Willem Vreeswijk 25 jaar bij VVP

Willem Vreeswijjk met Toon en Arjan 25 jaar

Willem Vreeswijk, hoofdredacteur en eigenaar, was 1 december 25 jaar in dienst van VVP. Een goed moment om kort terug te blikken en vooral vooruit te kijken, zowel naar het adviesvak als naar VVP. Zijn passie is er in ieder geval niet minder op geworden.

Willem kwam binnen bij VVP als gedreven bladenmaker en passie drijft hem nog steeds. Weinig mensen in de sector maken zich zo sterk voor vernieuwing van de financiële sector als Willem (niet alleen met VVP, maar ook met zijn initiatief New Financial Forum). En VVP is natuurlijk al lang niet meer enkel een magazine, maar een multimediaal platform voor financieel adviseurs met website, digitale nieuwsbrief, events en andere initiatieven.

De tijden zijn veranderd, of toch niet? We vragen het aan Willem. En uiteraard wensen de andere leden van het VVP-team (redacteur Toon Berendsen en accountmanager Arjan Cornelisse) Willem nog veel mooie VVP-jaren toe!

Wat zijn de grootste verschillen tussen de sector toen je bij VVP begon en nu?

Vreeswijk: “Ik zag meteen hoe belangrijk deze sector is. Zonder verzekeraars en banken komt onze samenleving, zoals wij dit met elkaar hebben ingeregeld, tot stilstand. Tegelijkertijd was er de afgelopen decennia iets heel merkwaardigs met de sector aan de hand. De grote financiële instellingen werden steeds minder dienend aan de samenleving en gingen steeds meer op zoek naar financiële constructies waarmee geld kon worden verdiend. Steeds meer is die wereld afgeraakt van haar oorspronkelijke missie: helpt elkanders lasten dragen. In de jaren ’90 van de vorige eeuw groeiden de bomen tot in de hemel en net als bij sommige hele succesvolle voetballers of muzikanten kan niet iedereen de weelde van succes dragen. Het financiële landschap werd steeds meer bevolkt door dienstverleners die vooral bezig waren zichzelf een dienst te bewijzen.”

Welke veranderingen heb je gezien bij financieel adviseurs?

“Ten dele zag je deze beweging ook terug bij financieel adviseurs. De meeste adviseurs zijn altijd fantastische dienstverleners geweest die dag en nacht klaar stonden voor hun klanten. Dat is in al die jaren echt niet veranderd. Wel werd ook de advieswereld steeds meer bewoond door mensen die vooral bezig waren met het eigenbelang in plaats van het klantbelang. Doodzonde, want juist deze relatief kleine groep heeft jarenlang voor een groot deel het imago van deze beroepsgroep bepaald. Uiteraard bleef dit niet onopgemerkt bij de overheid. Klantbescherming werd het devies, met nieuwe wet- en regelgeving, opleidingseisen en een niet malse toezichthouder. Een hard gelag voor al die adviseurs die zich al die jaren uit de naad hebben gerend voor hun klanten.

“Tegelijkertijd was de opruiming noodzakelijk en is het goed dat iedere adviseur een bijdrage levert om het gemiddelde niveau van het adviesvak naar een hoger niveau te tillen. Dat heeft bij menig adviseur tot wenkbrauwgefrons en nogal wat krachttermen geleid. Begrijpelijk maar jammer. Het vak van financieel adviseur is zeker zo belangrijk als dat van een dokter of notaris. Dan mag die lat ook best wel hoog liggen. Een echte vakman of –vrouw kan daar overheen. Niet omdat het moet, maar omdat het goed is te laten zien dat het adviesvak hoog op de maatschappelijke ladder thuishoort. Dan past daar ook oprechte trots op dit prachtvak bij.

“Wat me oprecht verbaasd heeft, is het gebrek aan organisatiegraad. Relatief zijn weinig adviseurs aangesloten bij een belangenorganisatie terwijl er wel veel geklaagd wordt dat de onafhankelijk financieel adviseur zo weinig wordt gehoord. Neem een voorbeeld aan de verzekeraars. Ook daar springen de kikkers voortdurend uit de eigen kruiwagen, maar de stem van verzekeraars wordt helder gehoord in politiek Den Haag en in de media. Voorts heeft de adviessector zich altijd erg behoudend getoond. In 2006 hebben we al dialogen gevoerd over de voors en tegens van het provisiesysteem. Daar was toen nog weinig ruimte voor. Eerlijk gezegd wordt vernieuwing afgedwongen door politiek en toezichthouders, zelden uit de sector zelf. Dat is spijtig. De wereld om ons heen verandert drastisch en daar past ook bij dat de financiële adviessector zich vernieuwt. Tegelijkertijd ben ik wel blij dat één ding nooit is veranderd. En dat is de klantgerichtheid. Hoe je ook tegen de wereld aankijkt, de gemiddelde adviseur staat dag en nacht klaar voor zijn klanten. Of dat nu 25 jaar geleden was of heden ten dage. Dat maakt het adviesvak ook juist zo mooi.”

Welk inzicht uit 25 jaar VVP geef je mee aan financieel adviseurs?

“Koester je nieuwe rol. Wat is het een voorrecht om de financiële banden met verzekeraars door te snijden en volledig onafhankelijk de klant te kunnen bedienen. Uiteraard is samenwerking een must, juist ook met verzekeraars, om klanten optimaal te kunnen bedienen, maar wees er bewust van dat je zelfstandigheid en onafhankelijkheid als adviseur je grootste goed is. Klanten willen misschien niet zo snel betalen voor de advisering van een verzekeringsproduct, simpelweg omdat ze daar de meerwaarde niet van inzien en het niet gewend zijn. Wel zijn ze bereid te betalen voor financiële rust, voor financieel inzicht, voor een adviseur die zich als gids opstelt in dienst van de klant. Met VVP hebben we het voorrecht gehad om heel veel fantastische adviesondernemers te mogen interviewen. Mijn tip: ga eens wat meer te rade bij een collega-adviseur, lees een vakblad eens heel goed door en schrijf de leerpunten voor jezelf op en sta eens open voor adviseurs die het al anders doen. Het kan wel, is een motto van VVP. Dat zou elke ondernemer toch moeten aanspreken?”

