Voorkeur consument voor ouderwets telefonisch contact
Precies de helft van de consumenten geeft de voorkeur aan informatie via de telefoon als het gaat om communicatie over eenvoudige bankzaken, hypotheken en pensioenen. Gaat het om informatie over complexe, financiële onderwerpen – denk aan wijzigingen in het pensioenstelsel – dan verliest de telefoon het (12 procent) van de brief (18 procent) en e-mail (30 procent). Dit blijkt uit onderzoek van Panelwizzard in opdracht van BeFrank onder 1123 werkende Nederlanders van 25 jaar en ouder.
In het algemeen heeft ouderwets telefonisch contact met een online dienstverlener in veel situaties de voorkeur, zo blijkt uit het onderzoek. Zo pakt bijna 75 procent van de ondervraagden de telefoon wanneer er iets moet worden opgehelderd. Maar het belcontact wordt alleen als geslaagd ervaren, als een deskundige vlot en ter zake de gevraagde informatie bij de hand heeft. En de beller niet eindeloos wordt doorverbonden.
Na de telefoon wordt contact via e-mail door 70 procent als een plezierige en efficiënte manier van communiceren beoordeeld. Ook chatten of whatsappen met een medewerker via de website van een dienstverlener scoort hoog: in het algemeen waardeert zo’n 50 procent deze manier van communiceren. Sociale kanalen als Facebook of Twitter daarentegen krijgen veel lagere waarderingscijfers.
Hoewel contact per telefoon de meest favoriete manier van communiceren is, komt er een flink aantal irritaties naar boven, zodra er ingezoomd wordt op deze communicatievorm. Met stip op één staat ‘lange wachttijden’ bij 57 procent van alle ondervraagden.
“Misschien dat de voorkeuren voor de diverse vormen van contact zullen verschuiven. En wellicht komen er in toekomst nieuwe communicatievormen bij. Daarom blijven wij luisteren naar onze klanten en investeren in onze communicatiekanalen. Want pensioen dichterbij brengen blijft ons doel”, aldus Jan Hein Rhebergen, directeur van BeFrank.
Reactie toevoegen
Meer over
BeFrank mag zich voortaan B Corp noemen. De pensioenuitvoerder sluit zich hiermee aan bij een groeiend, wereldwijd netwerk van bedrijven die zich aantoonbaar inzetten...
Nationale-Nederlanden benoemt Kaya de Lange per 1 maart tot CEO van BeFrank, de PPI van NN Group. Zij volgt Sebastiaan van den Dries op, die onlangs is benoemd tot...
Zekerder over financiële toekomst
In het vorige Nieuwjaarsonderzoek van BeFrank verwachtte 27 procent moeite te hebben om rond te komen. Dit jaar is dat 21 procent. Ook maken minder ondervraagden...
BeFrank klaar voor nieuwe pensioenstelsel
BeFrank is als een van de eerste pensioenuitvoerders met haar IT-systeem klaar voor het nieuwe pensioenstelsel, dat op 1 juli 2023 is ingegaan. Info Support ondersteunde...
BeFrank en Triodos verbeteren Duurzame Lifecycle
BeFrank en Triodos Investment Management gaan samenwerking om de Duurzame Lifecycle te verbeteren. BeFrank maakt gebruik van de lifecyclemethode om pensioengeld...
Werkende Nederlander wil in 2023 vooral bezuinigen
Ruim de helft van de werkende Nederlanders in het grote Nieuwjaarsonderzoek van BeFrank maakt zich meer zorgen over de eigen financiële toekomst dan voorheen....
BeFrank richt dansvloer in op CS Utrecht
BeFrank heeft op 8 september in de hal van CS Utrecht een pop-up dansvloer ingericht. Choreograaf Juvat Westendorp nodigde iedereen uit om mee te komen dansen....
Werknemers en werkgevers vullen MVO verschillend in
Werknemers verwachten een andere invulling van het MVO-beleid dan werkgevers er aan geven, blijkt uit onderzoek van BeFrank. Werknemers er aan hechten dat bedrijven...
BeFrank ondersteunt Stichting De Noordzee
BeFrank en Stichting De Noordzee starten een samenwerking om de Noordzeekust plasticvrij te krijgen. BeFrank doneert een bedrag dat is vrijgekomen uit het vervallen...
BeFrank viert tienjarig jubileum
BeFrank, de grootste PPI van Nederland, bestaat tien jaar en gaat dat vieren. BeFrank telt anno 2021 ruim 1.000 klanten en 270.000 werknemers die er pensioen opbouwen....