Visie 2019 Jurjen Oosterbaan: afrekenen met vervreemding

Jurjen Oosterbaan 2018 WV

"Meer en betere onderlinge verbinding. Dat is wat ik de aanbieders en adviseurs voor 2019 toewens." Dat stelt Jurjen Oosterbaan Martinius (Bureau DFO), die de VVP-reeks aftrapt waarin VVP bedrijfstakgenoten vraagt wat zij de adviessector in 2019 toewensen.

Welke verandering heeft in 2019 de meeste impact op de adviessector?

"Het is verleidelijk om op deze vraag het bekende rijtje van ontwikkelingen zoals voortgaande digitalisering, transparantie van beloning en schaalvergroting te noemen. Dat zullen ongetwijfeld zaken zijn waarmee we in 2019 allemaal te maken krijgen. Maar, ik denk dat een andere, meer allesomvattende ontwikkeling, een grotere impact zal hebben. Die ontwikkeling wil ik omschrijven met het begrip 'vervreemding'.

We leven in een tijdsperiode waarin op vrijwel alle gebieden vertrouwde relaties onder druk staan en partijen van elkaar vervreemden. Hoe we de relatie met de Verenigde Staten ervaren is hiervan een internationaal voorbeeld. Een natie die zich in twee wereldoorlogen met ons verbonden voelde, begint voor ons steeds meer 'een vreemde' te worden.

Nationaal zien we dat alle traditionele instituten de verbinding met hun achterban hebben verloren. Of je nu kijkt naar de vakbonden, de kerk of de politieke partijen, het beeld is hetzelfde, 'we' hebben er niets meer mee.

Kijken we naar de financiële sector dan zien we hetzelfde. De Rabobank wordt niet meer ervaren als de coöperatie die het op papier is. Waar in 1995 we via het acht uur journaal collectief trots waren op 'onze' Aad Jacobs die de Engelse Bank Barings veroverde, halen we in 2018 onze schouders op wanneer dezelfde bank een boete krijgt van 750 miljoen euro. Wij zijn niet meer collectief trots op onze banken en verzekeraars. Financiële instellingen zijn voor veel consumenten uitwisselbaar geworden.

Vervreemding leidt tot onderling wantrouwen en legt de focus op eigen belang. In zulke omstandigheden is het bieden van echte zekerheid moeilijk. Verdergaande onderlinge vervreemding ligt denk ik aan de basis van veel van de dossiers waarover we ons in het komend jaar druk gaan maken."

Welke verandering gun je de adviessector om de missie (van waarde zijn en blijven voor klanten) ook in 2019 waar te maken?

"In de afgelopen tien jaar is er een toenemende vervreemding opgetreden tussen verzekeraars en het intermediair. Enerzijds is het inzicht bij aanbieders dat het intermediair een belangrijke rol kan hebben in hun distributiestrategie weer groeiende. Anderzijds signaleren we bij veel (jonge) medewerkers van de aanbieders een hiaat in de kennis over de cultuur, de gevoelens, de werkwijze en de economische kengetallen van het intermediair.

Wil je de consument echte zekerheid kunnen bieden, dan heb je 'laarzen op de grond' nodig. Adviseurs die de werkelijke behoeften van klanten aan zekerheid kunnen vertalen naar zekerheid op papier. Adviseurs die voor de klant de weg in het labyrint van de logica van de aanbieders kunnen vinden. Dat vereist aan twee kanten de bereidheid om elkaar opnieuw te leren kennen en te waarderen. Dat geldt dus ook voor adviseurs. Alleen een geel hesje aandoen en roepen dat ze 'allemaal boeven zijn', leidt tot niets.

Meer en betere onderlinge verbinding. Dat is wat ik de aanbieders en adviseurs voor 2019 toewens. Omdat dit naar mijn overtuiging in het belang is van de consument. En dat is het enige wat echt zou moeten tellen." 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ronald Eleveld - Geen 7 januari 2019

Een helder en krachtig verwoorde visie.

Pieter van Stratum - Gepensioneerd 7 januari 2019

De spijker op de kop! Nu de invulling...... Een kans voor iedereen

Meer over
Visie 2019 Jeannette Veldsink: aantrekkingskracht vergroten

Visie 2019 Jeannette Veldsink: aantrekkingskracht vergroten

Vergroten van de aantrekkingskracht van de sector voor klantgerichte, gedreven adviseurs is een van de zaken die aandacht verdienen in 2019, aldus Jeannette...

Visie 2019 Gert-Jan Bunt: focus op de echte toegevoegde waarde

Visie 2019 Gert-Jan Bunt: focus op de echte toegevoegde waarde

Focus op de echte toegevoegde waarde van de adviseur: persoonlijk contact en onafhankelijk advies. Daar gaat het in 2019 om, meent Gert-Jan Bunt (ASR) in de VVP-reeks...

Visie 2019 Bernardo Walta: hoeveel klantcontact heeft u vandaag?

Visie 2019 Bernardo Walta: hoeveel klantcontact heeft u vandaag?

De optimale toepassing van technologie bestaat alleen in combinatie met de kracht van de adviseur: klantcontact. Aldus Bernardo Walta (De Goudse) in de VVP-reeks...

Visie 2019 Ewald Bary: eigen rol weer pakken

Visie 2019 Ewald Bary: eigen rol weer pakken

"Ruimte en keuzes zullen er toe leiden dat de adviessector weer zijn eigen rol kan pakken", meent Ewald Bary (Lindenhaeghe) in de VVP-reeks waarin VVP bedrijfstakgenoten...

Visie 2019 Natasja Naron: adviseren over wat écht belangrijk is

Visie 2019 Natasja Naron: adviseren over wat écht belangrijk is

"Als de adviessector de diepere laag gaat pakken, verwacht ik een grote impact", stelt Natasja Naron (Gabriël Financiële Bescherming) in de VVP-reeks waarin...

Visie 2019 Jeroen Oversteegen: het belang van beheer tijdens de looptijd

Visie 2019 Jeroen Oversteegen: het belang van beheer tijdens de looptijd

"Laat 2019 het jaar zijn waarin de transitie naar beheer door adviseurs nog breder wordt ingezet." Aldus Jeroen Oversteegen (Nationale Hypotheekbond) in de...

Visie 2019 Michael Mackaaij: zelf verantwoordelijkheid nemen voor innovatie

Visie 2019 Michael Mackaaij: zelf verantwoordelijkheid nemen voor innovatie

Advieskantoren moeten zélf de verantwoordelijkheid nemen voor innovatie. "De afgelopen 20 jaar is er een te afwachtende houding geweest van advieskantoren...