Vlieger gaat niet op...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0968) De Geschillencommissie oordeelt dat de adviseur niet gehouden was om de consument te verwijzen naar de hulpdienst van de verzekeraar. De kosten van het nieuw aangekochte vliegticket blijven, als niet gedekt door de reisverzekering, voor rekening en risico van de consument. De klacht is ongegrond en de vordering (570 euro) is afgewezen.
De zoon van de consument was voor zijn vlucht naar huis vergeten een visum aan te vragen voor de tussenstop in Canada. Hoewel de zoon uiteindelijk op het vliegveld alsnog met spoed een visum had geregeld, werd hij niet meer toegelaten tot de geboekte vlucht. In overleg met de assurantietussenpersoon is er een nieuw vliegticket geboekt voor de zoon. De kosten hiervoor worden door de reisverzekeraar niet vergoed omdat er geen sprake is van een verzekerde gebeurtenis. Volgens de consument had de assurantietussenpersoon hem niet moeten adviseren een nieuw ticket te kopen, maar had hem moeten verwijzen naar de hulpdienst van de verzekeraar.
De commissie: "De consument verwijt de assurantietussenpersoon dat hij hem niet heeft verwezen naar de hulpdienst van de verzekeraar. De commissie is van oordeel dat de assurantietussenpersoon daartoe niet gehouden was. De hulpdienst is – zoals blijkt uit artikel 26.6 van de verzekeringsvoorwaarden – uitsluitend bedoeld voor gevallen waarin hulp nodig is omdat de verzekerde als persoon iets overkomt. Het gaat daarbij om ziekte of een ongeval tijdens de reis die niet vergoed wordt door de eigen zorgverzekering. Daarvan is hier geen sprake, want de schade is ontstaan omdat de zoon was vergeten om tijdig een visum aan te schaffen.
"Omdat het niet gaat om een hulpverzoek maar om gemelde schade, moet deze op grond van artikel 5 lid 2 van de voorwaarden, achteraf en zo spoedig mogelijk, via de adviseur worden gemeld. Dit is ook in lijn met het bericht dat de assurantietussenpersoon op 29 mei 2024 aan de consument heeft gestuurd. Hierin meldt de assurantietussenpersoon dat hij zal proberen de claim met succes te verhalen bij de verzekeraar, maar dat hij ervan uitgaat dat het niet onder de dekking valt.
"Dit leidt tot de eindconclusie dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht jegens de consument niet heeft geschonden."
Reactie toevoegen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....
Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...
Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...
Kras leidt niet tot enig functieverlies computer
(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...
Adviseur aansprakelijk voor onderverzekering
(Rechtspraak) Aansprakelijkheid van assurantietussenpersoon voor onderverzekering. Geen aansprakelijkheid voor rubriek bedrijfsschade omdat er geen sprake is van...

Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd
(Rechtspraak) Tussenpersoon verstrekt offerte voor uitbreiding verzekeringsdekking. Voordat de uitbreiding aanvaard is door de verzekeraar, ontstaat schade. Appellant...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....

Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...