VVP Ondernemersdag praktijktips Kees Dullemond: innoveer

Kees Dullemond 2023

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Kees Dullemond (INSVER). Dullemond verzorgt de kennissessie ‘Wat verzekeringsadviseurs allemaal met duurzaamheid kunnen?’ Deze sessie wordt mogelijk gemaakt door Avéro Achmea, kennispartner van de VVP Ondernemersdag. Dullemond: “Hét kenmerk van ondernemen is succesvol omgaan met veranderingen.”

Noem ondernemersuitdagingen die jij voor de korte en lange termijn ziet voor financieel adviseurs en hoe zij op deze uitdagingen kunnen inspelen.

Dullemond: “Nieuwe trends: artificial intelligence, data beheer en cyber.

Duurzaamheid toepassen in je eigen bedrijfsvoering en in de advisering richting de klanten.

Deskundigheid en betrokkenheid van de werkzame personen (medewerkers, personeel).”

Geef praktijktips ondernemen mee aan de adviseur.

Het bedrijf netjes organiseren

Ondernemerschap bestaat uit drie elementen: vakmanschap, management en leiderschap. Management is ‘getting things done’. Dat heeft weer te maken met plannen, structureren en organiseren. Het binnen je bedrijf zo organiseren dat gedaan wordt wat gedaan moet worden… om de door jou gestelde doelen te realiseren. Organiseren is het doelgericht bijeen brengen van mensen en middelen. En dat doe je door heldere taakverdeling, goede inzet van automatisering, nette arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden, hele goede interne communicatie, etcetera. Als je bedrijf netjes op orde is kun je veel sneller reageren op veranderingen. Het doorvoeren van nieuwe zaken is dan makkelijker. Zorg er dus voor dat het lekker loopt in je bedrijf: personeelsbeleid up to date, automatisering op orde, administratief bij zijn en geen achterstanden, vakkennis op hoog niveau en de PE-punten binnen, compliance bij, etcetera.

Ga met je klanten in gesprek

Uit onderzoek blijkt telkens weer dat een assurantiekantoor minder dan 30 procent van de beschikbare tijd aan klanten besteedt, terwijl ze zelf denken dat het meer dan 60 procent is. Zodra het bedrijf netjes georganiseerd is, komt er veel tijd vrij voor het echte werk: de dienstverlening van het bedrijf vervullen en met de klanten bezig zijn. Pas als de ‘binnenboel’ op orde is kun je buiten aan de slag.

Het accent van de werkzaamheden blijft echter vaak te veel liggen bij administratie en werkproces efficiency. Maar uiteindelijk valt daar de boterham niet te verdienen; daarvoor zul je toch bij de klant moeten zijn. Hier gaat het om het vakmanschap. Dus veel meer het contact met de (zakelijke en particuliere) klanten opzoeken. Veel beter weten wat er speelt bij hen en daarop reageren. Er gebeurt heel veel bij klanten; inventariseer de verzekeringsconsequenties. Gewoon weer ouderwets het gesprek aangaan en vragen stellen aan de klanten.

Niet vragen welke verzekering ze willen; dat weten ze niet en dat is tenslotte jouw vak. Neen, veel meer vragen in welke situatie de klant zich bevindt, hoe gaat het, wat zijn de plannen voor uitgaven en investeringen, etcetera. Met de antwoorden aan de slag gaan en kijken welke consequenties er op verzekeringsgebied zijn. Er is veel gaande bij de klanten; werk aan de winkel dus. Handig dan ook dat de ‘binnenboel’ van het assurantiekantoor op orde is; kunnen die de nieuwe omzet makkelijk aan.

Innoveer

Het derde deel van ondernemerschap is leiderschap. Dit gaat over de koers van het bedrijf en de visie die de ondernemer op de toekomst heeft. Er zijn veel veranderingen met een structureel karakter. Zoals artificial intelligence en databeheer, de energietransitie en duurzaamheid. Hét kenmerk van ondernemen is succesvol omgaan met veranderingen. Omarm en maak er kansen van voor je bedrijf. Stilstand is achteruitgang. Blijf niet uitsluitend doen wat je altijd deed; dan loopt de concurrentie steeds verder van je weg. Dus, ga innoveren. Bedenk nieuwe zaken en werkmethoden, ontwikkel nieuwe markten en marketingtechnieken. Maar misschien nog het allerbelangrijkste: pas je personeelsbeleid aan, daag je medewerkers uit, investeer in moderne arbeidsvoorwaarden en werk bovenal voortdurend aan vakbekwaamheid en (verzekeringstechnische) kennis. De tijd gaat snel en de wereld verandert snel. De ondernemer heeft de verantwoordelijkheid dat middelen en mensen daar optimaal op afgestemd worden. Dat is een doorlopend proces en vereist veel aandacht. Hoe meer de ondernemer zich openstelt voor innovatie – op welke terrein dan maar ook - hoe toekomstbestendiger het bedrijf is.”

