Praktijktips Bernard Goede: persoonlijke aanpak benadrukken

Bernard_Goede-0599-lowres

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Bernard Goede, Manager Commercie bij ARAG. ARAG is kennispartner van de sessie ‘Digitale innovatie voor advieskantoren’, verzorgd door Kees Haverkamp (Advieskeuze.nl, Yes We Can Healthcare Group). Goede: “Benadruk je persoonlijke aanpak en expertise, bouw sterke relaties met klanten en bied maatwerk aan dat een digitaal platform niet kan bieden.”

Noem ondernemersuitdagingen die jij voor de korte en lange termijn ziet voor financieel adviseurs en hoe zij op deze uitdagingen kunnen inspelen.

Goede: “De uitdagingen waar een adviseur mee te maken heeft, zijn heel divers. Een aantal komt overeen met de uitdagingen waar wij zelf als verzekeraar ook mee te maken hebben. Te denken valt aan het vinden van goed personeel om de kwaliteit van je dienstverlening te waarborgen en  aan het verminderen van het hoge kostenniveau, mede veroorzaakt door veranderende wetgeving en complianceregels. Maar ook de concurrentie vanuit online platforms en de voortdurende veranderende behoefte van de klant, kunnen de omzet en je algehele performance onder druk zetten.

De kracht van de adviseur

De kracht van de adviseur zit hem vooral in het persoonlijke karakter van de dienstverlening. Met de komst van steeds meer én toegankelijke online informatie, ook over verzekeren, is het gevaar dat zowel de consument als de ondernemer denkt het wel even zelf te kunnen regelen. Maar juist het persoonlijke aspect maakt de toegevoegde waarde van een adviseur zo onderscheidend. Zowel in het adviestraject als in het geval van de begeleiding bij een schade. Benadruk dus je persoonlijke aanpak en expertise, bouw sterke relaties met klanten en bied maatwerk aan dat een digitaal platform niet kan bieden.

Klanten van de toekomst

Klanten van de toekomst zoeken online naar klantervaringen om zo een indruk te krijgen van de kwaliteit van de dienstverlening die je biedt. Vraag je klanten daarom om een review achter te laten. Dat biedt waardevolle informatie over je eigen dienstverlening en geeft inzicht in wat klanten belangrijk vinden. Daarmee heb je de mogelijkheid om je dienstverlening te verbeteren of aan te passen. Daarnaast kan je de (positieve) reviews gebruiken om je online zichtbaarheid te verhogen.

Persoonlijke dienstverlening

Blijf door middel van proactieve communicatie in contact met je klanten. Op deze manier blijf je op de hoogte van hun veranderende behoeften en omstandigheden en kan je je adviezen daarop aanpassen. Met een persoonlijke dienstverlening kan je dus goed aansluiten op de levenscyclus van jouw klant. En door altijd bereikbaar te zijn voor vragen en ondersteuning, laat je je toegevoegde waarde zien.

Nieuwe generatie werknemers

Voor de nieuwe generatie werknemers is het belangrijk om uit te stralen wat de toegevoegde waarde van het adviseursvak is. Toekomstige werknemers vinden het steeds belangrijker om werk te hebben waarmee ze echt een verschil maken. En dat is bij het adviseursvak zeker aan de orde. Door de persoonlijke aanpak ben je in staat aan te sluiten op de veranderende behoefte van de klant in de volgende fase van de levenscyclus. En het is niet altijd nodig om de perfect geschoolde medewerker te vinden. Je kan ook zelf investeren in het opleiden van nieuwe (jonge) mensen.

Investeren

Verdere digitalisering en de komst van AI-toepassingen maken het mogelijk om tijdrovende processen veel efficiënter in te richten. Het is dus belangrijk om te blijven investeren in deze nieuwe technologieën. Kijk daarbij vooral naar oplossingen die ervoor zorgen dat jij als adviseur tijd houdt voor het persoonlijk contact met de klant, daarbij gebruikmakend van de juiste digitale ondersteuning. Zo kijken wij binnen ARAG vooral naar oplossingen om het werk van onze juristen te ondersteunen. Zodat zij kunnen blijven doen waar zij goed in zijn: het ontzorgen van de klant met de juiste juridische hulp.

