VVP-poll: nieuwe regels provisietransparantie zullen boost geven aan Actief Klantbheer

Stelling 2020

Op de stelling van vorige week 'Provisietransparantie nominaal per product per persoon onwerkbaar' is veel en eensluidend gereageerd. Van de in totaal 361 uitgebrachte stemmen gaf 86 procent (310 stemmers) aan het eens te zijn met deze stelling. Het merendeel van de stemmers geeft minister Hoekstra dus, net als Cas Verhage van Nh1816 dit eerder deed, een rode kaart.

Toch valt er wellicht niet aan de nieuwe regels te ontkomen. En wat dan? Deze vraag brengt ons tot de nieuwe stelling:  'Nieuwe regels provisietransparantie zullen boost geven aan Actief Klantbeheer'

Doe weer mee met de VVP-poll en stem.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 28 juni 2021

Ik heb voor Joost wel een mooi praktijkvoorbeeld: "vroeger" kregen kinderen op hun 18e een eigen uitvaartverzekering, pa en moe regelden het voorlopig maar. Want je weet maar nooit en eht is toch veel geld. Nu wordt er vrij massaal vanaf gezien, vanwege mij 95 -nauwelijks kostendekkende- euro's adviestarief. Ik heb de eerste onverzekerde met een overlijden al gehad. Wat een paniek als blijkt dat er niets is geregeld. En op de verwijtende woorden kan ik alleen maar antwoorden: zij zou het zelf wel regelen via internet. De afsluitprovisiestructuur leven had zeker nadelen en excessen. Het volledig provisieverbod heeft ook zo zijn nadelen. De grootste lijkt me wel dat er vrijwel geen modale burger meer advies krijgt over overlijdensrisico uitvaart en pensioen. Welke huurder heeft nog een risicoverzekering? De meeste fietsen worden beter verzekerd dan het gezinsinkomen bij overlijden. Bij schade heb ik een abo structuur, maar geen klagen van klanten dat ik "te weinig" zou doen, in die zin valt het mee.

Gert Jan - De Waayer Verzekeringen 28 juni 2021

Actiever weet ik niet, maar zal meer negativiteit opleveren.

Joost Kam - Advies Verzekerd! 28 juni 2021

Ik denk dat alleen mensen die er geld voor over hebben nog advies willen inwinnen en dat er een grote groep mensen buiten de boot gaat vallen, Zijn daar wel eens onderzoeken naar gedaan, hoeveel mensen in de problemen zijn gekomen omdat ze na het provisieverbod op leven en aov geen advies wilden inwinnen omdat het te duur was, of niet goed verzekerd waren? Ik vraag me daarnaast af of klanten op ongevraagd advies mét een factuur zitten te wachten, dan zou je toch naar een abonnementsstructuur moeten gaan en dan moet je continu je kosten weer verdedigen, want net zoals nu zul je klanten hebben die jarenlang geen schade claimen, maar wel betalen.

Gerda - n.v.t 26 juni 2021

Het merendeel van de stemmers geeft het Ministerie van Financiën en de AFM de rode kaart? En ondertussen klaagt het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ach en wee en stelt subsidies beschikbaar, ja waarvoor eigenlijk? Maar waar blijft het Ministerie van justitie? Wanneer een intermediair bemiddelt voor een verzekeraar of een serviceprovider, dan is er een Zakelijk Samenwerkingscontract opgesteld tussen de verzekeraar en de onafhankelijke adviseur. In die Samenwerkingsovereenkomst staat wat de individuele verzekeraar en de indivduele tussenpersoon van elkaar kunnen verwachten. Voor het bepaalde in die SWO betaalt de individuele verzekeraar de met de individuele tussenpersoon overeengekomen provisie. Het kan best zo zijn, dat dhr Hoekstra en de AFM gaan bepalen dat a. het provisiebedrag op de polis vermeld moet worden en wel tot op de cent nauwkeurig; b, maar de tussenpersoon kan niet zelf bepalen wat hij doet voor die door de verzekeraar aan hem te vergoeden beloning, maar zal eenvoudig met de SamenWerkingsOvereenkomsten van 'zijn' diverse verzekeraars moeten gaan wapperen. Kreeg opeens een déjà vu naar 2012, toen Radar opeens begon te klagen over de aangeboden Service-abonnementen, die in tegenstelling tot provisie, berusten op een zakelijke overeenkomst tussen de consument en de (financiële) dienstverlener.

Meer over
VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

Het is weer tijd voor een nieuwe VVP-poll. De NVHP wijst er op dat iemand die online een koelkast koopt veertien dagen bedenktijd heeft tegen drie dagen bij de aankoop...

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

Een ruime meerderheid (68 procent) was het eens met de VVP-stelling ‘Actieve provisietransparantie gaat adviseur omzet kosten’. Met 374 stemmers mag...

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

Een ruime meerderheid (82 procent) was het eens met de VVP-stelling 'Personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico'....

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

Maar liefst 93 procent van de 200 respondenten was het eens met de stelling van afgelopen week: 'Regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang'. Duidelijk dat...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

De Wet toekomst pensioenen is sinds 1 juli 2023 van kracht. Er verandert heel veel voor pensioenfondsen (die nog tot 1 januari 2028 de tijd hebben om over te gaan...

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

Onzekerheid, hectiek, chaos, polarisatie. Het zijn en blijven onzekere en ondefinieerbare tijden. Juist in dergelijke tijden wordt de rol van de adviseur alleen...

VVP-poll: 'Consolidatie financieel adviseurs gaat in 2024 onverminderd door'

VVP-poll: 'Consolidatie financieel adviseurs gaat in 2024 onverminderd door'

Tweederde (67 procent) was het oneens met de afgelopen VVP-stelling 'Financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering'. Dan is de volgende vraag:...

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

Het Nederlandse bedrijfsleven beschouwt cybercriminaliteit als de grootste risico van deze tijd, gevolgd door bedrijfsstilstand, het tekort aan arbeidskrachten en...