VVP-poll: Actieve provisietransparantie is in veel situaties niet praktisch uitvoerbaar.

Stelling chat cartoon 2019

De stelling van afgelopen week luidde: 'Twee jaar is voldoende tijd voor adviseurs om zich voor te bereiden op actieve provisietransparantie'. Hiermee was 41 procent van de respondenten (214) het eens en 59 procent dus niet. Toch wel een verrassende uitslag.

De vraag is echter of actieve provisietransparantie wel praktisch uitvoerbaar is.  Dit naar aanleiding van het  speciale dossier dat Adfiz heeft geopend met alle bezwaren tegen het huidige uitvoeringsvoorstel actieve provisietransparantie en met voorstellen die wél kunnen werken. Adfiz stelt in het dossier onder meer dat actieve provisietransparantie in veel situaties niet praktisch uitvoerbaar is. Dat is uiteraard interessant.  Vandaar dat de stelling van deze week luidt:

'Actieve provisietransparantie is in veel situaties niet praktisch uitvoerbaar'

Klik HIER om uw stem te laten horen. VVP is heel benieuwd.

Hele fijne week.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Dirks - Midden Brabant Advies 6 december 2021

Invoeren van provisietransparantie kan al binnen een maand. Gewoon op basis van procenten per categorie verzekering: https://mbadirect.me/2021/12/06/ook-midden-brabant-advies-wil-transparant-zijn-over-de-beloning-op-schadeverzekeringen/

Danny Biesbrouck - Assurantiekantoor Biesbrouck 6 december 2021

Actieve provisietransparantie is praktisch niet uitvoerbaar. Maatschappijen hanteren verschillende provisies. 27,5%, 25%, 20%, 15%, 17,5% en dit zijn de percentages die in ons administratiesysteem zijn ingevoerd en niet altijd juist staan vermeld. Bij de invoer in de portals van een aantal maatschappijen kun je ook kortingen geven op deze percentgages, zodat er nog veel meer varianten hierop bestaan. Soms is er ook een verdeling van de provisie tussen de tussenpersoon en een volmachtbedrijf die een deel van de provisie krijgt. Bovendien gaan maatschappijen anders om met de provisieberekening: bijvoorbeeld NN met provisies over de nettopremie, waarbij een opslag als percentage boven de nettopremie wordt geheven. Het opgeven provisiepercentage dat NN dan communiceert, is bijvoorbeeld bij 20% (bovenop 100% een nettopremie), dan in werkelijkheid 20%/120%= 16,67%. Echter NN communiceert laat het provisiepercentage bij het importeren in ons administratiesysteem op 20% staan en bij provisietransparantie zal dit vanuit de maatschappij ook gecommuniceerd worden naar de klant. M.a.w. Ten opzichte van andere verzekeringsmaatschappijen lijkt NN dus een hoger percentage aan provisie uit te keren aan de tussenpersoon, terwijl dit dus in werkelijkheid niet zo is of het percentage is zelfs lager. Overigens zal een klant niet begrijpen dat een provisiepercentage niet geheven wordt over een premie zonder assurantiebelasting. Een klant zal altijd verwachten dat het provisiepercentage wordt berekend over de premie inclusief assurantiebelasting. De Minister van Financiën die de actieve provisietransparantie door de Tweede Kamer loodst gaat voorbij aan het nut van de transparantie. Het verhogen van administratieve belasting voor het intermediair in de verzekeringsbranche zal door meer administratieve regels in te voeren zal niets bijdragen aan het verhogen van de service aan de klanten. Sterker nog, het versterkt de positie van data-gedreven grotere bedrijven die deze administratieve aanpassing wel kunnen doorvoeren waarbij het beleid wordt gevoerd dat een klant vooral een nummer is en los staat van de persoon. In de praktijk hebben wij zoveel foute beslissingen van grotere verzekeraars gezien waarbij voorbij wordt gegaan aan soms bijzondere persoonlijke omstandigheden van klanten die alleen met maatwerk kunnen worden voorkomen. En dan gaat om normale verzekerden met een normaal inkomen die zich eenvoudig kunnen laten leiden in hun keuze als de provisietransparantie een feit is. Het is echt een verkeerde keuze van de Minister om deze weg in te slaan. In dat kader ben ik benieuwd naar het verschil in percentage inwoners dat nog wel en geen uitvaartverzekering heeft afgesloten sinds dat het sinds 01-01-2013 verboden is door verzekeraars om provisie aan financieel dienstverleners te betalen.

Meer over
VVP-poll: 'specialisme is de toekomst van het onafhankelijk adviesvak'

VVP-poll: 'specialisme is de toekomst van het onafhankelijk adviesvak'

Het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners (RiFD) stelt in de jongste ‘Marktflitsen Intermediaire Adviesmarkt’ dat startende advieskantoren steeds...

VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

Alle leden van de NVGA zijn gedurende een jaar automatisch aangesloten bij INSVER, het kennisplatform over duurzaamheid in de verzekeringsbranche, aldus een bericht...

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

"Daar waar digitalisering en de data die daaruit voortvloeit de belofte in zich hadden dat het zou leiden tot meer transparantie en een beter (over)zicht, lijkt...

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

Volgens onderzoek van Ingage zijn adviseurs tevreden over de afhandeling van hypotheekaanvragen door geldverstrekkers. We leggen deze week daarom onze lezers graag...

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

"Voor klanten is de scheidslijn tussen producten die rechtstreeks of via een adviseur afgesloten kunnen worden, steeds minder duidelijk", stelt a.s.r. in een brief...

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.  Het bericht sloeg op een artikel van Bert...

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

Er is weer sprake van optimisme in de hypotheekmarkt. Zo liet de Hypotheker weten dat het totale aantal hypotheekaanvragen in februari met 45 procent steeg in vergelijking...

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

Het is moeilijk om cyberverzekeringen onderling te vergelijken, onder meer door complexiteit van het risico en de voorwaarden. Het is van belang dat de sector gezamenlijk...

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

Dat er bij verzekeraars weer meer maatwerk mogelijk is, wordt door de markt nog niet gezien en ook niet zo ervaren. Maar liefst 89 procent van de bijna 200 stemmers...

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

Veel adviseurs klaagden de afgelopen jaren over de verzekerbaarheid in Nederland. Dit omdat verzekeraars steeds meer overgingen naar standaard verzekeringen en maatwerk...