WAM!

Brommer graphic via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2025-0123) De zoon van de consument is als bromfietsbestuurder betrokken geweest bij een aanrijding met een fietser. De verzekeraar heeft de schade van de fietser vergoed en vervolgens verhaald op de consument als verzekeringnemer omdat de schade niet verzekerd is. De consument klaagt over het gebrek aan communicatie en overleg door de verzekeraar en stelt dat de verzekeraar een te hoog bedrag heeft uitgekeerd aan de tegenpartij. De Geschillencommissie is van oordeel dat de ontstane miscommunicatie niet aan de verzekeraar te wijten is. Daarnaast mag de verzekeraar op grond van zijn zelfstandige schaderegelingsbevoegdheid de schade met de tegenpartij regelen zonder instemming van de consument. Het beroep van de consument op artikel 15 lid 1 Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) slaagt evenmin. De verzekeraar mag de schade op de consument verhalen omdat de schade op grond van de voorwaarden niet verzekerd is. De klacht van de consument is ongegrond en zijn vordering wordt afgewezen.

De consument vorderde een schadevergoeding van 45.000 euro, bestaande uit 5.000 euro voor het nalaten van hoor- en wederhoor, 5.000 euro aan materiële schade aan de scooter, vervangend vervoer en werkkleding, 15.000 euro aan medische kosten in verband met de letselschade van zijn zoon, 10.000 euro vanwege smaad en 10.000 euro vanwege de ontstane stress, ongemak en inbreuk op het bestaansrecht van de consument en zijn zoon.

Acht maal de toegestane hoeveelheid alcohol in het bloed

De commissie: "De consument stelt dat de verzekeraar de schadevordering niet op hem mag verhalen op grond van artikel 15 lid 1 WAM. De consument voert daarvoor aan dat zijn zoon niet wist dat zijn aansprakelijkheid niet gedekt zou zijn op de bromfietsverzekering als hij voorafgaand aan de aanrijding alcohol had gedronken. De consument miskent hierbij echter dat artikel 15 lid 1 WAM ziet op de situatie waarin de verzekeraar de schade verhaalt op de aansprakelijke persoon In de onderhavige kwestie verhaalt de verzekeraar de schade echter niet op de aansprakelijke persoon (de zoon van de consument) maar op de consument zelf als verzekeringnemer. Dit volgt uit de e-mail van de verzekeraar van 13 november 2023 waarbij de verzekeraar nadrukkelijk de consument aanspreekt tot terugbetaling van de schade. Het beroep van de consument op lid 1 van artikel 15 WAM slaagt daarom niet.

"Dat de verzekeraar de schade op de consument mag verhalen blijkt uit artikel 11 van de voorwaarden (zie de bijlage bij deze uitspraak) waarin staat dat de verzekeraar de schade zal verhalen op een verzekerde als de schade niet verzekerd is. In artikel 3 van de voorwaarden staat dat een schade niet verzekerd is als de bestuurder niet had mogen rijden vanwege alcoholgebruik. Uit de door de consument overgelegde stukken blijkt dat zijn zoon acht maal de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed had. Zijn zoon had dus niet meer mogen deelnemen aan het verkeer. De schade is daarom niet verzekerd en mocht door de verzekeraar verhaald worden op de consument."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Bank mocht notariskosten niet bij klant neerleggen

Bank mocht notariskosten niet bij klant neerleggen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0128) De consumenten hebben van de gemeente Vlaardingen een aanbod ontvangen om het tijdelijke erfpachtrecht dat zij hebben op een perceel...

Kifid Kennis: 'Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?'

Kifid Kennis: 'Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?'

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?’ In dit...

Jonge bromfietsrijders betalen torenhoge premies na schadeclaim

Jonge bromfietsrijders betalen torenhoge premies na schadeclaim

Jonge bromfietsbestuurders krijgen na het claimen van een schade te maken met een extreme premiestijging, stelt MoneyView. Vooral bij een volledig casco (VC)-dekking...

Mede dankzij duikersknoop normale voorzichtigheid in acht genomen

Mede dankzij duikersknoop normale voorzichtigheid in acht genomen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0101) De consument is slachtoffer geworden van een afleidingsmanoeuvre waarbij haar camera is gestolen. De verzekeraar wil de diefstal niet...

Adviseur moet zorgen voor goede afhandeling

Adviseur moet zorgen voor goede afhandeling

(Kifid-uitspraak GC 2025-0104) De adviseur had na het bericht van de consument dat zij de klantrelatie stop wilde zetten, moeten zorgen voor een goede afhandeling....

Uitvaartverzekeraar mocht uitkering weigeren

Uitvaartverzekeraar mocht uitkering weigeren

(Kifid-uitspraak GC 2025-0096) Een familielid van de consument heeft op 15 september 2022 een uitvaartverzekering gesloten bij de verzekeraar. Op [datum] 2023 is...

Kifid publiceert themadocument over wanbetaling

Kifid publiceert themadocument over wanbetaling

Aan de reeks Kifid Kennis op op de site een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Mag de verzekeraar mijn schadeverzekering beëindigen als ik te...

Diefstal handtas met veertien mille eigen schuld

Diefstal handtas met veertien mille eigen schuld

(Kifid-uitspraak 2025-0091) De handtas van de partner van de consument is uit de hal van hun woning gestolen. De verzekeraar heeft dekking geweigerd omdat de partner...

Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille

(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...

Oud zeer...

Oud zeer...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....