Voorzichtig herstel op markt autoverzekeringen

Auto interieur via Pixabay

De markt voor wettelijke aansprakelijkheidsverzekeringen motorrijtuigen (motor WA) zit al enige tijd in slecht weer. 2018 is het eerste jaar waarin sommige indicatoren wijzen op herstel van deze markt, maar niet alle signalen zijn positief. Dit blijkt uit de jaarlijkse rapportages van verzekeraars aan DNB.

Sinds 2008 wordt er marktbreed technisch verlies gemaakt op motor WA en dit is nog steeds het geval in 2018. Dat betekent dat de inkomende premie lager is dan de uitgaande schade en kosten. Toch lijken schadeverzekeraars meer grip te krijgen op deze zeer concurrerende markt. Na een periode sinds 2011 waarin de verliezen jaar-op-jaar toe zijn genomen, is deze trend nu doorbroken. Het marktbrede technische verlies is afgenomen naar 308 miljoen in 2018 (2017: 474 miljoen) op een netto verdiende premie van 2,309 miljard (2017: 2,148 miljard).

De schadelast bij motor WA laat al jaren een stijgende trend zien, de belangrijkste oorzaak hiervan zijn de steeds hogere claims bij letselschade als gevolg van maatschappelijke en juridische ontwikkelingen. Om de toenemende schadelast het hoofd te bieden hebben verzekeraars de afgelopen jaren premieverhogingen doorgevoerd, zo ook in 2018. "De komende jaren moet gaan blijken of deze premieverhogingen voldoende zijn om het technisch resultaat in het positieve te trekken", aldus DNB.

Reactie toevoegen

 
a.s.r. vernieuwt autoverzekering

a.s.r. vernieuwt autoverzekering

De Personenautoverzekering in het Vernieuwd Voordeelpakket van a.s.r. is vernieuwd. Het tarief is herijkt. “Hierdoor”, aldus a.s.r., “is het gemiddelde...

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Turien & Co. heeft een volledig nieuwe autoverzekeringslijn gelanceerd, met als doel voor elk risico een op maat gemaakte premie te bieden. De nieuwe autoverzekeringen...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Voertuigschade claimen of niet?

Voertuigschade claimen of niet?

De klant kan sinds 12 juli in Mijn a.s.r. schadeverzekeringen berekenen of het interessanter is om voertuigschade te claimen of zelf te betalen. Dit aan de hand...

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Uit donderdag gepubliceerd onderzoek, uitgevoerd door het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van Verzekeraars, blijkt dat de meeste rijhulpsystemen, ook...

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

In een brief aan informateur Mariëtte Hamer bepleiten de ANWB, verzekeraars en de mobiliteitsbranche het op verantwoorde wijze delen van voertuigdata wettelijk...

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

De helft van de auto-uitleners weet niet hoe het zit met de verzekering als er schade wordt gereden door de lener. Een autoverzekering dekt wel de gemaakte schade,...

Animatie Directe Schadeafhandeling

Animatie Directe Schadeafhandeling

Een korte animatie voor de klant met uitleg is toegevoegd aan de toolkit Directe Schadeafhandeling (DSA) die de werkgroepen DSA van het Verbond van Verzekeraars...

Polis stopt niet vanzelf bij schorsing

Polis stopt niet vanzelf bij schorsing

Indien (het kenteken van) een voertuig bij de RDW is geschorst, is het niet meer verplicht om een verzekering te hebben. Dit betekent echter niet dat in een dergelijk...