Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

Cari Bonaire via Pixabay blauwe zee

De Consumentenbond adviseert reizigers niet klakkeloos de reis- en annuleringsverzekering aan te vinken die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus aanbieden. De dekking valt vaak tegen en de voorwaarden zijn onduidelijk. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar de polisvoorwaarden van vijftien reisaanbieders.

De bond: "Vliegticketverkoper WTC spant de kroon met premies tot wel 28 procent van de reissom. Daarvoor krijgt de verzekerde bij annulering slechts 85 procent van de ticketkosten terug. Daarbovenop betaalt de klant aan het reisbureau nog eens 50 euro zodra hij aanspraak maakt op de verzekering. Bovendien stopt de verzekering 48 uur voor vertrek.

"Sunweb en TUI zijn onduidelijk over de voorwaarden. Beiden melden dat de klant met de aangeboden verzekering ‘om elke reden’ mag annuleren. Maar in de polisvoorwaarden van de verzekeraar zelf (de Europeesche) staan diverse uitsluitingen. Denk daarbij aan noodweer op de vakantiebestemming, een ernstig ziek huisdier en zelfs het faillissement van de reisorganisatie. Als de reden voor annulering wel onder de dekking valt, vergoedt de verzekeraar maximaal 75 procent van de kosten."

De uitsluitingen worden vaak niet vermeld in de verzekeringskaart waarin de verzekeraar de belangrijkste kenmerken van zijn product samenvat. Zoek- en reddingskosten zijn bijvoorbeeld uitgesloten bij de verzekeringen die Easyjet en Schipholtickets aanbieden. Maar dat blijkt pas na lezing van de uitgebreide polisvoorwaarden. Dit is bijvoorbeeld een belangrijke dekking voor wintersporters, wandelaars en zeilers.

Wintersportdekking ontbreekt

Ook wintersportdekking ontbreekt in de meeste reisverzekeringen, zelfs bij aanbieders van vluchten naar winterbestemmingen.

Reisverzekeringen scoren ook slecht op bagagedekking. Vooral de dekking van elektronica, zoals laptops, camera’s en smartphones, is minimaal. Expedia biedt een verzekering aan die smartphones en tablets zelfs helemaal uitsluit van dekking. Net als fietsen, kunstgebitten, gehoorapparaten, sleutels, brillen, lenzen en reisdocumenten.

Ook Ryanair (Europ Assistance) sluit elektronica, brillen en contactlenzen uit van dekking. Bij bagage die wel onder de dekking valt, keert de verzekeraar alleen uit als de verzekerde een aankoopbewijs kan laten zien.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Check reisverzekering voor reis naar China

Check reisverzekering voor reis naar China

Reizigers die na het veranderde reisadvies van plan zijn om naar China te vertrekken, lopen kans dat ze onverzekerd zijn. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars....

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

Voor een premiewijziging moet de verzekeraar een geldige reden hebben en daarover heldere informatie aan de klant geven. Dat gebeurt vaak niet, stelt de Consumentbond...

Consumentenbond lanceert Privacymeter

Consumentenbond lanceert Privacymeter

De Consumentenbond lanceert een Privacymeter voor online diensten. "Hiermee kunnen consumenten in één oogopslag zien of een aanbieder zich aan de privacyregels...

Off-piste skiën niet of alleen onder voorwaarden gedekt

Off-piste skiën niet of alleen onder voorwaarden gedekt

Reisverzekeringen vergoeden de kosten van ongevallen bij off-piste skiën vaak niet. Zelfs niet als men een aanvullende wintersportdekking heeft, aldus Independer....

BZ en Douane starten campagne Wijs op Reis

BZ en Douane starten campagne Wijs op Reis

Zo’n 44 procent van de Nederlandse vakantiegangers heeft tijdens een recente reis in het buitenland iets vervelends meegemaakt, variërend van klein ongemak...

Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars

Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars

Vooral financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken volgens de Consumentenbond online opzeggen eenvoudig. Dat kan meestal vanuit de eigen...

Consumentenbond vreest invoering negatieve spaarrente

Consumentenbond vreest invoering negatieve spaarrente

Banken treffen voorbereidingen om in de toekomst negatieve spaarrente in te kunnen voeren. Tot die conclusie komt de Consumentenbond nadat Centraal Beheer deze week...

Consumentenbond wil dat meer banken risico-opslag automatisch aanpassen

Consumentenbond wil dat meer banken risico-opslag automatisch aanpassen

De Consumentenbond roept andere banken op het voorbeeld te volgen van Rabobank, dat sinds kort de risico-opslagen op zijn hypotheken aanpast zonder dat de klant...

Rechtszaak over te hoge boeterente hypotheken

Rechtszaak over te hoge boeterente hypotheken

Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond voeren een rechtszaak tegen Delta Loyd. De zaak draait om de te hoge boeterente die klanten vóór 14 juli...

Private lease: consument bouwt wel degelijk schadevrije jaren op

Private lease: consument bouwt wel degelijk schadevrije jaren op

Uit onderzoek door de Consumentenbond blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden niet dat een leasecontract alleen van invloed is op een nieuwe hypotheeklening...