"We moeten onze meerwaarde meer bij onze klanten onder de aandacht brengen"
Bert Sonneveld, voorzitter Federatie van Assurantieclubs, roept in een column adviseurs en organisaties van adviseurs op hun toevoegde waarde meer te benadrukken. Sonneveld: "Ik weet dat er een grote behoefte is bij klanten om meer te weten over wat financieel adviseurs doen. En laten we – samen – ervoor gaan zorgen dat klanten dit meer horen! Dat ‘meer laten horen’ kan jij doen bij jouw klanten en aankomende klanten, één op één. Maar het zou ook goed zijn als alle clubs van verenigde financieel adviseurs een stevige consumentencampagne ontwikkelen om die toegevoegde waarde van financieel advies beter te benadrukken. Geef jij het door aan jouw club? Wij doen hier graag aan mee!"
Bedreiging omzetten in kans
Actieve provisietransparantie, sinds 1 juli verplicht bij nieuwe particuliere schadeverzekeringen, is volgens Sonneveld een kans. Sonneveld: "Dit betekent dat – door de vraag van consumenten naar uitleg – ook de kans groter wordt om aan de (aanstaande) particuliere klant de meerwaarde van jouw diensten te vertellen. Eindelijk! Want jij geeft deskundig advies over (financiële) risico’s en welke verzekeringen er daarvoor zijn. Je vergelijkt verzekeringen op premie én voorwaarden. Jij helpt bij het indienen van een schadeclaim en het begeleiden tijdens de behandeling daarvan. En verder bekijk jij eens in de zoveel tijd of de verzekering nog bij jouw klant en zijn situatie past of dat hierin aanpassingen nodig zijn. Ook bij veranderingen in de wet- en regelgeving laat jij dat proactief weten.
"Ik ben heel benieuwd hoe het jou de eerste maand van de actieve transparantie is vergaan. Hoe vaak is een aanstaande klant begonnen over de provisie? Is het voorgekomen dat een nieuwe klant niets meer heeft laten horen na het ontvangen van de offerte (met apart daarop beschreven wat jouw vergoeding wordt)? Hoe vaak heb je gehoord ‘Doe jij dat allemaal voor dat (kleine) bedrag’? En hoe vaak vroeg de aspirant-klant om toch heel snel de offerte om te laten zetten in een polis? Laat je het me weten?"
Reactie toevoegen
Reacties
Geert Kiers - Holland Intermediair 21 augustus 2024
0 keer dus, net als de afgelopen 30 jaar.
Helft klanten van adviseurs is neutraal over hoogte provisie
(Update 10 oktober). Wat een financieel adviseur allemaal bij schadeverzekeringen voor de klant doet is onvoldoende bekend bij het publiek. Zowel bij mensen zonder...
Wat is werkelijk van waarde in het leven?
(André van Luijk, Bureau van Luijk, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Ook als je enorm veel geld of bezittingen hebt, kun je slaaf van je geld of...
Alles in het belang van de klant
(Barbara Stoopman, Nouveau Consultancy, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat betekent de waarde van advies voor mij als adviseur? Over deze vraag moest...
(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special De Waarde van Advies) We staan aan het begin van de transitie naar meer duurzaamheid in de samenleving en de verzekeringsbranche....
(Maurice van den Hemel, business coach, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Hoe communiceer ik mijn unieke waarde? Wat is deze waarde dan eigenlijk? Dit...
Creëer waarde voor je klant en win zielen
(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...
De waarde van advies volgens ChatGPT
(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat is de waarde van financieel advies? VVP vroeg het aan ChatGPT. Dit soort generatieve kunstmatige intelligentie...
(Partner in kennis Nh1816 in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De plek waar ‘een gulden een daalder waard is’ (of een euro een fors tikkie) is...
(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) De financiële consument is niet bereid te betalen voor advies. Mensen die minder financieel geletterd zijn, snappen...
Verbreding van advies helpt klanten verder
(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De adviesmarkt verbreedt zich, ziet Harry van der Zwan, Chief Commercial Officer...