"Waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk zelf kunnen en willen"

Opinie Adfiz nieuwe foto Enno Wiertsema 2024

In zijn nieuwe maandcolumn fileert Adfiz-directeur een aantal misvattingen over financieel adviseurs. Daaronder "het waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk zelf kunnen en willen".

Wiertsema: "Het is altijd al zo geweest dat veel jongeren hun verzekeringen direct regelden. Tegenwoordig heet dat het generatie-Y ding, maar ook de millennials van nu switchen net als de Gen X’ers en de baby boomers in grote getale van direct naar advies zodra ze te maken krijgen met life-events die hun financiële situatie iets minder rechttoe rechtaan maken.

"Nog iets uit de praktijk: die directe verzekeringen zijn nauwelijks goedkoper, en al zeker niet 20 procent. Een website, STP-straten, marketingcampagnes en call center medewerkers zijn beslist niet gratis. Deze verzekeraars noemen dit soort kosten alleen anders en daarom zijn ze niet zichtbaar. Even een zijstap: om die reden is het volstrekt onbegrijpelijk dat directe verzekeraars niet transparant hoeven te zijn over deze verkoopkosten, maar dat standpunt van mij is inmiddels wel bekend.

"Terug naar het prijsverschil: ik weet dat directe verzekeringen vaak net bovenaan de vergelijkingslijstjes staan, maar ik weet ook dat het weglaten van een aantal dekkingen eraan bijdraagt dat de prijs net wat scherper is. Of het goed is voor de klant hangt af van de geschrapte dekking en de waarde die een consument daar aan hecht. We zullen het echter niet snel weten, want welke directe klant duikt nu echt in de voorwaarden? Prijs is immers zelfs voor de doe het zelf klant zo’n beetje het enige wat hij wil begrijpen over het verder te saaie en complexe onderwerp verzekeringen."

Klik HIER voor de hele column.

Reactie toevoegen

 
Adfiz start klas op Hogeschool NHL Stenden

Adfiz start klas op Hogeschool NHL Stenden

Samen met de Hogeschool NHL Stenden start Adfiz met een tweejarig HBO-opleiding waar studenten werkend en lerend hun diploma associate degree Finance kunnen halen....

Ithar da Costa nieuw hoofd communicatie Adfiz

Ithar da Costa nieuw hoofd communicatie Adfiz

Ithar da Costa (51) is per 1 mei gestart als nieuw hoofd communicatie bij Adfiz. Hij volgt daarmee Joerie van Looij op die de vereniging per 1 juni verlaat. Da...

EU-toegankelijkheidsrichtlijn

EU-toegankelijkheidsrichtlijn

(Adfiz in Ken je vak! VVP 1-2025) Vanaf 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. Deze Europese Toegankelijkheidsrichtlijn bevat voorschriften...

Gemberbierijs en boter op het hoofd

Gemberbierijs en boter op het hoofd

(Uit VVP 1-2025) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP bespreekt het in de rubriek ‘Actueel op de korrel’. Dit keer zoete koekjes worden...

Wiertsema: "Periodieke examencircus ombuigen in waardecreërend opleidingencircuit"

Wiertsema: "Periodieke examencircus ombuigen in waardecreërend opleidingencircuit"

"Het ombuigen van het kostbare periodieke examencircus in een waardecreërend opleidingencircuit", aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn,...

Ondernemersuitdaging? Zet een HBO-student in

Ondernemersuitdaging? Zet een HBO-student in

HBO-studenten kunnen sinds kort bij een aantal HBO-instellingen op een nieuwe manier afstuderen; namelijk afstuderen op een ‘beroepsproduct’, zo laat...

Onderzoek naar verzekerbaarheid grote, innovatieve duurzame projecten

Onderzoek naar verzekerbaarheid grote, innovatieve duurzame projecten

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz, Narim en VNAB zijn een onderzoek gestart naar de verzekerbaarheid van grote, innovatieve duurzame projecten. Dit onderzoek brengt...

Joerie van Looij verruilt Adfiz voor theaterwereld

Joerie van Looij verruilt Adfiz voor theaterwereld

Joerie van Looij stopt per 1 juni als hoofd Communicatie bij Adfiz. Na bijna 20 jaar met passie gewerkt te hebben aan een sterke positie voor onafhankelijk financieel...

Adfiz roept kabinet op de aangetoonde regeldruk aan te pakken

Adfiz roept kabinet op de aangetoonde regeldruk aan te pakken

"Van de onderwerpen die voor onze sector in het rapport aan de orde komen, vragen wij het kabinet om als eerste de dubbele PE-eis en de stapeling van verplichte...

De negatieve cirkel doorbreken

De negatieve cirkel doorbreken

(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Mijn oproep aan de sector, maar ook richting politici, beleidsmakers, regelgevers, consumentenorganisaties...