Vrouwen voelen zich vaak niet begrepen door financieel adviseur

vrouw koffie via Pixabay

Nederlandse vrouwen hebben vaak het gevoel dat ze niet begrepen worden door hun financiële adviseur of dat financiële dienstverlening niet aansluit bij hun behoeften. Zo vindt bijna driekwart van de vrouwen met een krappe beurs dat banken hen onvoldoende kunnen helpen met het op orde krijgen van hun financiën, terwijl 40 procent van de mannen in een vergelijkbare situatie vindt dat banken dit wél kunnen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Het belang van inclusiviteit bij financiële dienstverlening’, dat ABN Amro samen met McKinsey en Better Future heeft verricht en is aangeboden aan Koningin Máxima.

In het rapport zijn de obstakels in kaart gebracht die vrouwen in verschillende fasen van hun leven ervaren als het gaat om hun financiën. De uitkomsten laten volgens ABN Amro zien dat het cruciaal is om financiële dienstverlening voor iedereen toegankelijk te maken. Het is voor het eerst dat in Nederland zo’n omvangrijk onderzoek naar inclusief bankieren is gedaan.

Chantal Korteweg, directeur Inclusive Banking bij ABN Amro: “Het is belangrijk dat onze dienstverlening beter aansluit op de behoeften die vrouwen in verschillende fasen van hun leven hebben. Dit vraagt om duidelijkere en toegankelijkere communicatie én om producten die passen bij de wensen van vrouwen. Bovendien helpt het als adviseurs zich goed kunnen verplaatsen in de behoeften van vrouwen en écht nieuwsgierig zijn naar hun wensen.

"Vrouwen in alle geledingen van de samenleving geven aan dat het hen ontbreekt aan voldoende financiële kennis en ervaring om vaak complexe financiële producten goed te kunnen doorgronden. Banken kunnen hierop inspelen door hen te ondersteunen met heldere communicatie en op maat gesneden financiële trainingen. Met een meer inclusieve financiële dienstverlening in Nederland kunnen we de kansen van vrouwen zo vergroten en wordt een groot economisch potentieel benut. Een win-win situatie.”

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 21 februari 2022

Ik merk telkens dat het probleem van mensen (m/v en variaties) met een krappe beurs vooral is dat zij een krappe beurs hebben. Dan wordt er dure hulpverlening ingeschakeld, wat weer veel geld kost. Maar het inkomen blijft even laag, en het levensonderhoud wordt alleen maar duurder. Rapporten en m/v gedoe en vragen aan de bank of adviseur lossen niks op. De behoefte is simpel een wat hoger inkomen. Als ik dan toch een aanwijzing mag geven voor het M/V verschil dan is dat mogelijk dat vrouwen financieel de boel vaak beter op de rit hebben, en in een situatie dat het niet meer gaat, niet meer geholpen zijn met allerhande voor de hand liggende tips.

Oscar van Asperen - Kapitala 18 februari 2022

"Zo vindt bijna driekwart van de vrouwen met een krappe beurs dat banken hen onvoldoende kunnen helpen met het op orde krijgen van hun financiën, terwijl 40 procent van de mannen in een vergelijkbare situatie vindt dat banken dit wél kunnen." Vertaling: Minder dan 75% van een specifieke groep vrouwen vindt X. 60% van mannen met vergelijkbare specificaties vindt X. Gelet op de beperkte verschillen en de moeite die in dit artikel wordt gedaan om dit te verbloemen denk ik dat we te maken hebben met ideologisch gedreven journalistiek/activisme.

Hans - bvdl 17 februari 2022

Hebben ze bij Abn-Amro niets beters te doen dan met die hysterische onderzoekjes bezig te zijn?

Jolanthe van den Berg - Zuiver Advies 17 februari 2022

Misschien moeten de vrouwen meer kiezen voor vrouwelijke adviseurs. Ik hoor vaak dat ik wel luister naar het verhaal, de wensen en de dromen. Een gave die vaak bij vrouwen meer aanwezig is. En als je dan ook nog eens niets verkoopt en niet bemiddeld, dan krijgen ze waar ze behoefte aan hebben. Ik heb veel vrouwen in mijn praktijk die hun vriendinnen doorsturen. Maar natuurlijk ook andere vrienden en collega's. Dus dames... kom maar op. Jullie zijn welkom!

A. Kumas - MKK Kumas Pensioenen & Verzekeringen 16 februari 2022

U geeft aan dat driekwart van de vrouwen met een krappe beurs vinden dat "banken" hen onvoldoende kunnen helpen met het op orde krijgen van hun financiën. Ten eerste vertegenwoordigen de banken niet alle "financiële dienstverleners" en ten tweede zou ik de dames willen adviseren om dan naar een "echte" financiële adviseur zoals ons te gaan. Als een klant man/vrouw bij ons weggaat dan moet ze antwoord hebben op alle vragen en de antwoorden begrijpen. Anders gaat de klant niet de deur uit. En wij doen dit altijd met een glimlach.

Meer over
Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Marktaandeel ABN Amro bij woonhypotheken daalt

Marktaandeel ABN Amro bij woonhypotheken daalt

ABN Amro noteerde in het tweede kwartaal een nieuwe woonhypotheekproductie van 2,8 miljard euro. Dat is vier procent minder dan in het eerste kwartaal en 59 procent...

ABN Amro geeft 'groen blaadje' aan duurzame adviseurs

ABN Amro geeft 'groen blaadje' aan duurzame adviseurs

ABN Amro toont alle duurzame adviseurs met een 'groen blaadje' in de eigen adviseurzoeker op de intermediaire website van ABN Amro. Vorig jaar introduceerde ABN...

ABN Amro: hypotheekrente zal licht dalen

ABN Amro: hypotheekrente zal licht dalen

ABN Amro houdt er rekening mee dat de hypotheekrente licht zal dalen. Dit ondersteunt het sentiment op de woningmarkt, omdat het de leencapaciteit van huizenkopers...

In nieuwe VVP: pleidooien voor meer diversiteit

In nieuwe VVP: pleidooien voor meer diversiteit

Diana Zandbergen en Seada van den Herik (WIFS) pleiten in de nieuwe VVP (3-2023) voor meer vaart bij het vergroten van de vrouwelijke vertegenwoordiging en gendergelijkheid...

Met dit tempo zijn we pas in 2043 op 50/50!

Met dit tempo zijn we pas in 2043 op 50/50!

(Seada van den Herik en Diana Zandbergen in VVP 3, 2023) Het tempo van de toename van vrouwelijke vertegenwoordiging in de financiële sector is nog altijd...

ABN Amro lanceert Transitielening

ABN Amro lanceert Transitielening

ABN Amro biedt mkb-klanten de Transitielening aan. Bij deze nieuwe leenvorm voor financieringen van één miljoen tot 25 miljoen euro wordt het rentetarief...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

Bijna 70 procent vrouwen vindt ondernemerschap beste keuze ooit

Bijna 70 procent vrouwen vindt ondernemerschap beste keuze ooit

Nederlandse vrouwelijke zelfstandigen vinden de flexibiliteit en het  maken van impact het allerbelangrijkste om te kiezen voor het ondernemerschap. Dat blijkt...

bunq doneert aan Next Level voor meer diversiteit in de techsector

bunq doneert aan Next Level voor meer diversiteit in de techsector

bunq doneert 100.000 euro aan Next Level, een non-profit samenweking tussen bunq en ondernemers achter CapitalT, Tomtom en Mediamonks voor meer diversiteit in de...