VVP-poll: provisietransparantie nominaal per product per persoon onwerkbaar
Minister Hoekstra bezorgde de adviseurs afgelopen week een onaangename verrassing door bij de voorgenomen provisietransparantie ineens uit te gaan van nominaal per product per persoon in plaats van gemiddelden. Volgens adviseurs is wat de minister nu wil - na hernieuwde gesprekken met AFM en Consumentenbond - onwerkbaar. Ziet u dat ook zo? Doe weer mee met de VVP-poll en stem. Dat kan HIER.
Provisie was ook onderwerp van de stelling van vorige week. Deze luidde: 'Provisie kan naar beneden door digitalisering'. Daar was 85 procent het mee oneens. Uit reacties is op te maken dat verzekeraars steeds meer werkzaamheden bij de adviseur op het bordje leggen en dat van verlaging van provisie geen sprake kan zijn.
Wij wensen u weer een goede week!
Reactie toevoegen
Reacties
PietJan Wagenaar - Wagenaar Assurantien 22 juni 2021
De provisie is noodzakelijk voor een goede bedrijfsvoering en service. De provisie op schadeproducten is niet pervers of bovenmatig.
Colinda Rosenbrand - OvFD 16 juni 2021
Klopt Albert. Het gaat inderdaad om het concrete bedrag dat je aan provisie ontvangt en dat weet je dus pas nadat je de klant een bepaald product hebt geadviseerd.
Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 14 juni 2021
Het valt me op dat tien procent denkt dat je vooraf de nominale provisie kunt aangeven. Zijn dat CDA stemmers, Madame Mikmak aanhangers met helderziende bol, of is de betekenis van nominaal anders dan ik uit de voorstellen af meen te leiden? Het gaat toch om de echte te ontvangen euro's?
Meer over
VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'
Alle leden van de NVGA zijn gedurende een jaar automatisch aangesloten bij INSVER, het kennisplatform over duurzaamheid in de verzekeringsbranche, aldus een bericht...
VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.
"Daar waar digitalisering en de data die daaruit voortvloeit de belofte in zich hadden dat het zou leiden tot meer transparantie en een beter (over)zicht, lijkt...
VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde
Volgens onderzoek van Ingage zijn adviseurs tevreden over de afhandeling van hypotheekaanvragen door geldverstrekkers. We leggen deze week daarom onze lezers graag...
"Voor klanten is de scheidslijn tussen producten die rechtstreeks of via een adviseur afgesloten kunnen worden, steeds minder duidelijk", stelt a.s.r. in een brief...
VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt
Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'. Het bericht sloeg op een artikel van Bert...
VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij
Er is weer sprake van optimisme in de hypotheekmarkt. Zo liet de Hypotheker weten dat het totale aantal hypotheekaanvragen in februari met 45 procent steeg in vergelijking...
VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden
Het is moeilijk om cyberverzekeringen onderling te vergelijken, onder meer door complexiteit van het risico en de voorwaarden. Het is van belang dat de sector gezamenlijk...
VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'
Dat er bij verzekeraars weer meer maatwerk mogelijk is, wordt door de markt nog niet gezien en ook niet zo ervaren. Maar liefst 89 procent van de bijna 200 stemmers...
VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'
Veel adviseurs klaagden de afgelopen jaren over de verzekerbaarheid in Nederland. Dit omdat verzekeraars steeds meer overgingen naar standaard verzekeringen en maatwerk...
VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt
"Het wegvallen van de jubelton lijkt effect te hebben in de markt. Een ruime meerderheid (70 procent) denkt dat hierdoor minder starters een woning kunnen kopen....