"Volmacht hot and happening"

Ron Gardenier LI 2018 resized

De NVGA verwacht in de zomer de contouren te hebben van het Deltaplan Volmacht dat de organisatie opstelt samen met het Verbond van Verzekeraars. Aldus voorzitter Ron Gardenier woensdagmiddag op de als altijd drukbezochte tweejaarlijkse NVGA Marktmiddag Volmachten. Gardenier kondigde verder aan dat er dit najaar een groot project datakwaliteit start. Gardenier: "Het dossier datakwaliteit zal de komende jaren nog veel aandacht vragen. Hierin is zeker voortgang geboekt, maar er moet nog veel werk worden verricht en een vergaande standaardisatie van labels en velden is vereist om dit traject tot een goed einde te brengen."

VSV 2019 nog niet beschikbaar

Gardenier stond ook stil bij een inmiddels beslechte discussie met het Verbond: "Dit betrof de borging van het AVG-artikel in de VSV 2018. De discussie betrof de rol van de gevolmachtigde zijnde verwerker dan wel verwerkersverantwoordelijke, waarbij het Verbond van Verzekeraars zich op het standpunt stelde dat de gevolmachtigde gezien zou moeten worden als verwerker sec geredeneerd vanuit een uitbestedingsrelatie. Dit was ook de reden waarom het Verbond niet akkoord ging met de VSV 2018. Voor ons als vereniging stond echter onomstotelijk vast dat wij in de keten gepositioneerd dienen te worden als verwerkersverantwoordelijke en dat een en ander ook als zodanig vastgelegd zou moeten worden in de VSV 2018. Na over en weer advocaten geconsulteerd te hebben, is deze discussie inmiddels beslecht en is aangegeven dat de gevolmachtigde wel wordt beschouwd als verwerkingsverantwoordelijke in het kader van de privacywetgeving maar alleen wanneer er nadere bepalingen over de data aan de VSV worden toegevoegd. Hierover zijn wij nog in gesprek maar dit is zeker geen ‘walk in the park’. Ik kan op dit moment dan ook nog geen verwachting uitspreken wanneer de VSV 2019 beschikbaar zal komen."

Gardenier gebruikte nog meer Engelse termen: "Volmacht is nog steeds hot en happening." Het marktaandeel lijkt ook in 2018 weer gegroeid terwijl de Combined Ratio is gedaald. Tegelijkertijd daalt het  aantal volmachtbedrijven (door concentratie), waardoor helaas de contributie voor de resterende leden omhoog gaat.

NVGA faciliteert entree nieuwe risicodrager Rhion.digital

Direct na afloop van de Algemene Ledenvergadering vond een belangrijke introductie plaats. Na een lange en gedegen voorbereiding maakte het NVGA-bestuur bekend dat Rhion Versicherung AG  (opererend onder de merknaam rhion.digital) de Nederlandse markt exclusief voor de leden van de NVGA per 1 januari 2020 zal betreden.

Volgens Gardenier hoeven verzekeraars actief op de Nederlandse markt dat niet te zien als een bedreiging. “Uitgaan van eigen kracht is mijn devies in deze. Ook signaleren we dat steeds meer volmachtgevers een plafond hanteren in hun volmachttekening wat gezien de groei in het kanaal niet wenselijk is. Dat is eveneens een reden waarom wij ons inspannen voor alternatieve capaciteit en de komst van nieuwe partijen uit het binnen- en buitenland willen faciliteren.”

Building Blocks wint NVGA AM Innovatieprijs 2019

Tijdens de Marktmiddag Volmachten vond de uitreiking van de NVGA AM Innovatieprijs 2019 plaats. De prijs ging naar Building Blocks voor haar innovatie ‘Data Driven underwriting’. Door diepgaande analyses op het portfolio en individuele risicovoorspellingen wordt het portfolio gesegmenteerd op basis van
winstgevendheid van verschillende klantprofielen. Vervolgens wordt een persoonlijke premie berekend voor deze profielen en het effect voorspeld wat deze wijziging zou hebben.

De overige genomineerden waren: Solera (met Visual Intelligence Solution), Infofolio (met Adresscan 360 Managementmonitor), Deck (met een ‘all-in-oneverzekering’) en Perfect Day (met Perfect Day Cyber Security).