Bouwstenen voor succes

VVP organiseert op 4 december 2024 in het AFAS Theater de VVP Ondernemersdag: Bouwstenen voor succes.

Plenaire optredens zijn er van: Gijs Mensing (Stay Future Proof) en Herbert Derks (DBO), afgewisseld door topadviseurs die in pitches van tien minuten hun ondernemersgeheim delen op een specifiek gebied:

Marco Kok (Kok Advies): actief klantbeheer als verdienmodel. Ontzorging van klanten met een 100 procent klanttevredenheidsgarantie:

Paul Burger (Ideële Verzekeringen): Duurzaam Adviseren in de praktijk. Tips van een vakman met ruim 25 jaar ervaring op het gebied van duurzaam adviseren.

Christian Dijkhof (HypotheekCompany): digitalisering: wie of wat gaat de komende jaren leidend zijn in succes? Mens, machine of een combinatie?;

Bob Veldhuis (Veldhuis Advies, winnaar VVP Advies Award 2023): andere kijk op klantgerichtheid: ondernemen met geluk en gezondheid.

De praktijkgerichte parallelsessies worden gehouden door onafhankelijke kennisexperts in samenwerking met kennispartners die deze dag mede mogelijk maken: ARAG, Avéro Achmea, Blinqx, De Goudse en Nh1816.

Klik HIER voor meer informatie en/of aanmelden.

VVP-abonnees en Adfiz-leden betalen 75 in plaats van 95 euro.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Het recht om te repareren

Het recht om te repareren

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak!, VVP 3-2024) Met het recht op reparatie moet het makkelijker en goedkoper worden om elektronische producten...

Ken je vak! Het recht om te repareren

Ken je vak! Het recht om te repareren

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak!, VVP 3-2024) Met het recht op reparatie moet het makkelijker en goedkoper worden om elektronische producten...

Risicogestuurd adviseren heeft de toekomst

Risicogestuurd adviseren heeft de toekomst

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wie onderneemt, heeft te maken met onzekerheden. Maar hoe kom je erachter of dit...

VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen

VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen

De waarde van financieel advies is onmiskenbaar, maar het blijft belangrijk haar uit te dragen. Actieve provisietransparantie, schrijft Adfiz in de VVP-special De...

Adviseur behoudt sterke positie in veranderende wereld

Adviseur behoudt sterke positie in veranderende wereld

(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024)  Het intermediair is de afgelopen decennia al tien keer afgeschreven, maar de onheilsprofeten krijgen telkens...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2024 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2024 zijn...

Adviesgroep Het Raadhuis (categorie Particulier Advies), duGardijn (Zakelijk Advies), Advies met M.I.N.T. (Hypotheek Advies, De Regt Adviesgroep (Pensioen Advies)...

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar Nederland voor staat. Financieel adviseurs kunnen hierin volgens Adfiz een grote bijdrage...

Bewustwording is de essentie

Bewustwording is de essentie

(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk', VVP 2-2024) “Duurzaamheid is een onderwerp waar we inmiddels niet meer omheen kunnen en waar we bij Geerts op verschillende...

ChatGPT versus Kees Dullemond

ChatGPT versus Kees Dullemond

In 2024 is VVP gestart over de kennis, diepgang en reikwijdte van ChatGPT:  de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige...

Ook in tweede en derde pijler vragen naar duurzaamheidsvoorkeuren

Ook in tweede en derde pijler vragen naar duurzaamheidsvoorkeuren

De AFM zou graag zien dat de pensioenadviseur bij klanten altijd informatie over de duurzaamheidsvoorkeuren inwint. Dit is bij andere beleggingsproducten nu al verplicht,...