Vrouwen voelen zich vaak niet begrepen door financieel adviseur

vrouw koffie via Pixabay

Nederlandse vrouwen hebben vaak het gevoel dat ze niet begrepen worden door hun financiële adviseur of dat financiële dienstverlening niet aansluit bij hun behoeften. Zo vindt bijna driekwart van de vrouwen met een krappe beurs dat banken hen onvoldoende kunnen helpen met het op orde krijgen van hun financiën, terwijl 40 procent van de mannen in een vergelijkbare situatie vindt dat banken dit wél kunnen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Het belang van inclusiviteit bij financiële dienstverlening’, dat ABN Amro samen met McKinsey en Better Future heeft verricht en is aangeboden aan Koningin Máxima.

In het rapport zijn de obstakels in kaart gebracht die vrouwen in verschillende fasen van hun leven ervaren als het gaat om hun financiën. De uitkomsten laten volgens ABN Amro zien dat het cruciaal is om financiële dienstverlening voor iedereen toegankelijk te maken. Het is voor het eerst dat in Nederland zo’n omvangrijk onderzoek naar inclusief bankieren is gedaan.

Chantal Korteweg, directeur Inclusive Banking bij ABN Amro: “Het is belangrijk dat onze dienstverlening beter aansluit op de behoeften die vrouwen in verschillende fasen van hun leven hebben. Dit vraagt om duidelijkere en toegankelijkere communicatie én om producten die passen bij de wensen van vrouwen. Bovendien helpt het als adviseurs zich goed kunnen verplaatsen in de behoeften van vrouwen en écht nieuwsgierig zijn naar hun wensen.

"Vrouwen in alle geledingen van de samenleving geven aan dat het hen ontbreekt aan voldoende financiële kennis en ervaring om vaak complexe financiële producten goed te kunnen doorgronden. Banken kunnen hierop inspelen door hen te ondersteunen met heldere communicatie en op maat gesneden financiële trainingen. Met een meer inclusieve financiële dienstverlening in Nederland kunnen we de kansen van vrouwen zo vergroten en wordt een groot economisch potentieel benut. Een win-win situatie.”

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 21 februari 2022

Ik merk telkens dat het probleem van mensen (m/v en variaties) met een krappe beurs vooral is dat zij een krappe beurs hebben. Dan wordt er dure hulpverlening ingeschakeld, wat weer veel geld kost. Maar het inkomen blijft even laag, en het levensonderhoud wordt alleen maar duurder. Rapporten en m/v gedoe en vragen aan de bank of adviseur lossen niks op. De behoefte is simpel een wat hoger inkomen. Als ik dan toch een aanwijzing mag geven voor het M/V verschil dan is dat mogelijk dat vrouwen financieel de boel vaak beter op de rit hebben, en in een situatie dat het niet meer gaat, niet meer geholpen zijn met allerhande voor de hand liggende tips.

Oscar van Asperen - Kapitala 18 februari 2022

"Zo vindt bijna driekwart van de vrouwen met een krappe beurs dat banken hen onvoldoende kunnen helpen met het op orde krijgen van hun financiën, terwijl 40 procent van de mannen in een vergelijkbare situatie vindt dat banken dit wél kunnen." Vertaling: Minder dan 75% van een specifieke groep vrouwen vindt X. 60% van mannen met vergelijkbare specificaties vindt X. Gelet op de beperkte verschillen en de moeite die in dit artikel wordt gedaan om dit te verbloemen denk ik dat we te maken hebben met ideologisch gedreven journalistiek/activisme.

Hans - bvdl 17 februari 2022

Hebben ze bij Abn-Amro niets beters te doen dan met die hysterische onderzoekjes bezig te zijn?

Jolanthe van den Berg - Zuiver Advies 17 februari 2022

Misschien moeten de vrouwen meer kiezen voor vrouwelijke adviseurs. Ik hoor vaak dat ik wel luister naar het verhaal, de wensen en de dromen. Een gave die vaak bij vrouwen meer aanwezig is. En als je dan ook nog eens niets verkoopt en niet bemiddeld, dan krijgen ze waar ze behoefte aan hebben. Ik heb veel vrouwen in mijn praktijk die hun vriendinnen doorsturen. Maar natuurlijk ook andere vrienden en collega's. Dus dames... kom maar op. Jullie zijn welkom!

A. Kumas - MKK Kumas Pensioenen & Verzekeringen 16 februari 2022

U geeft aan dat driekwart van de vrouwen met een krappe beurs vinden dat "banken" hen onvoldoende kunnen helpen met het op orde krijgen van hun financiën. Ten eerste vertegenwoordigen de banken niet alle "financiële dienstverleners" en ten tweede zou ik de dames willen adviseren om dan naar een "echte" financiële adviseur zoals ons te gaan. Als een klant man/vrouw bij ons weggaat dan moet ze antwoord hebben op alle vragen en de antwoorden begrijpen. Anders gaat de klant niet de deur uit. En wij doen dit altijd met een glimlach.

Meer over
ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV noemt het bod van ABN Amro voor een loonsverhoging van 3,25 procent per jaar en een eenmalig bedrag van 2.000 euro bruto een schoffering voor de medewerkers. Vorige...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt...

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...

Centraal Beheer PPI van start

Centraal Beheer PPI van start

Achmea en ABN AMRO hebben de in mei aangekondigde overname van ABN AMRO PPI afgerond. Hierdoor maakt de PPI vanaf nu deel uit van Achmea. De transactie is goedgekeurd...

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...