Wassen neus of niet?

Mallorca via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0257) De consument heeft een accommodatie geboekt op Mallorca voor de periode 4 augustus 2020 tot en met 12 augustus 2020. Op 14 juni 2020 heeft de consument haar reis geannuleerd omdat op dat moment een negatief reisadvies gold voor Mallorca. De consument vordert vergoeding van de annuleringskosten van de accommodatie. Interpolis heeft de claim afgewezen op grond van artikel 11 van de voorwaarden. Partijen discussiëren over de uitleg van artikel 11 van de voorwaarden en over de vraag of dit artikel onredelijk bezwarend is. De Geschillencommissie oordeelt dat artikel 11 voldoende duidelijk en begrijpelijk is en niet onredelijk bezwarend. Of de reis kan doorgaan moet worden beoordeeld kort vóór of op het moment dat de voorgenomen reis begint. Dat de consument de reis veel eerder, namelijk zes weken voor vertrek, heeft geannuleerd, komt voor haar risico. Dat de verzekeraar de termijn voor het beoordelen of een reis niet kan doorgaan, heeft verruimd in het voordeel van de verzekerde tot twee weken voor vertrek, maakt dit niet anders. De vordering wordt afgewezen.

De consument stelde onder meer dat het argument van de verzekeraar dat op basis van een taalkundige uitleg pas op het moment van vertrek kan worden nagegaan of de reis kan doorgaan, het artikel een wassen neus maakt. De reis kan in theorie altijd doorgaan.Pas wanneer de accommodatie vanwege een brand er niet meer is, kan de reis feitelijk niet doorgaan. Dat is dus geen correcte lezing.

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...