VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

VVP Ondernemersdag foto 1 (groepsfoto)

Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de eerste VVP Ondernemersdag, op 4 december gehouden in het AFAS Theater in Leusden. Positief zijn voor je omgeving, zo verwoordde keynote speaker Gijs Mensing (Rethinq) het krachtig.

De VVP Ondernemersdag bood de deelnemers volop stof tot nadenken, inspiratie en praktische tips en tricks, onder meer in de vorm van kennissessies mogelijk gemaakt door de vijf kennispartners van het event: ARAG, Avéro Achmea, Blinqx, De Goudse en Nh1816. VVP had deze partners gekoppeld aan experts, respectievelijk: Kees Dullemond, Kees Haverkamp, Michiel van Vugt, Edwin Bosma/Maarten Agema en Maurice van den Hemel. Thema’s waren duurzaam advies, actief klantbeheer, personeel vinden en binden, verdergaande digitalisering en de fusie- en overnamegolf.

Het plenaire gedeelte bestond uit een ochtendprogramma met inleidingen van Mensing en Herbert Derks (Derks Bedrijfsadvies & Ondernemersnetwerken DBO), die met veel humor werd bijgestaan door Henk Jansen (in het verleden onder meer oprichter van Herenvest en Expat Mortgages). De sfeer zat er hoe dan ook goed in deze dag. Aan het einde van de middag was er een kort tweede plenair gedeelte met als sprekers Marco Kok (KOK Advies), Paul Burger (Ideële Verzekeringen ) en Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners, HypotheekCompany).

Kok riep de adviseurs in de zaal op werk te maken van actief klantbeheer, waarbij hij als tips gaf: laat software voor je werken, start morgen en begin simpel. Burger wees op het belang om duurzame financiële producten, en dan in het bijzonder schadeverzekeringen, te ontwikkelen. “Financiële dienstverleners hebben een hele grote rol om te komen tot een circulaire economie”, aldus Burger. Dijkhof ging in op AI en digitalisering in het algemeen. Volgens Dijkhof gaat de noodzakelijke vernieuwing op dit vlak niet komen van de boomer-generatie. “We moeten ruimte bieden aan jonge mensen om hun ideeën te ontplooien”, aldus Dijkhof.

Duurzaam ondernemen

De inleiding van Gijs Mensing stond in het teken van duurzaam ondernemen. Mensing riep de adviseurs in de zaal op duurzaam ondernemen onderdeel te maken van hun bedrijfspropositie. Natuurlijk ook omdat dat van deze tijd is, de planeet er om vraagt. Maar volgens Mensing biedt duurzaam ondernemen ook commerciële kansen. Dat laatste benadrukte hij verschillende keren. “Bedrijven komen niet in beweging als duurzaam ondernemen alleen maar tijd en geld kost.” Uiteindelijk, meende Mensing, “is duurzame waarde de commercie van het bedrijf”.

Mensing vroeg de adviseurs na te denken over welke impact zij willen maken. Als mogelijke actiepunten gaf hij mee: “Bespreek: wat is duurzaamheid voor ons? Onderzoek: waar staan wij op het gebied van duurzame bedrijfsvoering? Beken kleur: waar ga ik voor staan? Verken: nieuwe waarde (waar kan ik aanscherpen?). En bedenk: elke stap is er één.”

Kracht

Herbert Derks en Henk Jansen lieten aan de hand van stellingen een aantal belangrijke succesfactoren voor financieel adviseurs zien.De eerste stelling luidde: de strategie jaarlijks bijstellen loont. Daar waren veel adviseurs het mee eens. Derks: “Onderzoek bevestigt dat kantoren die hun strategie steeds bezien, succesvoller zijn dan kantoren die dit niet doen.” Een eenpitter uit de zaal zei dat hij helemaal geen strategie bepaald heeft. Toch zou hij dat volgens Derks wel moeten doen: “Ook al is een kantoor klein, het is goed om bezig te blijven met strategie.”

Stelling twee: personeel bind je door meer te betalen. Daar was vrijwel niemand het mee eens. Andere factoren, zoals een goede werksfeer, een goede balans tussen privé en werk, zinvol bezig zijn, goed leiderschap, zijn zeker zo belangrijk.

