VVP Ondernemersdag kennissessie Nh1816: meer tijd door AI

“Gebruik AI om tijd vrij te maken voor echt klantcontact, investeer in oprechte zichtbaarheid, kies iets dat past bij jouw DNA en regio en combineer donaties en sponsoring met actieve betrokkenheid”, aldus Janwillem Swart en Mark de Niet tijdens de kennisssessie van Nh1816 op de VVP Ondernemersdag 2025.
Janwillem Swart vatte de kracht van de adviseur samen aan de hand van de woorden van een verzekerde van Peter Geurds Assurantiën. “Niets is teveel! Goede uitleg en adviezen. Persoonlijke afspraken. Hier is tijd en aandacht voor de klant.”
Ondertussen wordt er steeds meer mogelijk met AI. “De ontwikkelingen gaan razendsnel. Denk aan Deepfake next level, ontwikkelingen autonoom autorijden, AI-agents die met elkaar communiceren, etcetera. En we staan nog maar aan het begin. In ieder geval is duidelijk dat AI het werk sneller verandert dan we met elkaar kunnen bijbenen en dat dit gebeurt in elk onderdeel van de bedrijfsvoering. Denk aan: adviesondersteuning, nazorganalyse, e-mailafhandeling, analyse van sollicitanten, telefoonbeantwoording, schadebehandeling, factuurverwerking, marketingcontent en softwareontwikkeling.”
Janwilllem wees op NOVI, de AI-chatbot vn Nh1816 die adviseurs helpt bij schadebehandeling. Dit is een chatbot met alleen door Nh1816 ingebrachte informatie. Dat maakt de uitkomsten betrouwbaar, aldus Janwillem. “Chatbots worden onlosmakelijk onderdeel van de adviespraktijk. De vraag zal zijn: waar wil de klant straks nog voor betalen en hoe blijf je als mens ‘in the loop’?”
Onderscheidend
Volgens Mark de Niet kan AI een aantal dingen niet: verrassen, betrokkenheid, persoonlijkheid en positionering. “Vraag jezelf eens af: wanneer heb ik mijn klant voor het laatst écht verrast? Dat kan door er persoonlijk te zijn als er schade is. Vraag niet alleen naar de bonnetjes, maar ook naar de emotie van de klant. Toon oprechte interesse! En verras trouwe klanten eens met een bloemetje of een taart van een plaatselijke ondernemer.”
Vraag jezelf ook eens af wat je voor goeds kan doen in je directe omgeving, aldus Mark. “Denk aan vrijwilligerswerk met je team en het sponsoren van plaatselijke goede doelen.”
Maar doe alleen wat goed bij je past, betoogde Mark. “Sportief, cultureel of sociaal? Kies iets dat echt bij je past. En wees niet alleen donateur, maar toon oprechte interesse in de organisatie. Je hoeft ook niet alleen met geld bij te dragen. Ook kun je kennis en kunde van je onderneming en je medewerkers inzetten om anderen te helpen.”
“Kijk vervolgens naar je positionering. Vertel je eigen verhaal en maak duidelijk wat je échte toegevoegde waarde is en waarin je je onderscheidt. Zo helpt storytelling in het binden en boeien van je klanten en dat kun je doen via een eigen magazine of nieuwsbrief.”
Foto: Janwillem Swart. (Beeld: Iris Borst)
Reactie toevoegen
Meer over
Nh1816 bereikt 700 miljoen euro premieomzet
In slechts dertien maanden tijd groeide de premieomzet van Nh1816 in particuliere schadeverzekeringen met 100 miljoen naar 700 miljoen euro. “Deze mijlpaal...
Winnaars VVP Advies Awards 2025: Boidin, De Goede, PMP en Gewoon bij Saskia
De vier winnaars van de VVP Advies Awards 2025 zijn: Gewoon bij Saskia (categorie Starters), PMP Duurzaam Verzekeren (Categorie Kleine kantoren), De Goede Financieel...
Grande Finale Advies Award 2025 in beeld
Bekijk de video-impressie van Jeffrey Korte van de Grande Finale van de VVP Advies Award 2025 in de Rijkskwekerij te Baarn, de meest duurzame eventlocatie van Nederland. [object...
VVP Ondernemersdag kennissie ARAG: gebruik AI met beleid
Ernaar gevraagd bleken de meeste deelnemers aan de kennissessie van ARAG op de VVP Ondernemersdag 2025 al met AI en dan speciaal generatieve AI in de weer te zijn....
VVP Ondernemersdag kennissessie Avéro Achmea: duurzaamheid loont
Duurzaamheid loont, zo blijkt uit de praktijk. Er zijn veel uitdagingen. Ga het gesprek aan met partners én klanten om tot verzekerbare oplossingen te komen....
VVP Ondernemersdag kennissessie Blinqx: blijf in beweging
Hoe ziet jullie adviesvak er over vijf, tien jaar uit? Die vraag stelde Blinqx Verzekering & Hypotheek tijdens haar kennissessie op de VVP Ondernemersdag 2025....
Sterke pitches twaalf genomineerden Advies Award in beeld
De twaalf genomineerden van de VVP Advies Award 2025 gaven op 24 september bij gastheer BHB Dullemond een pitch van maximaal vier minuten over hun adviesonderneming....
De passie van local hero… Marco Spijker
(Rubriek Samen Betrokken, powered by Nh1816, in VVP 3-2025) Marco Spijker, adviseur en mede-eigenaar van De Bruijn Adviesgroep, heeft geen enkele twijfel...
Sterke pitches twaalf genomineerden VVP Advies Award
“Klantverhalen die raken en een lastige taak voor juryleden….”, zo vatte Odette Bakker, juryvoorzitter van de Advies Award, de belangrijke pitchdag...
VVP Ondernemersdag: met minder bereik je meer
De financieel adviseurs die deelnamen aan de tweede VVP Ondernemersdag, donderdagmiddag bij AFAS in Leusden, werden door CEO Bas van der Veldt van het softwarebedrijf...










