Wie zwijgt stemt niet toe (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters 400

De tijd dat bedrijven Jan en Alleman zonder actieve toestemming nieuwsbrieven en commerciële e-mails konden toesturen, is voorbij.

Dat is al een tijdje zo, maar nog niet alle bedrijven en instellingen hadden (of hebben) dat door. Zoals de online drogist die mij vorige week gewoon drie (!) nieuwsbrieven toestuurde, nog voor ik ook maar íets had besteld of aangevinkt. Ander voorbeeld: een e-mail van de school van mijn dochter met een stuk of honderd ouders in de CC in plaats van de BCC. Niet fraai.

De nieuwe Wet Verordening Persoonsgegevens (AVG) moet hier verandering in brengen: vanaf 25 mei is het allemaal nét wat strenger geregeld. Voor nieuwsbrieven, klantgegevens én wandelende datalekken binnen de verschillende organisaties. De wet brengt - naast bewustwording en duidelijkheid - volgens velen echter vooral ‘gedoe’ en ‘beperkingen’ met zich mee.

Bij dat eerste kan ik me wat voorstellen. De AVG vergt een proactieve houding en sommige gevallen flink wat aanpassingen. Bij die beperkingen heb ik minder ‘beeld’. Verschillende onderzoeken wijzen namelijk uit dat consumenten het geen probleem vinden om data te delen wanneer het hen iets oplevert. Denk aan gemak, een customized aanbieding of een beter advies.

Als ik naar mezelf kijk, herken ik dat. Ik heb onlangs mijn belastingaangifte weer ingevuld en daar was ik dit keer extra snel mee klaar. Zelfs de aftrekbare premie van mijn levensverzekering was al prefilled. Met een paar checks en een druk op de knop was het zaakje afgehandeld.

Bemoedigende cijfers

Prima uitgangspunt voor de start van een financieel advies. Want wat blijkt: maar liefst 84 procent van de Nederlanders deelt graag al hun financiële gegevens als dat een sneller en efficiënter (hypotheek)traject met zich mee brengt. Dat zijn bemoedigende cijfers. En er is meer: negen van de tien consumenten delen graag persoonlijke informatie in ruil voor beter online winkelen, de helft van de Nederlanders is bereid om gezondheidsdata te delen met zorgverzekeraars als daar korting op de zorgpremie tegenover staat en klanten reageren positiever naarmate e-mails en nieuwsbrieven persoonlijker zijn.

Kortom, er is genoeg ruimte voor een Gesamtkunstwerk als het gaat om klantbelang, data en organisatiedoelen. Zolang er het de klant iets oplevert en zolang je netjes van te voren toestemming vraagt (zoals de AVG vereist). Dat eerste is natuurlijk niet nieuw en dat tweede? Ach, laten we eerlijk zijn, dat is toch gewoon hoe het eigenlijk heurt?

(door Esther Vuijsters)

Reactie toevoegen

 
Meer over
Inspirerend! Boeiend! Vernieuwend! Duh.

Inspirerend! Boeiend! Vernieuwend! Duh.

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) In de tijd dat ik zelf nog als financieel adviseur werkte, werd ik wel eens moe van al die workshops, masterclasses en bijeenkomsten...

Wij doen (niet) aan filterbubbels

Wij doen (niet) aan filterbubbels

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het zou zomaar het woord van 2019 kunnen worden: de filterbubbel. Het woord stamt weliswaar al uit 2011 - toen verscheen...

Dat geeft niet...

Dat geeft niet...

Dat geeft niet…(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het is toch elk jaar weer een gedoe, zo’n nieuwe PE-periode. Voor de financieel adviseurs, de opleiders...

Agent Disclaimer heeft zijn bonnenboekje paraat

Agent Disclaimer heeft zijn bonnenboekje paraat

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het heeft even geduurd, maar het ei is gelegd: de wijzigingen rond het vakbekwaamheidsbouwwerk zijn definitief. Alle adviseurs...

Zeg eens eerlijk, zit jij nog op je plek?

Zeg eens eerlijk, zit jij nog op je plek?

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het is een bekend trucje: stel je eens voor dat je een gesprek voert met jouw achtjarige ik. Wat zou dat kind van toen, nú...

Ook ministers hebben zorgplicht

Ook ministers hebben zorgplicht

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Eind 2017 gaf minister Hoekstra de financiële markt een schouderklopje. “De sector lijkt op de goede weg”,...

Iemand zoals ik

Iemand zoals ik

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Het valt me op dat er de laatste tijd veel geschreven wordt over ‘vertrouwen’. Over het lage vertrouwen dat er...

De financieel adviseur als mossel

De financieel adviseur als mossel

(door Mike Schilperoort, algemeen directeur Lindenhaeghe) Als ik naar het huidige vakbekwaamheidsbouwwerk kijk, moet ik altijd denken aan de evolutietheorie van...

Een zieke nabije toekomst

Een zieke nabije toekomst

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) (Black Mirror-fans, pas op! Dit artikel bevat spoilers.) Het mooist aan de serie Black Mirror vind ik toch wel de omschrijving:...

Passie voor het vak

Passie voor het vak

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Natuurlijk gaan we bij Lindenhaeghe door het vuur als het om onze cursisten gaat. Of ze nou een PE-training van drie uur volgen...