Technologische oplossingen kunnen ervoor zorgen dat je kosten omlaag gaan, zonder dat dat afbreuk doet aan je belangrijkste toegevoegde waarde, de persoonlijke dienstverlening. 

Ons credo is niet voor niets ‘digitaal als het kan, maar altijd persoonlijk’.

Geef drie praktijktips ondernemen.

Investeer in online zichtbaarheid in jouw regio door het uitvragen van reviews.

Maak gebruik van technologische ontwikkelingen die je processen efficiënter maken, waardoor je meer persoonlijke aandacht kan geven aan je klant.

Neem je medewerkers mee in de relevantie van financiële dienstverlening in ieder levensfase van de klant.

Bouwstenen voor succes

VVP organiseert op 4 december 2024 in het AFAS Theater de VVP Ondernemersdag: Bouwstenen voor succes.

Plenaire optredens zijn er van: Gijs Mensing (Stay Future Proof) en Herbert Derks (DBO), afgewisseld door topadviseurs die in pitches van tien minuten hun ondernemersgeheim delen op een specifiek gebied:

Marco Kok (Kok Advies): actief klantbeheer als verdienmodel. Ontzorging van klanten met een 100 procent klanttevredenheidsgarantie:

Paul Burger (Ideële Verzekeringen): Duurzaam Adviseren in de praktijk. Tips van een vakman met ruim 25 jaar ervaring op het gebied van duurzaam adviseren.

Christian Dijkhof (HypotheekCompany): digitalisering: wie of wat gaat de komende jaren leidend zijn in succes? Mens, machine of een combinatie?;

Bob Veldhuis (Veldhuis Advies, winnaar VVP Advies Award 2023): andere kijk op klantgerichtheid: ondernemen met geluk en gezondheid.

De praktijkgerichte parallelsessies worden gehouden door onafhankelijke kennisexperts in samenwerking met kennispartners die deze dag mede mogelijk maken: ARAG, Avéro Achmea, Blinqx, De Goudse en Nh1816.

Klik HIER voor meer informatie en/of aanmelden.

VVP-abonnees en Adfiz-leden betalen 75 in plaats van 95 euro.

Reactie toevoegen

 
Meer over
De invloed van (Gen)AI

De invloed van (Gen)AI

“De inzet van ChatGTP kan nuttig zijn in het adviesvak, maar je kunt er niet op bouwen. Net als zorgverleners kunnen financieel dienstverleners het zich namelijk...

VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn

(Uit VVP 5-6 2024) Advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde. Nieuw in...

Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt

Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt

Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond te verdwijnen....

Wat als ik niét wil verkopen?

Wat als ik niét wil verkopen?

Overnamespecialist BHB Dullemond legde in haar door De Goudse geadopteerde kennissessie op de VVP Ondernemersdag het accent juist niet op overnemen en fuseren. Het...

Vind de beste versie van jezelf

Vind de beste versie van jezelf

Personeel vinden en binden begint bij jezelf als ondernemer. Wie ben je in je diepste wezen zelf? Aldus business consultant Maurice van den Hemel in de door Nh1816...

VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...

Praktijktips Paul Burger: duurzaam advies in nieuwe fase

Praktijktips Paul Burger: duurzaam advies in nieuwe fase

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Paul Burger (Ideële Verzekeringen)....

Laatste kans: schrijf je in voor de VVP Ondernemersdag!

Laatste kans: schrijf je in voor de VVP Ondernemersdag!

Heeft u zich al opgegeven voor de VVP Ondernemersdag op 4 december? Dat kan eenvoudig HIER. Het belooft een dag te worden vol inspiratie voor ondernemers met uiteraard...

Praktijktips Jos van Driesum: klant proactief benaderen

Praktijktips Jos van Driesum: klant proactief benaderen

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Jos van Driesum, bij Blinqx verantwoordelijk...

Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer

Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer

Op de Dag van de Ondernemer bezocht Adfiz-voorzitter Roger van der Linden een viertal ondernemers die dit jaar lid zijn geworden van Adfiz. Van der Linden sprak...