VVP-poll: provisie kan naar beneden door digitalisering

Discussie

Digitalisering betekent dat de adviseur efficiënter kan werken, helemaal bij particuliere schadeverzekeringen. Moet dan ook niet de provisie naar beneden? Wat vindt u? Doe weer mee met de VVP-poll en stem! Dat kan HIER.

De vorige stelling luidde: 'Keurmerk onafhankelijk financieel advies welkom'. Daar was 58 procent van 173 stemmers het mee eens. Geen hele grote meerderheid, maar wellicht is CFD toch bezig de juiste snaar te raken. Wij zijn wel benieuwd naar de precieze vormgeving en uitvoering dat CFD zegt voor te bereiden.

Ondertussen weer een goede week gewenst!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rinus Vissers - Assurantiekantoor Rinus vissers 7 juni 2021

Door de digitalisering/ automatisering is de hoeveelheid werk niet afgenomen, en zijn de kosten van onderhoud en van investeringen aan software etc. hoger geworden. Verder heeft het intermediair een groot deel van de invoering van de (klant) gegevens overgenomen van de maatschappijen. De provisie MOET dus omhoog ipv omlaag. Er is sprake van een onevenredige verdeling van de kosten versus de baten die de automatisering met zich mee brengt.

Bernard Driessen - Bernard Driessen beheer B.V., 7 juni 2021

Alsof er een verband bestaat tussen provisie en inspanning/kosten van het intermediair. Laat het intermedair zijn eigen provisie vaststellen.

Wim Bremmers - Garantis Adviesgroep 7 juni 2021

De hoogte van provisie bepalen aan de hand van automatisering of digitalisering is een veel te eenzijdige benadering. Voor de ene polis zou het kunnen, voor de andere niet. Provisie zou gewoon moeten worden afgeschaft, of op 5% standaard moeten worden gezet, de beloning die daarboven nodig is moet met de klant worden overeengekomen, m.n. een abonnement werkt dan goed. Je kan per klantgroep een abonnement aanbieden of maatwerk hierin. Het nodigt klanten ook uit om niet met verzekeringen te hoppen en meer te kiezen voor één dienstverlener. Dan zijn we af van die mensen die vragen wat bij ons een autoverzekering kost, want één verzekering van één klant is nooit een rendabele verhouding. Sommige klanten gaan dus méér betalen, zeker bij één product, en anderen minder, bijvoorbeeld als ze totaalklant zijn. Kortom, provisie is een vorm van denken in polissen, rechtstreekse beloning een vorm van denken in klanten en rendabele klantdossiers. Moest de klant niet centraal staan?

Sijvert de Boer - Sijvert de Boer Verzekeringen 7 juni 2021

Volgens mij doen wij bemiddelaars steeds meer werkzaamheden voor de verzekeraars. Daarbij investeren wij enorm in automatisering. Volgens mij is het nu te weinig.

Joost Kam - Advies Verzekerd! 7 juni 2021

Aangezien de automatiseringssystemen van veel verzekeraars nog steeds niet op een fatsoenlijk niveau functioneren en wij als intermediair steeds meer taken van acceptanten en schadebehandelaars moeten overnemen om zaken in goede banen te leiden (lijden) en onevenredig veel tijd moeten steken in het begeleiden van aanvragen en schades lijkt het me eerder dat de provisies omhoog zouden moeten gaan i.p.v dat ze zouden moeten dalen.

Guido Albers - Albers Advies 7 juni 2021

Helemaal eens met Ilse Diks. Het overnemen van werk van verzekeraar of serviceprovider houdt in dat er bespaard wordt op personeelskosten.

Hans van der Leeden - Bureau Van der Leeden 7 juni 2021

De premies van schadeverzekeringen zijn afgelopen sterk gestegen door toenemende schadelast. Dat betekent dus meer schadedossiers en ook meer offerte verzoeken van relaties voor een voordeliger product. Als het werk toeneemt is juist een hogere provisie te rechtvaardigen.

Ilse Diks - Diks Verzekeringen 7 juni 2021

Het mag eerder omhoog. Een TP heeft het werk van de verzekeraar overgenomen, door alles te moeten invoeren in de backoffice van de verzekeraar. Hierdoor is het risico van fouten ook neergelegd bij de TP.

Ben Zonneveld - Ass.kantoor De Oude Rijn. 7 juni 2021

Neen. Ten opzicht van jaren geleden is ons werk niet verminderd. toen de digitalisering opkwam en wij het werk van verzekeraars overnamen, is de provisie ook niet verhoogd. Sterker nog, door de digitalisering zijn de premie verlaagd. Dus minder inkomsten.

Paul Schoo - Platter-Schoo 7 juni 2021

Belachelijk. Verzekeraars gooien meer en meer werk over de schutting naar het intermediair. Preventieeisen, fraudecontrolle, schadeafhandeling, onverzekerbaarheid, stotterende algoritmes, voeden van hun systemen. Klantverantwoordelijkheid. Etc.

Meer over
VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

Het is weer tijd voor een nieuwe VVP-poll. De NVHP wijst er op dat iemand die online een koelkast koopt veertien dagen bedenktijd heeft tegen drie dagen bij de aankoop...

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

Een ruime meerderheid (68 procent) was het eens met de VVP-stelling ‘Actieve provisietransparantie gaat adviseur omzet kosten’. Met 374 stemmers mag...

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

Een ruime meerderheid (82 procent) was het eens met de VVP-stelling 'Personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico'....

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

Maar liefst 93 procent van de 200 respondenten was het eens met de stelling van afgelopen week: 'Regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang'. Duidelijk dat...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

De Wet toekomst pensioenen is sinds 1 juli 2023 van kracht. Er verandert heel veel voor pensioenfondsen (die nog tot 1 januari 2028 de tijd hebben om over te gaan...

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

Onzekerheid, hectiek, chaos, polarisatie. Het zijn en blijven onzekere en ondefinieerbare tijden. Juist in dergelijke tijden wordt de rol van de adviseur alleen...

VVP-poll: 'Consolidatie financieel adviseurs gaat in 2024 onverminderd door'

VVP-poll: 'Consolidatie financieel adviseurs gaat in 2024 onverminderd door'

Tweederde (67 procent) was het oneens met de afgelopen VVP-stelling 'Financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering'. Dan is de volgende vraag:...

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

Het Nederlandse bedrijfsleven beschouwt cybercriminaliteit als de grootste risico van deze tijd, gevolgd door bedrijfsstilstand, het tekort aan arbeidskrachten en...