Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters 400

De tijd dat bedrijven Jan en Alleman zonder actieve toestemming nieuwsbrieven en commerciële e-mails konden toesturen, is voorbij.

Dat is al een tijdje zo, maar nog niet alle bedrijven en instellingen hadden (of hebben) dat door. Zoals de online drogist die mij vorige week gewoon drie (!) nieuwsbrieven toestuurde, nog voor ik ook maar íets had besteld of aangevinkt. Ander voorbeeld: een e-mail van de school van mijn dochter met een stuk of honderd ouders in de CC in plaats van de BCC. Niet fraai.

De nieuwe Wet Verordening Persoonsgegevens (AVG) moet hier verandering in brengen: vanaf 25 mei is het allemaal nét wat strenger geregeld. Voor nieuwsbrieven, klantgegevens én wandelende datalekken binnen de verschillende organisaties. De wet brengt - naast bewustwording en duidelijkheid - volgens velen echter vooral ‘gedoe’ en ‘beperkingen’ met zich mee.

Bij dat eerste kan ik me wat voorstellen. De AVG vergt een proactieve houding en sommige gevallen flink wat aanpassingen. Bij die beperkingen heb ik minder ‘beeld’. Verschillende onderzoeken wijzen namelijk uit dat consumenten het geen probleem vinden om data te delen wanneer het hen iets oplevert. Denk aan gemak, een customized aanbieding of een beter advies.

Als ik naar mezelf kijk, herken ik dat. Ik heb onlangs mijn belastingaangifte weer ingevuld en daar was ik dit keer extra snel mee klaar. Zelfs de aftrekbare premie van mijn levensverzekering was al prefilled. Met een paar checks en een druk op de knop was het zaakje afgehandeld.

Bemoedigende cijfers

Prima uitgangspunt voor de start van een financieel advies. Want wat blijkt: maar liefst 84 procent van de Nederlanders deelt graag al hun financiële gegevens als dat een sneller en efficiënter (hypotheek)traject met zich mee brengt. Dat zijn bemoedigende cijfers. En er is meer: negen van de tien consumenten delen graag persoonlijke informatie in ruil voor beter online winkelen, de helft van de Nederlanders is bereid om gezondheidsdata te delen met zorgverzekeraars als daar korting op de zorgpremie tegenover staat en klanten reageren positiever naarmate e-mails en nieuwsbrieven persoonlijker zijn.

Kortom, er is genoeg ruimte voor een Gesamtkunstwerk als het gaat om klantbelang, data en organisatiedoelen. Zolang er het de klant iets oplevert en zolang je netjes van te voren toestemming vraagt (zoals de AVG vereist). Dat eerste is natuurlijk niet nieuw en dat tweede? Ach, laten we eerlijk zijn, dat is toch gewoon hoe het eigenlijk heurt?

(door Esther Vuijsters)

Reactie toevoegen

 
Meer over
Innovatie? Zeker. Maar ook: behoud het goede

Innovatie? Zeker. Maar ook: behoud het goede

(Blog door Ewald Bary, algemeen directeur Lindenhaeghe) ‘Partners voor het leven’, is voor mij de zakelijk variant van ‘vrienden voor het leven’....

Van lockdown naar locked in

Van lockdown naar locked in

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Tijdens de coronacrisis en de bijbehorende lockdowns riepen we allemaal het hardst dat we hybride gingen werken en dat het...

Gewoon ergens beginnen

Gewoon ergens beginnen

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) 1 april: PE-periode afgesloten. Coronamaatregelen voorbij - alleen nog mondkapjes in het ziekenhuis volgens mij -, we...

Miep Miep Zoeffff: Road Runner vs Stap Sjezer

Miep Miep Zoeffff: Road Runner vs Stap Sjezer

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Afgelopen week moest ik regelmatig aan Road Runner denken. Road Runner, de snelle Loony Tunes renkoekoek die altijd alweer...

Met je tengels aan andermans pegels

Met je tengels aan andermans pegels

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het einde van de PE-periode nadert en dat is aan alles te merken. Trainingen zitten vol, examenplekken gaan hard en de...

Zo willen we toch niet met elkaar omgaan?! (Blog Lindenhaeghe)

Zo willen we toch niet met elkaar omgaan?! (Blog Lindenhaeghe)

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Voor 2022 had ik een krachtige blog in gedachten. Iets dat zou inspelen op vertrouwen in de mensheid en al het goede om...

Regel jij dat ff voor mij? (Blog Lindenhaeghe)

Regel jij dat ff voor mij? (Blog Lindenhaeghe)

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Tijdens het in elkaar zetten van het Leen Bakker-bed en de Billy-boekenkast op de nieuwe kamer van Studerende Dochter,...

Stilstaan is achteruitgaan (blog Lindenhaeghe)

Stilstaan is achteruitgaan (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Stilstaan is achteruitgaan. Sommige uitdrukkingen worden zó vaak gebruikt dat ze wel waar móeten zijn. Toch? Niet...

Gedeelde besluitvorming (blog Lindenhaeghe)

Gedeelde besluitvorming (blog Lindenhaeghe)

(Blog Lindenhaeghe door Esther Vuijsters) Onlangs las ik een artikel over ‘gedeelde besluitvorming’. Over hoe belangrijk het is om samen met de klant...

Verhalen, haakjes en bruggetjes (blog Lindenhaeghe)

Verhalen, haakjes en bruggetjes (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In het artikel Zo krijgt je bedrijf een ziel (onderdeel van Lindenhaeghe On Tour) zoomt Willem Vreeswijk in op het woord...