VVP Ondernemersdag kennissessie Blinqx: blijf in beweging

VVP Ondernemersdag sessie Blinxq 2025

Hoe ziet jullie adviesvak er over vijf, tien jaar uit? Die vraag stelde Blinqx Verzekering & Hypotheek tijdens haar kennissessie op de VVP Ondernemersdag 2025. Uit de antwoorden bleek een duidelijk geloof in persoonlijk advies. Maar in een wereld die snel verandert, moet je als adviseur natuurlijk wel mee met de nieuwe technologische mogelijkheden.

De top van Blinqx Verzekering & Hypotheek, Auke Dirkmaat (CEO) en Jos van Driesum (CPO, product officer), waagden zich ook aan een voorspelling over hoe het adviesvak zich zal ontwikkelen. Met de nadrukkelijke kanttekening dat ook zij niet in de toekomst kunnen kijken. Maar de drie scenario’s die ze toonden, zijn niet onwaarschijnlijk.

Als eerste noemden Dirkmaat en Van Driesum de hybride financieel adviseur. Kenmerken: klant start online, maar jij blijft hét vertrouwde gezicht voor belangrijke keuzes. AI automatiseert het papierwerk, jij focust op advies en relatie. Klanten krijgen realtime inzicht én empathisch advies. Tegen 2035 ben je niet alleen adviseur, maar financieel life-coach: continu betrokken, proactief en persoonlijk.

Het tweede scenario: adviseurs die zich specialiseren (bijvoorbeeld expats, ondernemers, complexe dossiers) blijven onmisbaar. De kenmerken van de specialist met een niche: simpele cases? Die gaan via robo-advies en Big Tech. Minder volume, hogere waarde per klant. Jij wordt de ‘go-to’ expert of de vertrouwenspersoon voor wie persoonlijk advies wil.

Het derde scenario: de menselijke back-up in een AI-wereld. Kenmerken: klanten regelen 90 procent zelf via slimme AI-tools. Jij komt in beeld als validator, second opinion of ethisch klankbord. Financieel advies is embedded, jij bewaakt de menselijke maat. Klein beroep, grote impact: je controleert, duidt en helpt bij uitzonderingen.

Zelf gaven adviseurs in de zaal antwoorden als: mens en machine, persoonlijk, adviseur schaarste, online en persoonlijk, AI, verschuiving, dieper advies, fors minder adviseurs, zakelijk advies only, klant aan het roer, van adviseur naar regisseur, meer totaalrelaties, volledig digitaal, meer tijd over, menselijkheid, administratie gehalveerd, persoonlijker.

Blijf in ieder geval niet stilstaan als adviseur. Dirkmaat: “De wereld verandert snel, misschien wel sneller dan ooit.”

AI

AI is natuurlijk een belangrijke ontwikkeling die de meeste adviseurs, zo bleek tijdens de Ondernemersdag, ook al oppakken. Blinqx, de holding van Blinqx Verzekering & Hypotheek kent een apart bedrijfsonderdeel, Qore AI, dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van AI-toepassingen. En dat levert een versnelde ontwikkeling op. Gebruikers van eBlinqx kunnen nu al met AI automatisch BSN-nummers censureren, dossiers laten controleren, schades laten beoordelen en gesprekken omzetten in tekst en acties. AI, zo stelden Dirkmaat en Van Driesum, is echter geen doel op zich, het is een middel.

Blinqx Verzekering & Hypotheek bouwt gestaag verder aan haar platform voor adviseurs, dat steeds completer wordt ook door overnames (inmiddels elf). Een van de uitdagingen die Dirkmaat en Van Driesum zich hebben gesteld, is adviseur en consument al eerder in het adviestraject, eigenlijk al meteen na de oriëntatiefase, een ‘plek met zekerheid’ te geven; men weet dan waar men aan toe is. Maar het uiteindelijk doel, aldus Dirkmaat, is een financieel gezond Nederland. "En welk scenario het ook zal worden, Blinqx zorgt dat de adviseur zich moeiteloos kan meebewegen met wat er op hem of haar afkomt."

Foto: Auke Dirkmaat. (Beeld: Iris Borst)

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviesalerts! innovatieve producten

Adviesalerts! innovatieve producten

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Vernieuwing bij verzekeringen en hypotheken is vaak op het procesmatige vlak, aangejaagd door de digitalisering....

AI waar het kan, mens waar het moet

AI waar het kan, mens waar het moet

(Robert Witteveen, First Day Advisory Group, in VVP-special Slimmer Adviseren) De adviespraktijk kraakt. Klanten verwachten snelheid én persoonlijk contact....

NN wint FFP Innovatie Award 2025 met Pensioen APK

NN wint FFP Innovatie Award 2025 met Pensioen APK

Tijdens het FFP Diner op 4 november is de Pensioen APK van Nationale-Nederlanden uitgeroepen tot winnaar van de FFP Innovatie Award 2025. Het is de eerste keer dat...

Winnaars VVP Advies Awards 2025: Boidin, De Goede, PMP en Gewoon bij Saskia

Winnaars VVP Advies Awards 2025: Boidin, De Goede, PMP en Gewoon bij Saskia

De vier winnaars van de VVP Advies Awards 2025 zijn: Gewoon bij Saskia (categorie Starters), PMP Duurzaam Verzekeren (Categorie Kleine kantoren), De Goede Financieel...

Durf jezelf te laten zien

Durf jezelf te laten zien

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Durf jezelf te laten zien. Ook als je geen verkooppraatjes houdt of een strak kantoor hebt. Klanten zoeken geen...

Geheel digitaal landschap opgetuigd

Geheel digitaal landschap opgetuigd

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Door technologie onderdeel te maken van het adviesproces willen wij als organisatie stappen zetten om steeds slimmer te...

Stop met optimaliseren, begin met groeien

Stop met optimaliseren, begin met groeien

(Partner in kennis Onesurance in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Voor het intermediair is innovatie bittere noodzaak. De autonome groei van klantenaantallen...

Grande Finale Advies Award 2025 in beeld

Grande Finale Advies Award 2025 in beeld

Bekijk de video-impressie van Jeffrey Korte van de Grande Finale van de VVP Advies Award 2025 in de Rijkskwekerij te Baarn, de meest duurzame eventlocatie van Nederland. [object...

VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!

VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!

In de VVP-special Slimmer Adviseren 2025 volop praktijktips om slimmer te adviseren. Met als doel uiteraard als adviseur meer tijd en persoonlijke aandacht voor...

Hoe AI en marketing het adviesvak fundamenteel veranderen

Hoe AI en marketing het adviesvak fundamenteel veranderen

(Rondetafel in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) De advieswereld verandert fundamenteel. Klanten worden veeleisender en vooral jongeren wenden zich af van het...