorbeeld een belangrijke dekking voor wintersporters, wandelaars en zeilers.

Wintersportdekking ontbreekt

Ook wintersportdekking ontbreekt in de meeste reisverzekeringen, zelfs bij aanbieders van vluchten naar winterbestemmingen.

Reisverzekeringen scoren ook slecht op bagagedekking. Vooral de dekking van elektronica, zoals laptops, camera’s en smartphones, is minimaal. Expedia biedt een verzekering aan die smartphones en tablets zelfs helemaal uitsluit van dekking. Net als fietsen, kunstgebitten, gehoorapparaten, sleutels, brillen, lenzen en reisdocumenten.

Ook Ryanair (Europ Assistance) sluit elektronica, brillen en contactlenzen uit van dekking. Bij bagage die wel onder de dekking valt, keert de verzekeraar alleen uit als de verzekerde een aankoopbewijs kan laten zien.

Reactie toevoegen

 
Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

(Kifid-uitspraak GC 2023-0740) De consument vordert dat de verzekeraar de schade die hij opliep als gevolg van een skiongeval volledig vergoedt. De verzekeraar stelt...

Kifid: kennisdocument reis- en annuleringsverzekering

Kifid: kennisdocument reis- en annuleringsverzekering

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over de reis- en annuleringsverzekering. In dit kennisdocument geeft Kifid inzicht in wat consumenten...

Nederlanders onderschatten de kosten van onverwachte terugreis van vakantiebestemming naar huis

Nederlanders onderschatten de kosten van onverwachte terugreis van vakantiebestemming naar huis

Slechts vijftien procent van de Nederlanders sluit een reisverzekering vooral af vanwege de kosten voor het vervoer naar Nederland als ze niet meer zelf kunnen terugreizen....