VVP Ondernemersdag praktijktips Kees Dullemond: innoveer

Kees Dullemond 2023

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Kees Dullemond (INSVER). Dullemond verzorgt de kennissessie ‘Wat verzekeringsadviseurs allemaal met duurzaamheid kunnen?’ Deze sessie wordt mogelijk gemaakt door Avéro Achmea, kennispartner van de VVP Ondernemersdag. Dullemond: “Hét kenmerk van ondernemen is succesvol omgaan met veranderingen.”

Noem ondernemersuitdagingen die jij voor de korte en lange termijn ziet voor financieel adviseurs en hoe zij op deze uitdagingen kunnen inspelen.

Dullemond: “Nieuwe trends: artificial intelligence, data beheer en cyber.

Duurzaamheid toepassen in je eigen bedrijfsvoering en in de advisering richting de klanten.

Deskundigheid en betrokkenheid van de werkzame personen (medewerkers, personeel).”

Geef praktijktips ondernemen mee aan de adviseur.

Het bedrijf netjes organiseren

Ondernemerschap bestaat uit drie elementen: vakmanschap, management en leiderschap. Management is ‘getting things done’. Dat heeft weer te maken met plannen, structureren en organiseren. Het binnen je bedrijf zo organiseren dat gedaan wordt wat gedaan moet worden… om de door jou gestelde doelen te realiseren. Organiseren is het doelgericht bijeen brengen van mensen en middelen. En dat doe je door heldere taakverdeling, goede inzet van automatisering, nette arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden, hele goede interne communicatie, etcetera. Als je bedrijf netjes op orde is kun je veel sneller reageren op veranderingen. Het doorvoeren van nieuwe zaken is dan makkelijker. Zorg er dus voor dat het lekker loopt in je bedrijf: personeelsbeleid up to date, automatisering op orde, administratief bij zijn en geen achterstanden, vakkennis op hoog niveau en de PE-punten binnen, compliance bij, etcetera.

Ga met je klanten in gesprek

Uit onderzoek blijkt telkens weer dat een assurantiekantoor minder dan 30 procent van de beschikbare tijd aan klanten besteedt, terwijl ze zelf denken dat het meer dan 60 procent is. Zodra het bedrijf netjes georganiseerd is, komt er veel tijd vrij voor het echte werk: de dienstverlening van het bedrijf vervullen en met de klanten bezig zijn. Pas als de ‘binnenboel’ op orde is kun je buiten aan de slag.

Het accent van de werkzaamheden blijft echter vaak te veel liggen bij administratie en werkproces efficiency. Maar uiteindelijk valt daar de boterham niet te verdienen; daarvoor zul je toch bij de klant moeten zijn. Hier gaat het om het vakmanschap. Dus veel meer het contact met de (zakelijke en particuliere) klanten opzoeken. Veel beter weten wat er speelt bij hen en daarop reageren. Er gebeurt heel veel bij klanten; inventariseer de verzekeringsconsequenties. Gewoon weer ouderwets het gesprek aangaan en vragen stellen aan de klanten.

Niet vragen welke verzekering ze willen; dat weten ze niet en dat is tenslotte jouw vak. Neen, veel meer vragen in welke situatie de klant zich bevindt, hoe gaat het, wat zijn de plannen voor uitgaven en investeringen, etcetera. Met de antwoorden aan de slag gaan en kijken welke consequenties er op verzekeringsgebied zijn. Er is veel gaande bij de klanten; werk aan de winkel dus. Handig dan ook dat de ‘binnenboel’ van het assurantiekantoor op orde is; kunnen die de nieuwe omzet makkelijk aan.

