Voormalige medewerker stelde zaken opzettelijk onjuist voor

Kifid 2017 (deel logo)

Kifid laat Hypozeker 2.000 euro vergoeden wegens schending van de zorgplicht. De Geschillencommissie schrijft in uitspraak GC 2019-860 met betrekking tot één klachtonderdeel "met verbazing kennis te hebben genomen van de feiten en omstandigheden die zich hebben voorgedaan. Uit het dossier en ter zitting is gebleken dat een voormalig medewerker van de Adviseur de zaken opzettelijk onjuist heeft voorgesteld en dat de toegezegde wijziging van de rentevast periode bij ING niet heeft plaatsgevonden. De Commissie kan zich de emoties van Consumenten naar aanleiding van deze gang van zaken voorstellen". 

Schadeplichtig is de adviseur op dit punt echter niet. De Commissie "volgt Consumenten niet in de stelling dat de omzettingskosten die zij hebben gemaakt om de geldlening over te sluiten naar een andere geldverstrekker in zodanig verband staan tot de normschending van de Adviseur dat hij hiervoor aansprakelijk dient te zijn. Consumenten hebben zelf de keuze gemaakt over te stappen naar een andere geldverstrekker".

De Commissie ziet het anders met betrekking tot het tekortschieten door de adviseur in de nakoming van zijn verplichtingen door de consumenten in 2008 onvolledig te informeren over de boeteclausule in de hypothecaire geldleningsovereenkomst.

De Commissie: "Uit het dossier volgt dat de Adviseur voor Consumenten de loyaliteitskorting bij WUB heeft bedongen zonder hen te informeren over de gevolgen hiervan, namelijk dat WUB een korting geeft op de hypotheekrente gedurende de looptijd maar dat WUB vervolgens wel een vergoeding in rekening kan brengen bij vervroegde aflossing. Door de Adviseur is dit erkend. Het voorgaande leidt tot de conclusie dat de Adviseur niet (geheel) heeft gehandeld zoals van een redelijk handelend en redelijk bekwaam hypotheekadviseur mag worden verwacht.

"Consumenten hebben in 2015 aan WUB een vergoeding voor vervroegde aflossing van 5.379 euro betaald. Daarentegen hebben Consumenten voordeel genoten van de loyaliteitskorting en de vergoeding voor vervroegde aflossing is fiscaal aftrekbaar. Door partijen zijn de stukken die betrekking hebben op de geldlening die in 2007 met WUB is aangegaan niet ingebracht noch is door de Adviseur de betwisting van de schade nader onderbouwd. Ook is niet gebleken wat Consumenten anders hadden gedaan indien zij tijdig en voldoende waren geïnformeerd over de loyaliteitskorting en het boetebeding in de geldleningsovereenkomst met WUB. De Commissie stelt vast dat de Adviseur is tekort-geschoten in de nakoming van zijn zorgplicht jegens Consumenten en ziet, gelet op het voorgaande, aanleiding om de schade ex aequo et bono vast te stellen op een bedrag van 2.000 euro."

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...