Volop discussie over VVP-bericht 'Provisie hoort niet op de offerte van de verzekeraar'
Het VVP-bericht 'Richard Meinders: provisie hoort niet op de offerte van de verzekeraar' van 19 juli 2024 heeft veel reacties losgemaakt.
Meinders schreef onder meer: "Inmiddels bereiken mij signalen dat verzekeraars de provisie die zij aan de tussenpersoon betalen gaan vermelden op de offerte. Hiermee trekken verzekeraar mijns inzien een iets te grote broek aan. Het is de verantwoordelijkheid van de adviseur/bemiddelaar om deze provisie kenbaar te maken en niet van de verzekeraar", aldus Richard Meinders van SVC Groep. Hij pleit ervoor dat adviseurs hun kosten en dienstverlening in één document gaan vermelden: de belonings- en dienstenwijzer."
Een aantal van deze reacties in willekeurige volgorde:
Roger van der Linden (Adfiz): "Het is de bedoeling van de wetgever maar volgens mij ook in het belang van de adviseur om de communicatie over de provisie zo dicht mogelijk tegen de communicatie over die dienstverlening aan te leggen. Dat ben ik volledig eens met Richard. Als dat gesprek daarover al heeft plaatsgevonden lijkt het me prima als het exacte en dus juiste bedrag ook nog op de offerte van de verzekeraar staat. Dat moet wel op een correcte manier én de keuze voor vermelding moet bij de adviseur liggen. Het is zijn beloning en dus bepaalt de adviseur hoe en wanneer die aan de klant wordt gemeld. Als laatste de voorgestelde oplossing met een belonings- en dienstenwijzer. In theorie een mooie oplossing maar praktisch heel lastig. Voor elke klant en elke situatie maatwerk en ook nog eens altijd anders qua moment waarop hij gemaakt kan worden. Volgens Richard moet het ingebouwd kunnen worden in de offertestraten. Dat zal best maar het overgrote deel van de niet zo heel grote adviseurs heeft geen offertestraat en dan wordt het lastig ingebouwd. Dus: beste adviseur, kies je eigen moment en manier om het te communiceren op een manier dat het toegevoegde waarde heeft voor jou en je klant!"
Cees de Jong (mr. dr. C.J. de Jong Consultancy & Support): "Als de wetgever had bedoeld dat de transparantieverplichting op schadeverzekeraars zou rusten, was er geen transparantieveplichting voor assurantietussenpersonen gekomen."
Jan Verstegen (Customer Interaction Pro: "Zo ging het ook met de provisie op een hypotheek. Wat zou het verschil moeten zijn?"
Hans van der Leeden (BVDL): "Provisietransparantie middels de offerte van een schadeverzekering is natuurlijk de allerbeste plek. De offerte is namelijk het begin van een samenwerking tussen tussenpersoon en klant. De offerte wordt sowieso doorgenomen door de klant want daar staat op wat er wordt verzekerd en voor welke premie. Vragen over de dienstverlening en de beloning kunnen niet op een beter moment worden besproken dan direct voorafgaand aan een contract."
Mark Kroon (Make money smile): "Ik blijf verbaasd over het feit dat transparantie zo vervelend is, alleen hierom is het al een goede reden om zo transparant mogelijk te zijn!"
Majan Van Riessen (Varias Verzekeringen): "Onze voorkeur gaat toch echt uit naar het vermelden van de provisie op de offerte. Ik ben wel blij met die grote broek van verzekeraars ; wat mij betreft mogen zij die aanhouden. Het is mijn taak vervolgens om nog even te controleren of dit bedrag juist is. Onze ervaring is bovendien dat de dienstenwijzer nauwelijks wordt gelezen. Het is nu een standaarddocument. Met opname van onze beloning moet de dienstenwijzer bij iedere offerte worden aangepast. Mij niet bellen dus. Ik vind het prima zo."
