Vlieger gaat niet op...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0968) De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur niet gehouden was om de consument te verwijzen naar de hulpdienst van de verzekeraar. De kosten van het nieuw aangekochte vliegticket blijven, als niet gedekt door de reisverzekering, voor rekening en risico van de consument. De klacht is ongegrond en de vordering (570 euro) is afgewezen.
De zoon van de consument was voor zijn vlucht naar huis vergeten een visum aan te vragen voor de tussenstop in Canada. Hoewel de zoon uiteindelijk op het vliegveld alsnog met spoed een visum had geregeld, werd hij niet meer toegelaten tot de geboekte vlucht. In overleg met de assurantietussenpersoon is er een nieuw vliegticket geboekt voor de zoon. De kosten hiervoor worden door de reisverzekeraar niet vergoed omdat er geen sprake is van een verzekerde gebeurtenis. Volgens de consument had de assurantietussenpersoon hem niet moeten adviseren een nieuw ticket te kopen, maar had hem moeten verwijzen naar de hulpdienst van de verzekeraar.
De commissie: "De consument verwijt de assurantietussenpersoon dat hij hem niet heeft verwezen naar de hulpdienst van de verzekeraar. De commissie is van oordeel dat de assurantietussenpersoon daartoe niet gehouden was. De hulpdienst is – zoals blijkt uit artikel 26.6 van de verzekeringsvoorwaarden – uitsluitend bedoeld voor gevallen waarin hulp nodig is omdat de verzekerde als persoon iets overkomt. Het gaat daarbij om ziekte of een ongeval tijdens de reis die niet vergoed wordt door de eigen zorgverzekering. Daarvan is hier geen sprake, want de schade is ontstaan omdat de zoon was vergeten om tijdig een visum aan te schaffen.
"Omdat het niet gaat om een hulpverzoek maar om gemelde schade, moet deze op grond van artikel 5 lid 2 van de voorwaarden, achteraf en zo spoedig mogelijk, via de adviseur worden gemeld. Dit is ook in lijn met het bericht dat de assurantietussenpersoon op 29 mei 2024 aan de consument heeft gestuurd. Hierin meldt de assurantietussenpersoon dat hij zal proberen de claim met succes te verhalen bij de verzekeraar, maar dat hij ervan uitgaat dat het niet onder de dekking valt.
"Dit leidt tot de eindconclusie dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht jegens de consument niet heeft geschonden."
Reactie toevoegen
Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0167) Er is schade ontstaan aan de woning van de consument door binnenstromend regenwater. De consument verwijt de verzekeraar dat deze...
Viva Las Vegas maar niet heus...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0134) De consumenten verbleven van 16 juli 2024 tot en met 8 augustus 2024 in de Verenigde Staten. Op 19 juli 2024 vond er een wereldwijde...
Verzekeraar moet reden geven voor opzegging schadeverzekering tegen einddatum
(Kifid-uitspraak GC 2025-0111) Een verzekeraar mag een schadeverzekering tegen de afgesproken einddatum opzeggen mits de wettelijke opzegtermijn van twee maanden...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0123) De zoon van de consument is als bromfietsbestuurder betrokken geweest bij een aanrijding met een fietser. De verzekeraar heeft de...

Bank mocht notariskosten niet bij klant neerleggen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0128) De consumenten hebben van de gemeente Vlaardingen een aanbod ontvangen om het tijdelijke erfpachtrecht dat zij hebben op een perceel...
Kifid Kennis: 'Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?'
Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?’ In dit...
Mede dankzij duikersknoop normale voorzichtigheid in acht genomen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0101) De consument is slachtoffer geworden van een afleidingsmanoeuvre waarbij haar camera is gestolen. De verzekeraar wil de diefstal niet...
Adviseur moet zorgen voor goede afhandeling
(Kifid-uitspraak GC 2025-0104) De adviseur had na het bericht van de consument dat zij de klantrelatie stop wilde zetten, moeten zorgen voor een goede afhandeling....
Uitvaartverzekeraar mocht uitkering weigeren
(Kifid-uitspraak GC 2025-0096) Een familielid van de consument heeft op 15 september 2022 een uitvaartverzekering gesloten bij de verzekeraar. Op [datum] 2023 is...

Kifid publiceert themadocument over wanbetaling
Aan de reeks Kifid Kennis op op de site een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Mag de verzekeraar mijn schadeverzekering beëindigen als ik te...