VVP Ondernemersdag praktijktips Kees Haverkamp: authenticiteit telt

Kees Haverkamp LI

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Kees Haverkamp (Advieskeuze.nl). Haverkamp verzorgt de kennissessie ‘Digitale innovatie voor advieskantoren’). Deze sessie wordt mogelijk gemaakt door ARAG. Haverkamp: “Omarm de kracht van generatieve AI, maar behoud de menselijke touch.”

Noem drie ondernemersuitdagingen die jij voor de korte en lange termijn ziet voor financieel adviseurs en hoe zij op deze uitdagingen kunnen inspelen.

Haverkamp: “De invloed van generatieve AI op de financiële dienstverlening. Generatieve AI en taalmodellen maken het mogelijk om, naast de reeds bestaande rekentools, diepgaande en complexe financiële productvoorwaarden snel en nauwkeurig te analyseren. Dit kan leiden tot systemen die op een andere manier adviseren en uiteindelijk producten kunnen finetunen en ‘hyperpersonaliseren’, wat de rol van de adviseur zal veranderen.

 “Oplossing: adviseurs kunnen zich nog meer gaan richten op het bieden van toegevoegde waarde door persoonlijke relaties op te bouwen en op deze manier variabelen te analyseren die moeilijk digitaal te vangen zijn. Door menselijke nuances, aandacht en persoonlijke ondersteuning te bieden, kunnen zij zich onderscheiden van geautomatiseerde oplossingen.

 “Waarborgen van betrouwbare en authentieke informatie. In een tijdperk van overvloedige online informatie en AI-gegenereerde content wordt het voor consumenten steeds moeilijker om betrouwbare informatie te onderscheiden van misleidende of onnauwkeurige bronnen.

 “Oplossing: zorg voor complete digitale presentatie, dit verhoogt de betrouwbaarheid en authenticiteit van de informatie en helpt klanten bij het maken van weloverwogen keuzes.

Inspelen op het veranderende vertrouwen en de communicatiestijl van de nieuwe generatie. Jongere generaties bouwen vertrouwen op een geheel nieuwe manier op. Voor sommige jongeren straalt iemand die op Instagram of TikTok succes en luxe toont meer vertrouwen uit dan een traditioneel erkend hypotheekadviseur met een officieel logo. Daarnaast hebben zij een kortere aandachtsspanne en gebruiken ze andere communicatietools.

 Toon begrip voor deze nieuwe vormen van vertrouwen en speel hierop in. Creëer een authentieke en aansprekende online aanwezigheid door gebruik te maken van visuele en interactieve content, zonder in te boeten aan kwaliteit.

 

Geef drie praktijktips ondernemen mee aan de adviseur.

Omarm de kracht van generatieve AI, maar behoud de menselijke touch. Maak gebruik van AI-tools voor efficiëntere analyses en hyperpersonalisatie, maar blijf focussen op het bieden van persoonlijke aandacht en het interpreteren van complexe, menselijke variabelen die AI niet kan bevatten.

Zorg voor authenticiteit en betrouwbaarheid in je online content. In een tijdperk van informatie-overload is het essentieel om je te onderscheiden met betrouwbare en authentieke content. Gebruik onafhankelijke platforms zoals Advieskeuze.nl om gevalideerde informatie te tonen en actuele en relevante klantbeoordelingen te verzamelen. Gevalideerde reviews versterken je online reputatie en bouwen vertrouwen op bij bestaande en potentiële klanten.

 “Wees je bewust van hoe jongere generaties vertrouwen opbouwen. Voor hen kan iemand die op sociale media succes en luxe uitstraalt meer vertrouwen wekken dan traditionele keurmerken. Overweeg om op een authentieke manier je expertise en persoonlijkheid te tonen op platforms als Instagram en TikTok.

Pas je aanpak aan op de nieuwe generatie klanten. Benut bij leadgeneratie naast de reguliere platforms ook diegenen waar de nieuwe generatie op actief is, zoals Instagram, TikTok en SnapChat om op kostenefficiënte wijze nieuwe leads te vinden.

Aanvraagbehandeling: zorg voor snelle, directe communicatie via kanalen zoals Snapchat, Whatsapp en chatbots om aan de verwachtingen van jongere klanten te voldoen. Vanzelfsprekend moeten deze tools naadloos aansluiten op het bestaande systeemlandschap.

Stimuleer betrokkenheid door het creëren van online communities en het delen van kennis, waardoor je relevanter wordt voor deze doelgroep.

Hoewel rekentools al jaren bestaan, heeft de komst van taalmodellen het doorzoeken en analyseren van financiële productvoorwaarden veel slimmer gemaakt. Dit betekent dat systemen producten kunnen finetunen en hyperpersonaliseren, wat de rol van de adviseur verandert. Het is belangrijker dan ooit om een persoonlijke band met klanten op te bouwen en aandacht te besteden aan variabelen die lastig digitaal te vangen zijn. Goed om te benoemen dat Advieskeuze.nl relevante informatie over financieel adviseurs verzamelt en deze via een nauwgezet validatieproces beoordeelt. Dit draagt bij aan de betrouwbaarheid van de informatie, een onderwerp dat met de opkomst van generatieve AI en het belang van authenticiteit in online content steeds relevanter wordt.

