VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

Stelling van de week 2022

"Voor klanten is de scheidslijn tussen producten die rechtstreeks of via een adviseur afgesloten kunnen worden, steeds minder duidelijk", stelt a.s.r. in een brief aan adviseurs over het schrappen van de merknamen Ditzo en De Europeesche per 17 april 2023.  Volgens a.s.r. blijkt uit onderzoek dat klanten verwachten beide mogelijkheden op asr.nl te kunnen vinden. In dit geval gaat het uiteraard om zorg-, auto-, woon- en reisverzekeringen van Ditzo en om reis- en recreatieverzekeringen van Europeesche Verzekeringen.

Graag leggen we de visie van a.s.r. voor aan de markt. De stelling van deze week luidt dan ook: 'Voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk'.

We zijn benieuwd naar uw mening en reactie. Stemmen kan HIER.

Over de stelling van vorige week 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt' waren de meningen eensgezind. Maar liefst 82 procent van de respondenten was het niet eens met deze stelling. Een signaal dat de adviesmarkt bepaald niet staat te trappelen om afscheid van provisie te nemen.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Kees Bergman - Kees Bergman Verz. Hyp Pens. 27 maart 2023

Wel stom toevallig dat de stelling over provisie en afschaffen van de merken Ditzo en Europeesche binnen 1 week achter elkaar komen. Klanten weten donders goed wanneer zij zaken rechtstreeks of via tussenpersoon verzekeren. Mijn telefoonnummer 071-4078900 is bekend.

Chris Broeders - Assurantiekantoor Broeders 27 maart 2023

Uiteraard is deze scheidslijn steeds minder duidelijk. Vooral bij ASR. Zodra de aanvraag bij ASR binnen is start het charmeoffensief van ASR waarbij de klant zich gedwongen voelt om een account aan te maken terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet willen, een schade heeft ASR het liefst dat deze direct gemeld wordt zodat de adviseur buiten spel staat en bij leven doen ze ook het liefst direct zaken. Op de correspondentie staat overal het rechtstreekste afdelingsnummer van ASR en de adviseur wordt soms zelfs in het geheel niet meer benoemt en als je gelukt hebt staat onderaan de brief dat de klant ook rechtstreeks contact met een adviseur op kan nemen.

Meer over
VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

Het is weer tijd voor een nieuwe VVP-poll. De NVHP wijst er op dat iemand die online een koelkast koopt veertien dagen bedenktijd heeft tegen drie dagen bij de aankoop...

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

Een ruime meerderheid (68 procent) was het eens met de VVP-stelling ‘Actieve provisietransparantie gaat adviseur omzet kosten’. Met 374 stemmers mag...

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

Een ruime meerderheid (82 procent) was het eens met de VVP-stelling 'Personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico'....

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

Maar liefst 93 procent van de 200 respondenten was het eens met de stelling van afgelopen week: 'Regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang'. Duidelijk dat...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

De Wet toekomst pensioenen is sinds 1 juli 2023 van kracht. Er verandert heel veel voor pensioenfondsen (die nog tot 1 januari 2028 de tijd hebben om over te gaan...

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

Onzekerheid, hectiek, chaos, polarisatie. Het zijn en blijven onzekere en ondefinieerbare tijden. Juist in dergelijke tijden wordt de rol van de adviseur alleen...

VVP-poll: 'Consolidatie financieel adviseurs gaat in 2024 onverminderd door'

VVP-poll: 'Consolidatie financieel adviseurs gaat in 2024 onverminderd door'

Tweederde (67 procent) was het oneens met de afgelopen VVP-stelling 'Financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering'. Dan is de volgende vraag:...

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

Het Nederlandse bedrijfsleven beschouwt cybercriminaliteit als de grootste risico van deze tijd, gevolgd door bedrijfsstilstand, het tekort aan arbeidskrachten en...