Wassen neus of niet?

Mallorca via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0257) De consument heeft een accommodatie geboekt op Mallorca voor de periode 4 augustus 2020 tot en met 12 augustus 2020. Op 14 juni 2020 heeft de consument haar reis geannuleerd omdat op dat moment een negatief reisadvies gold voor Mallorca. De consument vordert vergoeding van de annuleringskosten van de accommodatie. Interpolis heeft de claim afgewezen op grond van artikel 11 van de voorwaarden. Partijen discussiëren over de uitleg van artikel 11 van de voorwaarden en over de vraag of dit artikel onredelijk bezwarend is. De Geschillencommissie oordeelt dat artikel 11 voldoende duidelijk en begrijpelijk is en niet onredelijk bezwarend. Of de reis kan doorgaan moet worden beoordeeld kort vóór of op het moment dat de voorgenomen reis begint. Dat de consument de reis veel eerder, namelijk zes weken voor vertrek, heeft geannuleerd, komt voor haar risico. Dat de verzekeraar de termijn voor het beoordelen of een reis niet kan doorgaan, heeft verruimd in het voordeel van de verzekerde tot twee weken voor vertrek, maakt dit niet anders. De vordering wordt afgewezen.

De consument stelde onder meer dat het argument van de verzekeraar dat op basis van een taalkundige uitleg pas op het moment van vertrek kan worden nagegaan of de reis kan doorgaan, het artikel een wassen neus maakt. De reis kan in theorie altijd doorgaan.Pas wanneer de accommodatie vanwege een brand er niet meer is, kan de reis feitelijk niet doorgaan. Dat is dus geen correcte lezing.

 

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...