"We moeten onze meerwaarde meer bij onze klanten onder de aandacht brengen"
Bert Sonneveld, voorzitter Federatie van Assurantieclubs, roept in een column adviseurs en organisaties van adviseurs op hun toevoegde waarde meer te benadrukken. Sonneveld: "Ik weet dat er een grote behoefte is bij klanten om meer te weten over wat financieel adviseurs doen. En laten we – samen – ervoor gaan zorgen dat klanten dit meer horen! Dat ‘meer laten horen’ kan jij doen bij jouw klanten en aankomende klanten, één op één. Maar het zou ook goed zijn als alle clubs van verenigde financieel adviseurs een stevige consumentencampagne ontwikkelen om die toegevoegde waarde van financieel advies beter te benadrukken. Geef jij het door aan jouw club? Wij doen hier graag aan mee!"
Bedreiging omzetten in kans
Actieve provisietransparantie, sinds 1 juli verplicht bij nieuwe particuliere schadeverzekeringen, is volgens Sonneveld een kans. Sonneveld: "Dit betekent dat – door de vraag van consumenten naar uitleg – ook de kans groter wordt om aan de (aanstaande) particuliere klant de meerwaarde van jouw diensten te vertellen. Eindelijk! Want jij geeft deskundig advies over (financiële) risico’s en welke verzekeringen er daarvoor zijn. Je vergelijkt verzekeringen op premie én voorwaarden. Jij helpt bij het indienen van een schadeclaim en het begeleiden tijdens de behandeling daarvan. En verder bekijk jij eens in de zoveel tijd of de verzekering nog bij jouw klant en zijn situatie past of dat hierin aanpassingen nodig zijn. Ook bij veranderingen in de wet- en regelgeving laat jij dat proactief weten.
"Ik ben heel benieuwd hoe het jou de eerste maand van de actieve transparantie is vergaan. Hoe vaak is een aanstaande klant begonnen over de provisie? Is het voorgekomen dat een nieuwe klant niets meer heeft laten horen na het ontvangen van de offerte (met apart daarop beschreven wat jouw vergoeding wordt)? Hoe vaak heb je gehoord ‘Doe jij dat allemaal voor dat (kleine) bedrag’? En hoe vaak vroeg de aspirant-klant om toch heel snel de offerte om te laten zetten in een polis? Laat je het me weten?"
Reactie toevoegen
Reacties
Geert Kiers - Holland Intermediair 21 augustus 2024
0 keer dus, net als de afgelopen 30 jaar.
Als de wereld van je klant op z’n kop staat
(Partner in kennis ARAG in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Chimène (39 jaar) kreeg plotseling een discussie met haar buurman over de erfgrens van...
(Ron Heuts, Zekerheuts, in VVP-special De Waarde van Advies) Voor mij is de waarde van goed advies met de klant samen naar zijn bedrijf of persoonlijke situatie...
Risicogestuurd adviseren heeft de toekomst
(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wie onderneemt, heeft te maken met onzekerheden. Maar hoe kom je erachter of dit...
(Enno Wiertsema, Adfiz, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Adviseurs moeten consumenten per 1 juli 2024 vóór het afsluiten van een nieuw contract...
Onveranderde waarde in een veranderende wereld
(Opinie Jan Berndsen, AFM, in VVP-special De Waarde van Advies) De toegevoegde waarde van een adviseur is onverminderd groot. Niet alleen omdat u producten kunt...
VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen
De waarde van financieel advies is onmiskenbaar, maar het blijft belangrijk haar uit te dragen. Actieve provisietransparantie, schrijft Adfiz in de VVP-special De...
(Coen van Ham, CEO Vanbreda Risk & Benefits, in VVP-special De Waarde van Advies 2024). De toegevoegde waarde van de adviseur ligt in het geven van onafhankelijk,...
Adviseur behoudt sterke positie in veranderende wereld
(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) Het intermediair is de afgelopen decennia al tien keer afgeschreven, maar de onheilsprofeten krijgen telkens...
(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) “Neem de telefoon aan en help iemand met zijn of haar vragen. Vanuit efficiëntie hebben we belmenu’s...
(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) “Verzekeraars en banken moeten zich voldoende bewust zijn van hun maatschappelijke rol om Nederland verzekerd...