"voorkomen hypotheekachterstand integraal benaderen"

Huis Te Koop (jan 2012) TB

Dick-Jan Abbringh en Thijs Bodmer (Purpose Management Consulting) bepleiten een integrale benadering voor het voorkomen en herstellen van hypothecaire betalingsachterstanden. "Bij de diensten gericht op preventie en vroege behandeling van schuldenproblemen moet ook het intermediair een rol spelen", schrijven zij in het themanummer Hypotheken van VVP.

"Preventie, vroege behandeling en herstel van schuldenproblemen worden de kernbegrippen voor de aanpak van de schuldenproblematiek in de komende jaren. Niet alleen geldverstrekkers, maar ook levensverzekeraars en intermediairs kunnen gezamenlijk een belangrijke rol spelen in het voorkomen en het oplossen van dit groeiende maatschappelijke probleem", schrijven Abbrijngh en Bodmer.. "De financiële sector stond in de 'goede' tijd klaar om de klant van dienst te zijn. Het zou goed zijn als ze klanten door deze 'slechte' tijd heen helpen door middelen te verschuiven van verkoop naar beheer-gerichte diensten."

De huidige manier waarop met achterstanden wordt omgegaan is niet oplossingsgericht, aldus Abbringh en Bodmer. De bijzonder beheerafdelingen van geldverstrekkers komen pas in actie na de eerste achterstand, maar hebben vaak geen zicht op wijzigingen in de klantsituatie. Door een integrale benadering kan de zogenoemde schuld-carrière van de klant beter in beeld worden gebracht en kan de aandacht verschuiven van genezen naar vroege behandeling en preventie. Abbringh en Bodmer onderscheiden hierbij vier fasen: de normale beheersituatie, beginnende schuldenporblemen, gevorderde schuldenproblemen en schuldhulpverlening. Het overgrote deel van de klanten zal de normale beheersituatie nooit verlaten.

Bij de diensten gericht op preventie en vroege behandeling van schuldenproblemen moeten ook intermediair en levensverzekeraar een rol spelen. "De oplossingen voor klanten zijn kennisintensief en raken meerdere producten en disciplines. Intermediairs zijn van groot belang voor de interactieve dialoog vanwege hun brede adviesfunctie. Levensverzekeraars moeten vooral een rol spelen in de interactieve dialoog en bij reconstructie. Naast de hypotheek zelf is vaak immers ook sprake van een levensverzekering en/of beleggingspolis", aldus Abbringh en Bodmer. "Er is veel werk aan de winkel en samenwerking is daarbij onontbeerlijk. Door preventief en herstelgericht te werken kan de hypotheekmarkt een zachte landing krijgen en wordt het mogelijk de markt op termijn weer te mobiliseren."

Reactie toevoegen

 
Deugden en purpose in de adviespraktijk

Deugden en purpose in de adviespraktijk

(Gert de Jong, Hogeschool van Amsterdam, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De Hogeschool van Amsterdam nodigt financieel adviseurs en hun beroepsverenigingen...

Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)

Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)

Dick-Jan Abbringh van Maatschappelijk Adviesbureau Purpose trapt met zijn blog 'Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders?' de...

Goede bedoelingen

Goede bedoelingen

(Hergen Dutrieux, Viisi Hypotheken in VVP 5) Dat er veel minder beschikbare huizen dan woningzoekenden zijn, is natuurlijk al lang bekend. Dat de regering daar...

Belangstelling voor 'sociaal incasseren' groeit

Belangstelling voor 'sociaal incasseren' groeit

Purpose, gespecialiseerd in de ontwikkeling van ‘sociaal incasseren’, heeft de afgelopen weken een golf van extra aanvragen gehad van bedrijven en organisaties...

Duurzame sapiens

Duurzame sapiens

(Hergen Dutrieux, Viisi, in rubriek Purpose in VVP 02-2022) De energieprijzen rijzen de pan uit en het blijft slecht gaan met het klimaat. We willen bovendien...

Lieve kerstman…

Lieve kerstman…

(Hergen Dutrieux in VVP 6) Het jaar loopt ten einde, altijd het perfecte moment om de balans op te maken en – vooral – vooruit te blikken. Omdat er...

Tim Schoonbergen (Nedasco): “Conglomeraatvorming gouden kans voor adviseur met écht klantcontact”

Tim Schoonbergen (Nedasco): “Conglomeraatvorming gouden kans voor adviseur met écht klantcontact”

(door redactie) “Ik moet nog zien”, zegt algemeen directeur Tim Schoonbergen van Nedasco, “dat de conglomeraten van financieel adviseurs die nu...

Abbringh: zeven lessen voor het bouwen van een purposeorganisatie

Abbringh: zeven lessen voor het bouwen van een purposeorganisatie

"Waarom is het belangrijk dat we organisaties bouwen die bestand zijn tegen destructieve krachten? Net als veel andere mensen maak ik me in toenemende mate zorgen...

Purpose Summer School Finance van start

Purpose Summer School Finance van start

In augustus gaat de Purpose Summer School - Finance Edition van start bij Circl, Gustav Mahlerplein 1B, Amsterdam. De Purpose Summer School is een op toekomst en...

Dick-Jan Abbringh en Soler Berk: het einde aan zelfredzaamheid

Dick-Jan Abbringh en Soler Berk: het einde aan zelfredzaamheid

"De overheid vindt dat mensen zelfredzaam moeten worden. Maar het resultaat hiervan is dagelijks zichtbaar aan de onderkant van de samenleving. Toenemende problemen...