Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief

Bureau D & O LOGO

Fusies of overnames worden door slechts weinig financieel adviseurs als een positieve ontwikkeling ervaren. Dit is een van de uitkomsten van een onderzoek van Bureau D&O naar de ervaringen en verwachtingen van adviseurs over fusies en overnames van aanbieders. Vrijwel alle adviseurs verwachten de komende tijd nieuwe fusies en overnames. Op grond van eerdere ervaringen lijken de gevolgen 'beheersbaar'.

In het onderzoek spreken adviseurs hun zorgen uit op grond van eerdere fusies en overnames, die zelden als positief worden ervaren. Daarnaast hebben de respondenten de ervaring dat de communicatie voor, tijdens en na de fusie of overname minder is dan de adviseurs voor wenselijk houden. Verder bestaan zorgen dat komende fusies of overnames bij de nieuwe entiteiten zullen leiden tot minder waardering voor de positie van zelfstandig adviseurs. Ook verwachten de respondenten dat het productaanbod door fusies en overnames verder zal verschralen en dat deze verschraling en standaardisering niet in het belang is van de consument.


Ervaringen met eerdere fusies

Bijna alle respondenten hebben ervaring opgedaan met verzekeraars die gingen fuseren of werden overgenomen. Bij de meeste heeft dit niet (35 procent) of vrijwel niet (41 procent) geleid tot verlies van klanten. Slechts 2 procent heeft in relevante mate klanten verloren doordat risicodragers werden overgenomen of gingen fuseren. Ruim vier op de vijf respondenten (85 procent) verwachten de komende tijd fusies en overnames van verzekeraars waarmee men nu actief samenwerkt.

Van de kantoren die eerder hebben meegemaakt dat een risicodrager waarmee men samenwerkte ging fuseren of werd overgenomen, is het merendeel minder gaan samenwerken met de 'nieuwe entitiet'. Voor 9 procent werd de samenwerking 'aanzienlijk minder', voor 29 procent 'in beperkte mate minder' en voor 24 procent 'vrijwel niet minder'. Daarnaast gold voor 20 procent van de kantoren dat ze 'in relevante mate' zijn gaan samenwerken met de nieuwe entiteit.


Impact op adviespraktijk

De kantoren werd ook gevraagd naar de impact van een fusie van intermediairverzekeraars op hun adviespraktijk. Een naamswijziging en een nieuwe vestigingsplaats van de verzekeraar hebben de minste gevolgen voor de adviespraktijk. Een wijziging van tarieven en het niet langer voeren van bepaalde producten wordt als het meest impactvol ervaren; 49 procent resp. 60 procent van de kantoren verwacht wat dit betreft 'aanzienlijke' tot 'grote' gevolgen. Ook de wijziging van productvoorwaarden (33 procent), het veranderen van contactpersonen (36 procent) en de wijziging van de voorwaarden voor samenwerking of segmentatie (44 procent) heeft 'aanzienljke' tot 'grote' gevolgen.

Reactie toevoegen

 
Nog altijd sprake van sterke overnamedynamiek

Nog altijd sprake van sterke overnamedynamiek

Ondanks dat 2023 geen recordjaar is gebleken, is er met een dealvolume van ruim 1,5 miljard euro nog altijd sprake van een sterke overnamedynamiek. Aldus de Overnamemonitor...

BHB Dullemond: "Handel voor kleinere kantoren ligt op straat"

BHB Dullemond: "Handel voor kleinere kantoren ligt op straat"

Kleinere MKB-assurantiekantoren kunnen de komende jaren met gemak acht procent  groei op jaarbasis realiseren. Dat stelt BHB Dullemond. Het bureau bracht eind...

De Goudse, Nh1816 en Voordegroei introduceren overnamefonds voor advieskantoren

De Goudse, Nh1816 en Voordegroei introduceren overnamefonds voor advieskantoren

De Goudse en Nh1816 lanceren samen met financieringsplatform Voordegroei een fonds voor het intermediair onder de naam: VoordeAdviseur. "Veel advieskantoren willen...

Consument vreest financieel adviseur

Consument vreest financieel adviseur

Angst voor financieel adviseurs en onzekerheid lijken een substantiele rol te spelen in beslissingen van consumenten om al dan niet een financieel adviseur in de...

Buy en build versus kwaliteit

Buy en build versus kwaliteit

(Rick Guitjens, Guitjens Verzekeringen, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Het nieuws in onze (vak)media wordt gedomineerd door berichten over consolidatie...

Menselijke factor cruciaal bij overnames

Menselijke factor cruciaal bij overnames

(Roy van den Anker, Alpina Group, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Dit jaar werk ik 25 jaar in het intermediaire kanaal van de verzekeringsbranche....

Financieel advies toegankelijk voor iedereen

Financieel advies toegankelijk voor iedereen

(Partner in kennis Söderberg & Partners in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) In de voetsporen van het Zweedse moederbedrijf, zet Söderberg...

Juridische aandachtspunten bij bedrijfsovernames

Juridische aandachtspunten bij bedrijfsovernames

(Robin van Beem, Polis Advocaten, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Overnames bieden voor koper en verkoper prachtige kansen. Zeker in deze tijden. In...

Je onderneming is zo(maar) verkocht, dat is een mooie deal!?

Je onderneming is zo(maar) verkocht, dat is een mooie deal!?

(Partner in kennis BHB Dullemond in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Er is sprake van een overspannen overnamemarkt in de assurantiebranche. Veel ondernemers...

Hoe wint de klant door consolidatie?

Hoe wint de klant door consolidatie?

(Enno Wiertsema, Adfiz, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Er is al jaren een sterke dynamiek als het gaat om overnames in de markt van advieskantoren....