Wiertsema (Adfiz): "Houd wet- en regelgeving proportioneel"

Enno Wiertsema nieuw 2018 resized

Houd wet- en regelgeving proportioneel, schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn nieuwe maandcolumn op de website van de adviseursorganisatie. Wiertsema: "Hoe proportioneel is het om van die ene adviseur in, pak 'm beet, Appelscha, en die voornamelijk inwoners en plaatselijke middenstand tot zijn clientèle mag rekenen, te eisen dat hij bij elke uitkering aan de groenteboer tegenover hem nagaat of deze inmiddels niet in het UBO-register is opgenomen? En hoe proportioneel is het om van eenpitters en kantoren met een relatief klein team te eisen een Wwft vragenlijst in te vullen waar ze tijden mee bezig zijn en waarin ze tot in detail moeten aangeven hoe ze ervoor zorgen dat ze de wet naleven?

"Het is zonneklaar dat de administratieve druk de advieskantoren boven het hoofd groeit. Als we op deze manier doorgaan, drukken we de kleinere advieskantoren de markt uit. Is dat wat we willen? Onafhankelijk financieel adviseurs zijn al jaren de belangrijkste factor als het gaat om ervoor te zorgen dat burgers en bedrijven financieel zelfredzamer en weerbaarder worden. Zorg er dan ook voor – door meer proportionaliteit – dat ze deze rol goed kunnen invullen. Met hagel schieten mag dan wel verleidelijk zijn omdat het de kans vergroot dat je doel treft, maar het vergroot ook de kans op onbedoelde neveneffecten en -schade. En dan vraag ik me af: heiligt het doel wel altijd de middelen?"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 9 april 2021

Ik heb in de vragenlijst mogen constateren dat onze toezichthouder het beeld heeft dat een lokaal eenmanskantoor zo'n beetje minimaal maandelijks internationale sanctielijsten raadpleegt om te kijken of er een klant op voorkomt. Ik heb eens zo'n lijst bekeken, daar stond een zeer beperkt aantal mensen op. Als ik me dan bedenk dat al onze financiële producten via banken en verzekeraars lopen, met meer, uitgebreidere en professionele toezichtmogelijkheden, (en een tientallen miljoenen witwasstraatje) dat er geen contante betalingen zijn, ik nog steeds wacht op de eerste Rolex die wordt aangeboden als betaling, dan lijkt me een tegeltje voor aan de wand met de tekst "het kind met het badwater weggooien" wel een aardige voor het kerstpakket. Bijna al mijn collega's die hun bedrijf beëindigen verkopen de zaak aan een heel veel groter bedrijf, vaak ver buiten de regio. Daar is niets meer terug te vinden van normale dienstverlening, persoonlijke kennis van klanten, weten van privé omstandigheden die je natuurlijk eigenlijk niet moet weten, laat staan vastleggen. Of "even" helpen met een vraag die niet echt bij je vakgebied hoort. Dat verdwijnt allemaal, in het kader van rentabiliteit van de klant, winstoptimalisatie dan wel maximalisatie. En die kleine particuliere klanten die bekijken het maar. Wetgeving en toezicht lijken me dan contra productief.

Drs. I.E. Leene-Hoedemaeker MPLA - Get Smart Pensioenconflicten 8 april 2021

Helemaal mee eens. Als we niet oppassen gaan we de zorg achterna. Meer tijd met lijstjes en de juiste vinkjes zetten dan dat er handen aan het (financiële) bed zijn. Met alle wijzigingen die de komende jaren nog over ons heen komen heeft de financieel adviseur alle tijd hard nodig. Controle is noodzakelijk maar verlies de proportionaliteit niet uit het oog.

Meer over
VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse.  Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Klantonderzoek politiek prominente personen meer afgestemd op de risico’s

Klantonderzoek politiek prominente personen meer afgestemd op de risico’s

Banken gaan de diepgang van het klantonderzoek bij politiek prominente personen meer richten op de daadwerkelijke risico’s van de individuele klant. Dat is...