VVP maakt Special Contactgroep Automatisering

Overhandiging special Contactgroep Automatisering

Hoofdredacteur Willem Vreeswijk van VVP overhandigde woensdagavond tijdens de Inspiratiesessie Future Proof het eerste exemplaar van de special Automatisering 'Samen vooruitgang vormgeven' aan secretaris Jeroen Oversteegen van de Stichting Contactgroep Automatisering. De special is gemaakt door VVP in opdracht van de Stichting.

Vreeswijk: “ICT kan het vak van de echte adviseur nooit overnemen. Maar wel ondersteunen. Die ondersteuning wordt alleen maar belangrijker. Het is immers meer dan ooit zaak dat financieel adviseurs zich focussen op waar zij een kei in zijn (en wat ze als het goed is ook het leukst vinden!): adviseren. Alles daar achter moet efficiënt en soepel zijn ingericht. Dat is ook de overtuiging van de partijen die zijn aangesloten bij de Contactgroep Automatisering. De special biedt dan ook volop inspiratie om het ICT-deel efficiënt en passend bij het kantoor in te richten.”

Data-exchange

In de special presenteren de deelnemers van de Contactgroep zich. In een rondetafelgesprek vertellen bestuursleden over de ambities. “Goedwerkende software staat hoog op de prioriteitenlijst, maar uiteindelijk wordt het een hygiënefactor. Er moet nu hard aan data-exchange en standaardisering worden gewerkt. Als dat zorgvuldig is geregeld, kan de financieel adviseur zich op bijzondere taken richten. Zoals coaching van generaties die zijn vergroeid met hun smartphone.”

Twee financieel adviseurs, Ulrike Geerlings (Appels Financieel Advies) en Mark van Maurik (Laudus & van Maurik), vertellen hoe zij in hun praktijk omgaan met ICT.

Geerlings: “Het ideaal is voor mij een kantoor waarbij de klant en de adviseur optimaal ondersteund worden om de benodigde informatie en documenten efficiënt en correct digitaal te vergaren, een workflow manager deze automatisch doorstuurt naar de maatschappij  en klanten en de adviseur op de hoogte worden gehouden van de voortgang van een traject.”

Van Maurik: “Het ideale kantoor heeft op alle bedrijfsprocessen en klantreizen software die op de achtergrond ondersteunt en die leidt tot een minimum aan administratieve handelingen. De software die de medewerker op de voorgrond gebruikt, moet intuïtief zijn in gebruik waardoor de belangrijkste data die verzameld wordt tijdens het persoonlijk contact ook makkelijk kan worden verwerkt.”

Trendverkenners Jan-Henk Bouman en Wim van Rooijen van Fountainheads menen dat de adviseur zich dient te ontwikkelen tot persoonlijke financial lifecoach, “een professional die de total cost of ownership op meerdere terreinen voor zijn klant bewaakt”.

De special wordt verspreid onder financieel adviseurs en andere belanghebbenden. De special is ook digitaal beschikbaar.

Inspiratiesessie

Hoe belangrijk de Contactgroep data-exchange vindt, bleek uit de door haar in het pand van de Nationale Hypotheekbond georganiseerde Inspiratiesessie. Een van de partijen die het podium betrad, was Innopay. Volgens Esther Groen en Maarten Bakker van Innopay is het onvermijdelijk dat partijen data gaan delen (wat overigens niet hetzelfde is, aldus Bakker, als gratis weggeven). Partijen die op data blijven zitten, frustreren hun eigen innovatie. Groen en Bakker beschreven een model voor data-exchange.

Daarvoor vertelde Rikkert Achtereekte, business development manager bij Yacht, over de vaardigheden die de vierde Industriële Revolutie van medewerkers verlangt. Daaronder analytisch denken ("Kunnen omgaan met data wordt steeds belangrijker"), actief leren en strategisch leren, creativiteit, originaliteit en initiatief, leiderschap en sociale beïnvloeding. Heel belangrijk ook: iemands netwerk. "De waarde van je netwerk staat bijna gelijk aan de waarde van je inkomen."

In de ICT is het momenteel vreselijk lastig om personeel te vinden. Op iedere ICT'er wachten tenminste drie banen. Achtereekte noemde het belangrijk om aan te haken bij de drijfveren van ICT'ers. Die zijn anders wanneer ze beginnen in een baan dan wanneer ze veranderen van baan. Hij gaf verder mee: "Maak van je bedrijf een community. People join cultures not companies."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Menselijke warmte naast digitale kilte

Menselijke warmte naast digitale kilte

Ict is de drijvende kracht achter de meeste verzekeringstrends en gooit de markt volledig overhoop, stelde capgemini eind 2016. De ondergang van het intermediair...

Adviseur onderscheidt zich met relevant klantcontact

Adviseur onderscheidt zich met relevant klantcontact

VKG (Van Kampen Groep) is zeventig jaar geleden begonnen als assuradeurenbedrijf en inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste full-serviceproviders...

Jeroen Admiraal

Jeroen Admiraal

  1. Wat is de grootste ICT-innovatie geweest in jouw advieskantoor? Deze innovatie is momenteel gaande. Wij introduceren een nieuwe wijze van documentvervaardiging....

Wapen jezelf tegen cyberaanvallen

Wapen jezelf tegen cyberaanvallen

Cybercriminaliteit is alomtegenwoordig. Er gaat geen dag voorbij of je leest in de krant over websites die gehackt zijn, onveilige wifiverbindingen en ransomware...

Robot wordt beste klantadviseur

Robot wordt beste klantadviseur

Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Dat past slecht bij de van oudsher traditionele verzekeringswereld. Veel partijen in dit veld onderschatten de impact...

Klaas Kroezen

Klaas Kroezen

  1. Wat is de grootste ICT-innovatie geweest in jouw advieskantoor? Met een op internet gekocht, simpel programmaatje WebPro, heb ik zelf in 2000 de eerste...

We hebben elkaar keihard nodig

We hebben elkaar keihard nodig

Op het kantoor van Unit4 sprak VVP met een aantal klanten, deelnemers aan het stakeholder-overleg, over ontwikkelingen in de markt, hun wensen en hoe het systeemhuis...

Jan Tiecken

Jan Tiecken

  1. Wat is de grootste ICT-innovatie geweest in jouw advieskantoor? Wij zijn bij het opstarten van onze onderneming direct bij Van Kampen Groep aangesloten...

Houd ICT zo laagdrempelig mogelijk

Houd ICT zo laagdrempelig mogelijk

“Houd het gebruik van ict zo laagdrempelig mogelijk. Flexibiliteit is het codewoord. En zet social media in voor marketing en communicatie. Klanten willen...

Gouden huwelijk

Gouden huwelijk

Het zijn mooie tijden voor wie het wil zien. De digitalisering rukt snel op. Onze telefoon wordt net zo eigen als ons DNA. Alle informatie wordt daar verzameld:...