Tot slot is het cruciaal om te erkennen dat vertrouwen bij jongere generaties op een heel nieuwe manier werkt. Voor sommigen straalt iemand die zich op Instagram of TikTok in een Lamborghini presenteert meer vertrouwen uit dan een erkend hypotheekadviseur met een officieel logo. Door hierop in te spelen en jezelf op authentieke wijze te presenteren op de platforms waar zij actief zijn, kun je beter aansluiten bij deze doelgroep. Reviews van klanten kunnen daarbij doorslaggevend zijn voor het vertrouwen.”

Bouwstenen voor succes

VVP organiseert op 4 december 2024 in het AFAS Theater de VVP Ondernemersdag: Bouwstenen voor succes.

Plenaire optredens zijn er van: Gijs Mensing (Stay Future Proof) en Herbert Derks (DBO), afgewisseld door topadviseurs die in pitches van tien minuten hun ondernemersgeheim delen op een specifiek gebied:

Marco Kok (Kok Advies): actief klantbeheer als verdienmodel. Ontzorging van klanten met een 100 procent klanttevredenheidsgarantie:

Paul Burger (Ideële Verzekeringen): Duurzaam Adviseren in de praktijk. Tips van een vakman met ruim 25 jaar ervaring op het gebied van duurzaam adviseren.

Christian Dijkhof (HypotheekCompany): digitalisering: wie of wat gaat de komende jaren leidend zijn in succes? Mens, machine of een combinatie?;

Bob Veldhuis (Veldhuis Advies, winnaar VVP Advies Award 2023): andere kijk op klantgerichtheid: ondernemen met geluk en gezondheid.

De praktijkgerichte parallelsessies worden gehouden door onafhankelijke kennisexperts in samenwerking met kennispartners die deze dag mede mogelijk maken: ARAG, Avéro Achmea, Blinqx, De Goudse en Nh1816.

Klik HIER voor meer informatie en/of aanmelden.

VVP-abonnees en ADfiz-leden betalen 75 in plaats van 95 euro.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Blinqx vierde partner VVP Ondernemersdag 2025

Blinqx vierde partner VVP Ondernemersdag 2025

Na ARAG, Avéro Achmea en Nh1816 is nu ook Blinqx Verzekering en Hypotheek kennispartner geworden van de VVP Ondernemersdag 2025 op donderdagmiddag 25 september...

Ga nu aan de slag

Ga nu aan de slag

(Uit VVP 1-2025) “Word geen duurzaamheidsgoeroe, maar word een professionelere verzekeringsadviseur. Dat levert namelijk heel veel op”, aldus Kees...

Vind de beste versie van jezelf

Vind de beste versie van jezelf

(Uit VVP 1-2025) Personeel vinden en binden begint bij jezelf als ondernemer. Wie ben je in je diepste wezen zelf? Aldus business consultant Maurice van den Hemel...

Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector

Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector

(Blog door Stephan de Jong, Managing Director Technology bij IG&H) Digitale transformatie is al lange tijd een belangrijk gespreksonderwerp binnen de verzekeringssector....

VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®

VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®

Volgens eigen zeggen als eerste serviceprovider komt VCN Hypotheken met een AI-tool voor hypotheken. Financieel adviseurs kunnen binnenkort gebruik maken van deze...

Gouden Kompas award voor hypotheekadviseur John Remmen

Gouden Kompas award voor hypotheekadviseur John Remmen

MUNT Hypotheken heeft, op basis van onderzoek van Advieskeuze.nl, de Gouden en Zilveren Kompas awards uitgereikt aan John Remmen (Hypotheek Visie Den Bosch), Rémon...

Samenwerken in tijden van digitale transformatie

Samenwerken in tijden van digitale transformatie

(Partner in kennis Inpact, in VVP 5-6 2024) Vrieling Specials, onderdeel van Vrieling, heeft dit jaar een nieuw digitaal platform voor Aveco gelanceerd. Dit innovatieve...

Shortlist voor Meest Onafhankelijke Hypotheekadviseur 2024

Shortlist voor Meest Onafhankelijke Hypotheekadviseur 2024

De shortlist voor de award voor de Meest Onafhankelijke Hypotheekadviseur 2024 is bekendgemaakt. De volgende vijf genomineerden maken kans op het Gouden Kompas:...

De invloed van (Gen)AI

De invloed van (Gen)AI

“De inzet van ChatGTP kan nuttig zijn in het adviesvak, maar je kunt er niet op bouwen. Net als zorgverleners kunnen financieel dienstverleners het zich namelijk...

Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt

Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt

Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond te verdwijnen....