Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!

Marcel Kroon 2018

Financieel adviseurs kunnen nog veel winnen met contentmarketing. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. In de VVP-rubriek Marketing van (n)u geeft Marcel Kroon van Turien & Co. tips aan financieel adviseurs. In zijn column in VVP 4 gaat hij in op contentmarketing.

Wanneer ik de bus uitstap, zie ik de eerste rood-wit gekleurde uitdossingen al voorbijkomen. Vol verwachting klopt mijn hart als ik richting het stadion loop. Het is alweer even geleden dat ik een wedstrijd van mijn club heb bijgewoond. En juist in dit superseizoen op het moment dat ‘we’ nog op drie fronten actief zijn mag ik een wedstrijd van Ajax bijwonen in de Johan Cruijff Arena. In het stadion aangekomen blijk ik direct naast het vak met de fanatiekste Ajaxsupporters te zitten, de F-side. De passie en het vuur bij deze groep is ongeëvenaard. Ze zingen continu, scanderen namen en leuzen en blazen hun club hiermee richting het doel van de tegenstander.

Als marketeer bekijk ik dit soort taferelen vol bewondering en verwondering. Ieder bedrijf is immers op zoek naar echte fans. Fans die voor je door het vuur gaan, de loftrompet over jou afsteken. Wat mij vooral fascineert, is hoe een merk zo tot leven kan komen. Wat is daar voor nodig?

Historie en de daarbij behorende verhalen rondom een voetbalclub spelen een belangrijke rol. Voorbeelden van tragiek en heroïek die zich afspeelden in het roemruchte verleden zijn er legio. De echte Ajaxfans dissen de legendarische momenten zo op. Kluivert die met het puntje van de schoen wist te scoren in de finale tegen AC Milan. De magistrale omhaal van Van Basten tegen Den Bosch behoort tot het collectieve Ajaxgeheugen, net als de actie van Zlatan die zes spelers van NAC het bos in stuurt en dan scoort.

Instagram

Hedendaagse communicatiemogelijkheden maken het voor voetbalclubs nog makkelijker om de verhalen in beeld bij fans te krijgen. Ajax maakte daar maximaal gebruik van rond de Europese tournee van afgelopen seizoen. Dit leidde ertoe dat ze van een miljoen Instagramvolgers op 2 februari naar 2,9 miljoen volgers op 13 juni gingen. Ruim vier keer zoveel als PSV en Feyenoord samen! Heroïsche filmpjes werden gepost rondom de belangrijke Europese wedstrijden. Grappige en authentieke posts gingen viraal. Grappig was bijvoorbeeld het filmpje over de net gecontracteerde Kjell Scherpen die in het verleden had gezegd voor Feyenoord te zijn en die nu strafregels moest schrijven onder het toeziend oog van Overmars en Van der Sar. Authentiek het beeld dat nieuwbakken helden De Jong en De Ligt in de AH staan met hun boodschappenmandje.

Verhalen

In de Arena klinkt het ‘Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!’ regelmatig. En afgelopen seizoen was dat ook vaak zo. Het is natuurlijk een illusie te denken dat klanten van een assurantiekantoor een vergelijkbare slogan voor hun kantoor ten gehore zullen brengen. Toch denk ik dat kantoren nog veel kunnen winnen met contentmarketing. Content middels verhalen die zorgen voor beleving en tot de verbeelding spreken. Verhalen die klanten het gevoel geven dat ze zich met dit merk kunnen identificeren en erbij willen horen. Verhalen over bijzondere risico’s en schades. Verhalen waar u als adviseur écht het verschil heeft gemaakt voor uw klanten. Verhalen die supporters opleveren.

Ajax won overigens met 4-2 en de volgende dag gingen Frenkie en Matthijs gewoon weer samen boodschappen doen.

Reactie toevoegen

 
Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’,...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

“Per 1 januari 2025 wordt de infrastructuur van AnsvarIdéa geïntegreerd in het systeem van Turien & Co. Dit betekent dat de administratie en...

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Draag elkanders lasten

Draag elkanders lasten

(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee,...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...