Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters 400

De tijd dat bedrijven Jan en Alleman zonder actieve toestemming nieuwsbrieven en commerciële e-mails konden toesturen, is voorbij.

Dat is al een tijdje zo, maar nog niet alle bedrijven en instellingen hadden (of hebben) dat door. Zoals de online drogist die mij vorige week gewoon drie (!) nieuwsbrieven toestuurde, nog voor ik ook maar íets had besteld of aangevinkt. Ander voorbeeld: een e-mail van de school van mijn dochter met een stuk of honderd ouders in de CC in plaats van de BCC. Niet fraai.

De nieuwe Wet Verordening Persoonsgegevens (AVG) moet hier verandering in brengen: vanaf 25 mei is het allemaal nét wat strenger geregeld. Voor nieuwsbrieven, klantgegevens én wandelende datalekken binnen de verschillende organisaties. De wet brengt - naast bewustwording en duidelijkheid - volgens velen echter vooral ‘gedoe’ en ‘beperkingen’ met zich mee.

Bij dat eerste kan ik me wat voorstellen. De AVG vergt een proactieve houding en sommige gevallen flink wat aanpassingen. Bij die beperkingen heb ik minder ‘beeld’. Verschillende onderzoeken wijzen namelijk uit dat consumenten het geen probleem vinden om data te delen wanneer het hen iets oplevert. Denk aan gemak, een customized aanbieding of een beter advies.

Als ik naar mezelf kijk, herken ik dat. Ik heb onlangs mijn belastingaangifte weer ingevuld en daar was ik dit keer extra snel mee klaar. Zelfs de aftrekbare premie van mijn levensverzekering was al prefilled. Met een paar checks en een druk op de knop was het zaakje afgehandeld.

Bemoedigende cijfers

Prima uitgangspunt voor de start van een financieel advies. Want wat blijkt: maar liefst 84 procent van de Nederlanders deelt graag al hun financiële gegevens als dat een sneller en efficiënter (hypotheek)traject met zich mee brengt. Dat zijn bemoedigende cijfers. En er is meer: negen van de tien consumenten delen graag persoonlijke informatie in ruil voor beter online winkelen, de helft van de Nederlanders is bereid om gezondheidsdata te delen met zorgverzekeraars als daar korting op de zorgpremie tegenover staat en klanten reageren positiever naarmate e-mails en nieuwsbrieven persoonlijker zijn.

Kortom, er is genoeg ruimte voor een Gesamtkunstwerk als het gaat om klantbelang, data en organisatiedoelen. Zolang er het de klant iets oplevert en zolang je netjes van te voren toestemming vraagt (zoals de AVG vereist). Dat eerste is natuurlijk niet nieuw en dat tweede? Ach, laten we eerlijk zijn, dat is toch gewoon hoe het eigenlijk heurt?

(door Esther Vuijsters)

Reactie toevoegen

 
Meer over
De risico’s van de verkeerstuin

De risico’s van de verkeerstuin

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Menig kantoorvloer heeft tegenwoordig de uitstraling van een ouderwetse verkeerstuin. U weet wel, zo’n rubbergranulaatvloertje...

Het virus levert ons interessante verzekeringsvragen op

Het virus levert ons interessante verzekeringsvragen op

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het coronavirus is hebberig. Het neemt veel. Mensenlevens om te beginnen. Maar het pakt ons ook pleziertjes, vrijheden, banen...

Na de coronacrisis (blog Lindenhaeghe)

Na de coronacrisis (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) En toen hád ik dat visum voor Rusland eindelijk geregeld, gooide decoronacrisis roet in het eten. Afijn, hele vakantie...

Zoek de verschillen (blog)

Zoek de verschillen (blog)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Een mens gaat wel eens met vakantie. Soms ‘gewoon’ naar Frankrijk of Spanje (Italië even niet..) en soms naar...

Vakbekwaamheids-escaperoom? (Blog Lindenhaeghe)

Vakbekwaamheids-escaperoom? (Blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Vorige week publiceerden wij een artikel in onze nieuwsbrief met daarin de voorzichtige conclusie dat de financiële sector...

Blote billen op het speelveld (blog Lindenhaeghe)

Blote billen op het speelveld (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Tussen de kerstkransjes en de oliebollen door, viel me opeens een woord op. Of eigenlijk, een woordgroep. ‘Perverse transparantie’....

Doe mij maar (g)een handtasdekking! (blog Lindenhaeghe)

Doe mij maar (g)een handtasdekking! (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Financiële producten zijn teveel op mannen gericht. Volgens strategisch onderzoekbureau Oliver Wyman liggen er enorme...

Het blijft Bijzonder

Het blijft Bijzonder

De tweede ronde (toetsweek) Bijzondere Examens is in aantocht! Een mooi moment om terug te kijken naar de eerste ronde, afgelopen zomer in juni. 39 mensen schreven...

Op tijd opladen

Op tijd opladen

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Dachten we dat we eruit waren, blijkt het toch weer anders. Een burn-out wordt namelijk niet veroorzaakt doordat we te veel...

Zonder ‘branddriehoek’ geen reactie (blog Lindenhaeghe)

Zonder ‘branddriehoek’ geen reactie (blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In al het ‘soft skills’-geweld waarmee we tegenwoordig om de oren geslagen worden, zouden we bijna vergeten dat...