Visie 2019 Bernardo Walta: hoeveel klantcontact heeft u vandaag?

Bernardo Walta resized 2018

De optimale toepassing van technologie bestaat alleen in combinatie met de kracht van de adviseur: klantcontact. Aldus Bernardo Walta (De Goudse) in de VVP-reeks Visie 2019 op VVP Online.

Welke verandering zal in 2019 de meeste impact hebben op de adviessector?

"Of het nou verrassend is of niet, we kunnen er niet onderuit: technologie gaat de grootste veranderingen teweeg brengen. Zowel in de samenleving als geheel, als bij de adviseur. Gelukkig kan de adviseur hier slim op inspelen door goed gebruik te maken van de technologische mogelijkheden. Het kan zo de rol van de adviseur verder versterken.

"In mijn optiek bestaat de optimale toepassing van technologie alleen in combinatie met het benutten van de kracht van de adviseur: klantcontact. Iedere adviseur zou dagelijks moeten stilstaan bij de vraag: hoeveel klantcontact heb ik vandaag gehad? Een telefoontje, een bezoek, een persoonlijke brief. Je niet laten leiden door de waan van de dag, maar grip op de agenda en het eigen gedrag krijgen door bewust klantcontact te creëren. Alleen zo kan de adviseur zich blijven onderscheiden in deze markt met verdergaande robotisering en kunstmatige intelligentie."

 Welke verandering gun je de adviessector om ook in 2019 de missie (van waarde zijn en blijven voor klanten) waar te maken? 

"Wat mij betreft moet 2019 het jaar worden van preventieresultaten en -doorbraken. Het klantcontact van de adviseur kan gezocht worden in ondersteuning bij preventie. Enerzijds de klant meenemen in schadelast reductie en in feedback op gedrag. Anderzijds leren van elkaar en dit toepassen in de praktijk.

"Een mooi voorbeeld hierbij is het cyberrisico. Bij dit risico gaat het veel minder om verzekeren en juist veel meer om preventie. Is de IT op orde? Hoe wordt intern omgegaan met mail en spam? Allemaal zaken waar juist een adviseur aandacht voor kan vragen. Met als doel ellende te voorkomen.

"Want laten we eerlijk zijn, juist bij het cyberrisico is het moeilijk te voorzien wat de daadwerkelijke schade zal zijn in geval een bedrijf erdoor getroffen wordt. De gevolgen kunnen echter enorm zijn. Een vergoeding kan dan niet altijd de misère voldoende compenseren. Het cyberrisico vraagt daarmee bij uitstek om de begeleiding van een adviseur voor de broodnodige preventie. Daar ligt de komende jaren een belangrijke meerwaarde voor deze branche."

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Visie 2019 Wesley van 't Hof: handelen vanuit kracht

Visie 2019 Wesley van 't Hof: handelen vanuit kracht

"Ik gun de adviessector de ontwikkeling van een langetermijnvisie en daar vanuit handelen." Aldus Wesley van ’t Hof, algemeen directeur Hoffelijk Financieel,...

Visie 2019 Urjan Claassen: andere rol

Visie 2019 Urjan Claassen: andere rol

"Innovatie en ondernemerschap zijn een must om in de toekomst een rol te kunnen blijven spelen." Aldus Urjan Claassen, algemeen directeur CProfile, in de VVP-reeks...

Visie 2019 Peggy van der Smitte: meer menselijkheid

Visie 2019 Peggy van der Smitte: meer menselijkheid

"Ik gun de adviessector meer menselijkheid." Aldus Peggy van der Smitte (Marcel van der Smitte en Partners, Amersfoort) in de VVP-reeks Visie 2019 op VVP Online. Welke...

Visie 2019 Michel van Dam: beleggingsadvies gevraagd

Visie 2019 Michel van Dam: beleggingsadvies gevraagd

"Onze verwachting is dat in 2019 veel meer adviseurs zich zullen bekwamen in beleggingsadvies en vermogensopbouw voor hun klanten.” Aldus Michel van Dam (Scildon)...

Visie 2019 Marieke van Zuien: nieuwe werkelijkheid

Visie 2019 Marieke van Zuien: nieuwe werkelijkheid

"Ik hoop dat de technologische vooruitgang nu echt in dienst komt te staan van het advies." Aldus Marieke van Zuien (BNP Paribas Cardif) in de VVP-reeks Visie 2019...

Visie 2019 Leon van Vliet: rol adviseur verschuift

Visie 2019 Leon van Vliet: rol adviseur verschuift

"De rol van de adviseur zal verschuiven naar het meer gebruik maken van technologische mogelijkheden." Dat is de overtuiging van Leon van Vliet (Intersoftware) in...

Visie 2019 Peter van Geijtenbeek: complexiteit neemt toe

Visie 2019 Peter van Geijtenbeek: complexiteit neemt toe

"De toenemende premiedifferentiatie van verzekeraars zal voor de adviseur en de klant betekenen dat de complexiteit van het advies toeneemt." Dat meent Peter van...

Visie 2019 Jeanette Hadderingh: investeren in echte vakbekwaamheid

Visie 2019 Jeanette Hadderingh: investeren in echte vakbekwaamheid

"Ik gun de adviessector de tijd om te investeren in echte vakbekwaamheid." Aldus Jeanette Hadderingh, (directeur NIBE-SVV) in de VVP-reeks Visie 2019 op VVP Online. Welke...

Visie 2019 Bob Klijn: krijg de klanten die je verdient

Visie 2019 Bob Klijn: krijg de klanten die je verdient

Zorg dat de klant je meerwaarde als adviseur voelt, proeft, beleeft. Aldus Bob Klijn (partner Herenvest) in de VVP-reeks Visie 2019 op VVP Online. Welke verandering...

Visie 2019 Indra Frishert: 100 procent eerlijk en duurzaam

Visie 2019 Indra Frishert: 100 procent eerlijk en duurzaam

"Samen maken we de norm voor een 100 procent eerlijke financiële wereld." Aldus Indra Frishert (Dazure) in de reeks Visie 2019 op VVP Online. Welke verandering...