Reactie toevoegen
Reacties
Berend Tooms - Tooms Beheer 30 juli 2024
Overleg en samenwerken, daar ontbreekt het al veel langer aan. Men, vooral de aanbieder, doet doorgaans onterecht voorkomen dat dat gebeurt. Dit is er weer zo’n voorbeeld van waarvan een oud collega gezegd zou hebben….. “Samenwerken? Jullie (aanbieder) samen en wij (adviseurs) lekker aan het werk.” Met een 😉 wel, maar hij zat er meestal niet ver naast. De aanbieder nam, zoals altijd, een intitiatief waar niet aan te ontkomen viel. Nog steeds dus. Geef de mogelijkheid, een vinkje provisie vermelden j/n, om de adviseur de keuze te laten maken. Kleine moeite, geen duscussie.
Ynte Kuindersma - Kuindersma Verzekeringen 30 juli 2024
Nu de provisietransparantie voor ons intermediairs een feit is komt aan de orde wie verantwoordelijk is en die vraag is makkelijk te beantwoorden. Het intermediair!. Bij de offerte van de verzekeraar dienen we onze algemene voorwaarden, een opdracht tot dienstverlening en vele andere stukken te overhandigen. In de opdracht tot dienstverlening maken we afspraken met de klant welke werkzaamheden we verrichten en welke beloning we daarvoor willen ontvangen. Die kan uit provisie bestaan en daarnaast een bedrag voor de overige dienstverlening; ook wel genoemd serviceabonnement. Het is dus volledig de verantwoordelijkheid van het intermediair en de verzekeraar hoeft niets te vermelden op een offerte, Daarbij noemen veel verzekeraar onze werkzaamheden ook nog eens "dienstverlening" terwijl wij daar andere bewoordingen voor willen hebben. Aanpassing van de omschrijving is niet mogelijk zegt men want dat is teveel "gedoe" en er is geen it capaciteit beschikbaar. Het blijven vreemde "dicterende" vogels die verzekeraars.
Guus Strörmann - Witte-Boussen Advies BV 30 juli 2024
Hans van der Leeden (BVDL): "De offerte is namelijk het begin van een samenwerking tussen tussenpersoon en klant." Nou, bij ons niet hoor. Dat is de volgens de Wft verplichte inventarisatie, de analyse van het risico en het daarbij horende advies. De offerte is het sluitstuk.
Guus Strörmann - Witte-Boussen Advies BV 30 juli 2024
@Hans van der Leeden (BVDL): "De offerte is namelijk het begin van een samenwerking tussen tussenpersoon en klant". Nou, bij ons niet hoor. Dat is de volgens de Wft verplichte inventarisatie, de analyse en dan het advies. De offerte is het sluitstuk van het advies. Het zou wat moois zijn als we een offerte doen voor we begrepen hebben welk risico er überhaupt gedekt moet worden!
Meer over
(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Het belang van inclusiviteit op de werkvloer krijgt steeds meer aandacht, en dat is niet...
Adfiz: niet reëel te denken dat actieve provisietransparantie tegen te houden was
"Ja", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcloumn, "provisietransparantie is er na zeven jaar soebatten inderdaad gekomen. En nee, dat hebben we...
(Rubriek Actueel op de korrel, VVP 4-2024) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP onderzoekt het elk nummer in de rubriek ‘actueel op de korrel’....
Richard Meinders: provisie hoort niet op de offerte van de verzekeraar
"Inmiddels bereiken mij signalen dat verzekeraars de provisie die zij aan de tussenpersoon betalen gaan vermelden op de offerte. Hiermee trekken verzekeraar mijns...
Ken je vak! Adfiz: open norm transparantieregels geeft ruimte
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 3-2024) Sinds 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adviseurs moeten...
Adfiz: kennisportaal Actieve Provisietransparatie geüpdatet
Per 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adfiz heeft haar kennisportaal Actieve Provisietransparantie...
(Uit VVP 3-2024) Wat is hot en wat is not in de actualiteit van financieel adviseurs en verzekeraars? VVP pakt belangrijke actualiteiten op en voorziet ze van...
"Als je niet oppast, ga je steeds meer provisie inleveren om maar in de markt te blijven"
"Vraag je als adviseur goed af hoe je vanaf nu je business gaat inrichten. Als je niet oppast, ga je steeds meer provisie inleveren om maar in de markt te blijven."...
Open norm transparantieregels geeft ruimte
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 3-2024) Per 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adviseurs moeten...
(Martin Koot, MoneyView, in VVP 3-2024) U kunt uw schouders ophalen en denken dat het met de actieve provisietransparantie zo’n vaart niet zal lopen. Het...