VVP-poll: Actieve provisietransparantie is in veel situaties niet praktisch uitvoerbaar.

Stelling chat cartoon 2019

De stelling van afgelopen week luidde: 'Twee jaar is voldoende tijd voor adviseurs om zich voor te bereiden op actieve provisietransparantie'. Hiermee was 41 procent van de respondenten (214) het eens en 59 procent dus niet. Toch wel een verrassende uitslag.

De vraag is echter of actieve provisietransparantie wel praktisch uitvoerbaar is.  Dit naar aanleiding van het  speciale dossier dat Adfiz heeft geopend met alle bezwaren tegen het huidige uitvoeringsvoorstel actieve provisietransparantie en met voorstellen die wél kunnen werken. Adfiz stelt in het dossier onder meer dat actieve provisietransparantie in veel situaties niet praktisch uitvoerbaar is. Dat is uiteraard interessant.  Vandaar dat de stelling van deze week luidt:

'Actieve provisietransparantie is in veel situaties niet praktisch uitvoerbaar'

Klik HIER om uw stem te laten horen. VVP is heel benieuwd.

Hele fijne week.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Dirks - Midden Brabant Advies 6 december 2021

Invoeren van provisietransparantie kan al binnen een maand. Gewoon op basis van procenten per categorie verzekering: https://mbadirect.me/2021/12/06/ook-midden-brabant-advies-wil-transparant-zijn-over-de-beloning-op-schadeverzekeringen/

Danny Biesbrouck - Assurantiekantoor Biesbrouck 6 december 2021

Actieve provisietransparantie is praktisch niet uitvoerbaar. Maatschappijen hanteren verschillende provisies. 27,5%, 25%, 20%, 15%, 17,5% en dit zijn de percentages die in ons administratiesysteem zijn ingevoerd en niet altijd juist staan vermeld. Bij de invoer in de portals van een aantal maatschappijen kun je ook kortingen geven op deze percentgages, zodat er nog veel meer varianten hierop bestaan. Soms is er ook een verdeling van de provisie tussen de tussenpersoon en een volmachtbedrijf die een deel van de provisie krijgt. Bovendien gaan maatschappijen anders om met de provisieberekening: bijvoorbeeld NN met provisies over de nettopremie, waarbij een opslag als percentage boven de nettopremie wordt geheven. Het opgeven provisiepercentage dat NN dan communiceert, is bijvoorbeeld bij 20% (bovenop 100% een nettopremie), dan in werkelijkheid 20%/120%= 16,67%. Echter NN communiceert laat het provisiepercentage bij het importeren in ons administratiesysteem op 20% staan en bij provisietransparantie zal dit vanuit de maatschappij ook gecommuniceerd worden naar de klant. M.a.w. Ten opzichte van andere verzekeringsmaatschappijen lijkt NN dus een hoger percentage aan provisie uit te keren aan de tussenpersoon, terwijl dit dus in werkelijkheid niet zo is of het percentage is zelfs lager. Overigens zal een klant niet begrijpen dat een provisiepercentage niet geheven wordt over een premie zonder assurantiebelasting. Een klant zal altijd verwachten dat het provisiepercentage wordt berekend over de premie inclusief assurantiebelasting. De Minister van Financiën die de actieve provisietransparantie door de Tweede Kamer loodst gaat voorbij aan het nut van de transparantie. Het verhogen van administratieve belasting voor het intermediair in de verzekeringsbranche zal door meer administratieve regels in te voeren zal niets bijdragen aan het verhogen van de service aan de klanten. Sterker nog, het versterkt de positie van data-gedreven grotere bedrijven die deze administratieve aanpassing wel kunnen doorvoeren waarbij het beleid wordt gevoerd dat een klant vooral een nummer is en los staat van de persoon. In de praktijk hebben wij zoveel foute beslissingen van grotere verzekeraars gezien waarbij voorbij wordt gegaan aan soms bijzondere persoonlijke omstandigheden van klanten die alleen met maatwerk kunnen worden voorkomen. En dan gaat om normale verzekerden met een normaal inkomen die zich eenvoudig kunnen laten leiden in hun keuze als de provisietransparantie een feit is. Het is echt een verkeerde keuze van de Minister om deze weg in te slaan. In dat kader ben ik benieuwd naar het verschil in percentage inwoners dat nog wel en geen uitvaartverzekering heeft afgesloten sinds dat het sinds 01-01-2013 verboden is door verzekeraars om provisie aan financieel dienstverleners te betalen.

Meer over
VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

Roger van der Linden hield in zijn speech op de Adfiz-nieuwjaarsbijeenkomst branchegenoten een spiegel voor. Hij zei onder meer: "Het essentiële van vooruitgang...

VVP-poll: AFM-richtpunt onafhankelijk advies (circa 60% aanbieders vergelijken) schiet door

VVP-poll: AFM-richtpunt onafhankelijk advies (circa 60% aanbieders vergelijken) schiet door

Bijna de helft van de stemmers (47 procent) gelooft da de hypotheekadviseur van de toekomst woonadviseur is, zoals Omniplan voorspelt. Nu de markt opdroogt, kan...

VVP-poll: De woonadviseur is de hypotheekadviseur van de toekomst

VVP-poll: De woonadviseur is de hypotheekadviseur van de toekomst

“De woonadviseur is in onze ogen de hypotheekadviseur van de toekomst”, aldus Omniplan in de whitepaper Toekomstbestendig wonen. De woonadviseur “neemt...

VVP-poll: klant dupe van consolidatiegolf financiële sector

VVP-poll: klant dupe van consolidatiegolf financiële sector

Veel reacties op de stelling van afgelopen week: 'Overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars'. Maar liefst 82 procent was het niet...

VVP-poll: overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars

VVP-poll: overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars

Is er met de overname van Aegon Nederland door a.s.r. een einde gekomen aan de consolidatieslag onder verzekeraars? Wat denkt u? Doe weer mee met de nieuwe VVP-poll!...

VVP-poll: in 2023 zet ik forse stappen op weg naar duurzaam ondernemerschap

VVP-poll: in 2023 zet ik forse stappen op weg naar duurzaam ondernemerschap

Duurzaamheid kent meerdere kanten dan alleen een ecologische, het is zaak dat financieel adviseurs daar meer oog voor krijgen. Aldus de whitepaper ‘Het belang...

VVP-poll: adviseurs moeten bij advies rekening houden met rentemiddeling

VVP-poll: adviseurs moeten bij advies rekening houden met rentemiddeling

Minister Kaag laat rentemiddeling aan de markt, zo kopte VVP in afgelopen week in een nieuwsbericht. Wel zei ze erbij dat adviseurs een belangrijke rol hebben bij...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

VVP-poll: gepersonaliseerde klantbenadering is dé manier om de zorgplicht goed te vervullen

VVP-poll: gepersonaliseerde klantbenadering is dé manier om de zorgplicht goed te vervullen

"Bij gepersonaliseerde klantbenadering krijgt elke klant unieke content toegestuurd met berichten die betrekking hebben op zijn of haar persoonlijke situatie. De...

VVP-poll: kabinet dient ook de structurele problemen aan te pakken

VVP-poll: kabinet dient ook de structurele problemen aan te pakken

"Veel aandacht is erop gericht om Nederland goed door de winter te loodsen. Dat is begrijpelijk, want er is acute nood. Maar zaken als de energietransitie, verduurzaming,...