De volgende stelling luidde: wij hebben de beste automatisering. Weinig adviseurs gingen hier in mee. Toch is het belangrijk om de automatisering tiptop en bij de tijd te hebben. Derks: “Er is een ontwikkeling gaande van kantoren die wél generatieve AI gebruiken en kantoren die dat niet doen. De eerste kantoren houden meer over.”

Dan de stelling: wij zijn succesvoller dankzij onze samenwerkingen en netwerken. Daar werd instemmend op gereageerd. Derks: “Kantoren presteren per definitie beter door samen te werken.”

De laatste stelling: ik sta 100 procent in mijn kracht. Bijna niemand stemde hier ja. Een adviseur oogste bewondering door zich kwetsbaar op te stellen en te zeggen dat hij was gestopt met de alcohol. Waardoor hij weer in zijn kracht staat. Volgens Derks staan adviseurs echt wel in hun kracht als zij beginnen. Maar zodra het kantoor groeit, komen er taken bij die hen uit hun kracht halen. Hoe is dat bij u eigenlijk?

Foto van links naar rechts: Bernard Goede (ARAG), Kees Haverkamp (Advieskeuze.nl, Yes We Can Healthcare Group), Jos van Driesum (Blinqx), René Walstra (Avéro Achmea), Michiel van Vugt (NNEK, Stichting Actief Klantbeheer), Bram Wijnen (Avéro Achmea), Janwillem Swart (Nh1816), Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners, HypotheekCompany), Maurice van den Hemel (business consultant), Henk Jansen, Carolien Sala (INSVER), Herbert Derks (DBO), Paul Burger (Ideële Verzekeringen), Kees Dullemond, Dustin Steenvoorden (De Goudse), Edwin Bosma (BHB Dullemond) en Gijs Mensing (Rethinq).

Reactie toevoegen

 

Reacties

Pieter van Aalst - VitaliteitsGroep 6 december 2024

Een groot dankjewel aan de organisatie voor deze bijzondere dag, waarin inspiratie, mooie ontmoetingen en oprechte verbinding samenkwamen.

Rolf van der Beek - Beek&Beek Ondernemersbegeleiding 4 december 2024

Bijzonder geslaagd en waardevol event. Als mensen elkaar willen inspireren tot samenwerken aan een mooiere wereld worden mens en natuur hier beter van.

Meer over
De Goudse: definitief akkoord beleggingsverzekeringen

De Goudse: definitief akkoord beleggingsverzekeringen

De Goudse heeft een definitief akkoord bereikt met de belangenorganisaties ConsumentenClaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, de Consumentenbond en Wakkerpolis....

Nh1816 zet in op beheerste groei

Nh1816 zet in op beheerste groei

Nh1816 zag het bruto premie-inkomen vorig jaar groeien van 493 miljoen euro naar 570 miljoen (voorlopig cijfer). Nh1816 kent nu 622 miljoen euro standpremie, 2,7...

Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

AnsvarIdéa/Turien, De Goudse en Nationale-Nederlanden zijn genomineerd in categorie Duurzame ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie...

De invloed van (Gen)AI

De invloed van (Gen)AI

“De inzet van ChatGTP kan nuttig zijn in het adviesvak, maar je kunt er niet op bouwen. Net als zorgverleners kunnen financieel dienstverleners het zich namelijk...

VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn

(Uit VVP 5-6 2024) Advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde. Nieuw in...

De passie van local hero… Sander Weel

De passie van local hero… Sander Weel

(Rubriek 'Samen Betrokken', powered by Nh1816, in VVP 5-6 2024) Zijn opa gaf het stokje, of als RVS-man beter gezegd het parapluutje, door aan zijn vader. Inmiddels...

Intermediair, maak je rol zo groot mogelijk

Intermediair, maak je rol zo groot mogelijk

(Uit VVP 5-6 2024) Financieel advies blijft bestaan, en past zich telkens aan de omstandigheden aan. Maar het intermediair moet zijn diensten helder profileren....

Erbij horen

Erbij horen

(Uit VVP 5-6 2024) Henk Jansen (56) nam op 1 oktober, na 35 jaar actief te zijn geweest in de financiële adviessector, officieel afscheid van Söderberg...

Ga nu aan de slag

Ga nu aan de slag

“Word geen duurzaamheidsgoeroe, maar word een professionelere verzekeringsadviseur. Dat levert namelijk heel veel op”, aldus Kees Dullemond in zijn...

Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt

Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt

Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond te verdwijnen....