Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters 400

De tijd dat bedrijven Jan en Alleman zonder actieve toestemming nieuwsbrieven en commerciële e-mails konden toesturen, is voorbij.

Dat is al een tijdje zo, maar nog niet alle bedrijven en instellingen hadden (of hebben) dat door. Zoals de online drogist die mij vorige week gewoon drie (!) nieuwsbrieven toestuurde, nog voor ik ook maar íets had besteld of aangevinkt. Ander voorbeeld: een e-mail van de school van mijn dochter met een stuk of honderd ouders in de CC in plaats van de BCC. Niet fraai.

De nieuwe Wet Verordening Persoonsgegevens (AVG) moet hier verandering in brengen: vanaf 25 mei is het allemaal nét wat strenger geregeld. Voor nieuwsbrieven, klantgegevens én wandelende datalekken binnen de verschillende organisaties. De wet brengt - naast bewustwording en duidelijkheid - volgens velen echter vooral ‘gedoe’ en ‘beperkingen’ met zich mee.

Bij dat eerste kan ik me wat voorstellen. De AVG vergt een proactieve houding en sommige gevallen flink wat aanpassingen. Bij die beperkingen heb ik minder ‘beeld’. Verschillende onderzoeken wijzen namelijk uit dat consumenten het geen probleem vinden om data te delen wanneer het hen iets oplevert. Denk aan gemak, een customized aanbieding of een beter advies.

Als ik naar mezelf kijk, herken ik dat. Ik heb onlangs mijn belastingaangifte weer ingevuld en daar was ik dit keer extra snel mee klaar. Zelfs de aftrekbare premie van mijn levensverzekering was al prefilled. Met een paar checks en een druk op de knop was het zaakje afgehandeld.

Bemoedigende cijfers

Prima uitgangspunt voor de start van een financieel advies. Want wat blijkt: maar liefst 84 procent van de Nederlanders deelt graag al hun financiële gegevens als dat een sneller en efficiënter (hypotheek)traject met zich mee brengt. Dat zijn bemoedigende cijfers. En er is meer: negen van de tien consumenten delen graag persoonlijke informatie in ruil voor beter online winkelen, de helft van de Nederlanders is bereid om gezondheidsdata te delen met zorgverzekeraars als daar korting op de zorgpremie tegenover staat en klanten reageren positiever naarmate e-mails en nieuwsbrieven persoonlijker zijn.

Kortom, er is genoeg ruimte voor een Gesamtkunstwerk als het gaat om klantbelang, data en organisatiedoelen. Zolang er het de klant iets oplevert en zolang je netjes van te voren toestemming vraagt (zoals de AVG vereist). Dat eerste is natuurlijk niet nieuw en dat tweede? Ach, laten we eerlijk zijn, dat is toch gewoon hoe het eigenlijk heurt?

(door Esther Vuijsters)

Reactie toevoegen

 
Meer over
Online examinering hoort er gewoon bij (blog Lindenhaeghe)

Online examinering hoort er gewoon bij (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Eindelijk is het dan zover: het zonnetje schijnt en de temperaturen stijgen! En dat niet alleen: de terrasjes zijn open, we...

Waarom vindt jouw klant beleggen ‘eng’? (Blog Lindenhaeghe)

Waarom vindt jouw klant beleggen ‘eng’? (Blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Laatst luisterde ik een podcast van de universiteit van Nederland. De centrale vraag was: waarom hebben we het monster van...

AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Een Data Protection Officer (DPO) behoedt een organisatie voor problemen die zich kunnen voordoen als de AVG-regels niet worden...

YES! WE HAVE LIFT OFF

YES! WE HAVE LIFT OFF

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) We have lift off: de VVP Academy - een samenwerkingsverband tussen VVP, Lindenhaeghe, Beeckestijn, CustomerTalk en C-profile...

Dik van Velzen: de meester is niet meer

Dik van Velzen: de meester is niet meer

(Blog door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) We kennen het van artiesten. Van beroemde mensen. Mensen die een stempel drukten op een bepaalde muzieksoort- of kunststroming....

Pak die gratis leerkans! (Blog Lindenhaeghe)

Pak die gratis leerkans! (Blog Lindenhaeghe)

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Met de tijdelijke subsidieregeling NL Leert Door kan (min of meer) iedereen met een relatie tot de arbeidsmarkt een gratis...

Vijftien jaar leren met een glimlach

Vijftien jaar leren met een glimlach

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Deze week is het alweer vijftien jaar geleden dat Mike Schilperoort en Patrick van der Spek hun handtekeningen onder het project...

Echte helden dragen maskers! (Blog Lindenhaeghe)

Echte helden dragen maskers! (Blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) “De waarde van een glimlach is hoger geworden”, schreef Babs Gons onlangs in haar (Parool-)column. (Voor wie Babs...

Een bijzondere regeling (blog Lindenhaeghe)

Een bijzondere regeling (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In juli werd de regeling Nederland Leert Door aangekondigd: alle werkenden en werkzoekenden in Nederland konden vanaf 1 augustus...

Geen stress, wel fun! (Blog Lindenhaeghe)

Geen stress, wel fun! (Blog Lindenhaeghe)

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In mei 2020 deed LinkedIn onderzoek naar de effecten van thuiswerken. Hieruit rolden de volgende cijfers: 30 procent van de...