Innoveer

Het derde deel van ondernemerschap is leiderschap. Dit gaat over de koers van het bedrijf en de visie die de ondernemer op de toekomst heeft. Er zijn veel veranderingen met een structureel karakter. Zoals artificial intelligence en databeheer, de energietransitie en duurzaamheid. Hét kenmerk van ondernemen is succesvol omgaan met veranderingen. Omarm en maak er kansen van voor je bedrijf. Stilstand is achteruitgang. Blijf niet uitsluitend doen wat je altijd deed; dan loopt de concurrentie steeds verder van je weg. Dus, ga innoveren. Bedenk nieuwe zaken en werkmethoden, ontwikkel nieuwe markten en marketingtechnieken. Maar misschien nog het allerbelangrijkste: pas je personeelsbeleid aan, daag je medewerkers uit, investeer in moderne arbeidsvoorwaarden en werk bovenal voortdurend aan vakbekwaamheid en (verzekeringstechnische) kennis. De tijd gaat snel en de wereld verandert snel. De ondernemer heeft de verantwoordelijkheid dat middelen en mensen daar optimaal op afgestemd worden. Dat is een doorlopend proces en vereist veel aandacht. Hoe meer de ondernemer zich openstelt voor innovatie – op welke terrein dan maar ook - hoe toekomstbestendiger het bedrijf is.”

Bouwstenen voor succes

VVP organiseert op 4 december 2024 in het AFAS Theater de VVP Ondernemersdag: Bouwstenen voor succes.

Plenaire optredens zijn er van: Gijs Mensing (Stay Future Proof) en Herbert Derks (DBO), afgewisseld door topadviseurs die in pitches van tien minuten hun ondernemersgeheim delen op een specifiek gebied:

Marco Kok (Kok Advies): actief klantbeheer als verdienmodel. Ontzorging van klanten met een 100 procent klanttevredenheidsgarantie:

Paul Burger (Ideële Verzekeringen): Duurzaam Adviseren in de praktijk. Tips van een vakman met ruim 25 jaar ervaring op het gebied van duurzaam adviseren.

Christian Dijkhof (HypotheekCompany): digitalisering: wie of wat gaat de komende jaren leidend zijn in succes? Mens, machine of een combinatie?;

Bob Veldhuis (Veldhuis Advies, winnaar VVP Advies Award 2023): andere kijk op klantgerichtheid: ondernemen met geluk en gezondheid.

De praktijkgerichte parallelsessies worden gehouden door onafhankelijke kennisexperts in samenwerking met kennispartners die deze dag mede mogelijk maken: ARAG, Avéro Achmea, Blinqx, De Goudse en Nh1816.

Klik HIER voor meer informatie en/of aanmelden.

VVP-abonnees en Adfiz-leden betalen 75 in plaats van 95 euro.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt

Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt

Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond te verdwijnen....

Wat als ik niét wil verkopen?

Wat als ik niét wil verkopen?

Overnamespecialist BHB Dullemond legde in haar door De Goudse geadopteerde kennissessie op de VVP Ondernemersdag het accent juist niet op overnemen en fuseren. Het...

Vind de beste versie van jezelf

Vind de beste versie van jezelf

Personeel vinden en binden begint bij jezelf als ondernemer. Wie ben je in je diepste wezen zelf? Aldus business consultant Maurice van den Hemel in de door Nh1816...

Innoveren met oog voor de mens

Innoveren met oog voor de mens

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...

VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...

Praktijktips Paul Burger: duurzaam advies in nieuwe fase

Praktijktips Paul Burger: duurzaam advies in nieuwe fase

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Paul Burger (Ideële Verzekeringen)....

Laatste kans: schrijf je in voor de VVP Ondernemersdag!

Laatste kans: schrijf je in voor de VVP Ondernemersdag!

Heeft u zich al opgegeven voor de VVP Ondernemersdag op 4 december? Dat kan eenvoudig HIER. Het belooft een dag te worden vol inspiratie voor ondernemers met uiteraard...

Praktijktips Jos van Driesum: klant proactief benaderen

Praktijktips Jos van Driesum: klant proactief benaderen

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Jos van Driesum, bij Blinqx verantwoordelijk...

Praktijktips Bernard Goede: persoonlijke aanpak benadrukken

Praktijktips Bernard Goede: persoonlijke aanpak benadrukken

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Bernard Goede, Manager Commercie...

Nog niet altijd naar duurzaamheidsvoorkeuren van beleggers gevraagd

Nog niet altijd naar duurzaamheidsvoorkeuren van beleggers gevraagd

Er wordt nog niet in alle gevallen naar duurzaamheidsvoorkeuren van beleggers gevraagd. Het is voor vermogensbeheerders en beleggingsadviseurs wel verplicht om dit...