Wie voedt de koning op?
"In de vrije markt zijn consumenten heilig. Bedrijven doen alles om hen te paaien en tegemoet te komen. De klant is koning en de koning wil je niet kwijtraken als klant. Of beter gezegd: het is het goud van de koning dat je niet wil verliezen", aldus Kaj Morel (De Zaak van Betekenis) in een column op het New Financial Forum.
Morel: "Maar wat doe je als de koning zich onverantwoordelijk gedraagt? Als hij een te groot deel van de oogst voor zichzelf opeist. Als hij geen oog heeft voor de noden van zijn medemensen. Als hij maar blijft schransen van zijn rijkelijk gevulde dis, terwijl op zijn landerijen geen wild meer rondloopt en in zijn beken geen vis meer zwemt. Als hij door valse raadgevers ingefluisterd krijgt dat het prima is om de kooplui die hem van zijn waren voorzien zo min mogelijk te betalen. Of als hij domweg geen idee heeft hoe het in het land gaat omdat hij nooit buiten de muren van zijn kasteel komt. Kunnen we de koning dan tot de orde roepen en aanspreken op zijn gedrag? Wie voedt de koning op?"
Lees HIER zijn hele column.
Reactie toevoegen
Meer over
Schrijf je in voor toptraining communicatie én steun sitchting ALS Nederland
Communiceren is de belangrijkste vaardigheid, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Je kunt nog zo’n goede vakman- of vrouw zijn, wanneer je niet in staat...
Mensheid moet in de eerste plaats zichzelf redden
We moeten om te beginnen onszelf redden. Want de aarde, die blijft wel bestaan. Dat was de boodschap van de Afrikaanse natuurgids Alan McSmith op de bijeenkomst...
Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders? (blog estafette deel 1)
Dick-Jan Abbringh van Maatschappelijk Adviesbureau Purpose trapt met zijn blog 'Inclusiviteit: zijn verzekeraars en intermediairs er voor alle Nederlanders?' de...
Jack Cox: "Ontwikkelingshulp voor het rijke Westen"
"Steeds vaker proberen organisaties de waarde van de natuur in geld uit te drukken om op deze manier een betere afweging te kunnen maken tussen economie en ecologie....
"Hypotheek is meer dan een zak geld"
"Een goed hypotheekadvies is niet alleen maar financieel. Wij kwamen tot de ontdekking dat duurzaamheid niet alleen maar gaat over klimaatverandering, energie of...
"Met ALPA krijgen we een herkansing"
"Het allermooiste werk aller tijden ligt recht voor onze voeten. Voor het oprapen. Durven we te kijken? Bukken we? Pakken we het op? Hoeveel extra speeltijd krijgen...
Jules Brader: "Je invloed is enorm"
"Ieder van ons beschikt over het vermogen om de wereld te beïnvloeden, ten goede of ten kwade. Als je je dat eenmaal beseft, is de vraag hoe je je invloed wilt...
Fotograaf Jimmy Nelson in New Financial Magazine
"Wie naar de foto’s van Jimmy Nelson (55) kijkt, ziet hoe mooi diversiteit en inclusie is. Vanaf zijn zeventiende reist hij de wereld rond om verschillende...
Internationale Vrouwendag: "Roe v. Wade vraagt ook hier nieuw soort activisme"
Voormalig advocate Femke de Jong-Struiksma woonde en werkte tijdens de Trump-jaren in Texas (VS). In het kader van Internationale Vrouwendag beschrijft ze voor de...
Thema New Financial Magazine: Pioniers in Praktijk
Pioniers in Praktijk. Dat is het thema van de lente-editie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Het themanummer is rijk...