Op 1 januari 2019 heb je VVP overgenomen. Hoe is het eerste jaar als eigenaar van VVP gegaan?

 ”Als VVP zien we terug op een bewogen en ook mooi jaar. We zijn uiteraard blij dat we er nog staan en voelen ons alive and kicking. Er is ongelooflijk veel gebeurd, ook achter de schermen. Bij ondernemerschap hoort onzekerheid, het maken van keuzes, het loslaten van zaken waar je aan gehecht bent, het vertrouwen op de goede afloop en de slapeloze nachten. Ik ben trots op het team en trots op de markt waar we als VVP deel van uit maken. Bijzonder trots ben ik op alle nieuwe initiatieven die we dit jaar met ons kleine team in de wereld hebben gezet. Denk aan de eerste editie van de Advies Award die werd uitgereikt in juni op de vijfde Dag van het Topadvies. Een groot succes omdat deze award enorm werd gewaardeerd door alle genomineerden. Daarnaast hebben we de Adviescampagne geïntroduceerd. We hebben aan de markt gevraagd een betaalbare en impactvolle campagne te bedenken die het belang van onafhankelijk advies aan heel Nederland moet duidelijk maken. Er waren tien inzendingen en de winnaar wordt bekend gemaakt op de Nieuwjaarsbijeenkomst van Adfiz in januari 2020. Naast alle events en specials hebben we een Vacaturebank voor adviseurs ontwikkeld, samen met Werk & Co, en hebben we het VVP Vademecum nieuw leven ingeblazen. Last but not least hebben we de VVP App ontwikkeld, een app die al het verzekeringsnieuws van nagenoeg alle media in één overzicht biedt. Daar mogen we met ons kleine team best trots op zijn.”

Wat zijn de plannen van VVP voor de komende tijd?

“VVP bruist. Zo zijn we volop bezig met de nieuwe special Digitale Transformatie die in februari uitkomt en met de nieuwe editie van de Advies Awards die we grootser in de markt willen zetten. De jury gaat samen met een groot aantal spotters in iedere provincie op zoek naar de meest klantgerichte advieskantoren in Nederland. Samen met de markt ontwikkelen we nieuwe events en nieuwe bewaaredities voor financieel adviseurs en gaan we onze abonnees veel meer bij de inhoud van het magazine betrekken. Ook zijn we volop bezig met de ontwikkeling van een VVP Academy. Vooral willen we ook in 2020 de onafhankelijk adviseur voorzien van inspiratie, kennis, netwerkmogelijkheden en concrete support. 2020, here we come!”

Foto: Het VVP-team, van links naar rechts: Arjan Cornelisse, Willem Vreeswijk en Toon Berendsen. Foto gemaakt door Jari Mulder.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Odette Dinklo - CED 2 december 2019

Gefeliciteerd en nog vele VVP jaren!

Chris de Bruin - Bureau mr. de Bruin 2 december 2019

Dag Willem, Van harte gefeliciteerd met dit mooie en te bewonderen jubileum! De branche kan trots op je zijn. Nog heel veel mooie jaren met VVP toegewenst!

Ivo Valkenburg - Transilvania Retreat Center SRL 2 december 2019

Gefeliciteerd! Zo blij en dankbaar voor Willem, en het complete VVP-team!!!

Klant door en door kennen

Klant door en door kennen

Neem als marktleider je maatschappelijke verantwoordelijkheid en span je tot het uiterste in om risico’s verzekerbaar te houden. Aldus financieel adviseurs...

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Innovatie in de adviespraktijk vraagt om innovatie van de adviespraktijk. Aldus schadedocent en auteur Anita Hol-Bubeck tijdens het VVP Event bijzondere risico’s...

“Tien procent hypotheekmarkt blijft behouden voor adviseurs”

“Tien procent hypotheekmarkt blijft behouden voor adviseurs”

"Ik zie weinig toekomst voor financieel advieskantoren”, aldus adviseur en horeca-ondernemer Lennart van Gastel in VVP 2 van 13 maart 2018. Van Gastel...

ATP verpestte wittebroodsweken

ATP verpestte wittebroodsweken

Het verzekeringsbedrijf ligt nog vaak onder vuur. Maar bladerend door oude VVP’s kan de conclusie toch niet anders zijn dat er, hoewel het altijd beter kan...

Stelling van de week

Stelling van de week

De rust aan het provisiefront is teruggekeerd, in ieder geval voorlopig, zo luidde de conclusie in het artikel Rust keert terug aan provisiefront in de eerste editie...

What’s new?!

What’s new?!

VVP bestaat in 2018 75 jaar! Daar gaan we dit jaar uiteraard aandacht aan besteden. Online, maar ook met artikelen in vakblad VVP. Wat is er veranderd in die driekwart...

Bijzondere risico's op VVP-event

Bijzondere risico's op VVP-event

VVP organiseert samen met De Hoop, OOM Verzekeringen, Turien & Co. en de Vereende op woensdag 28 maart het kennisevent Bijzondere Risico's. Financieel...

Consument niet geïnteresseerd in provisietransparantie

Consument niet geïnteresseerd in provisietransparantie

'Klant vraagt nooit hoeveel ik aan schadeverzekering verdien', zo luidde de stelling op VVP-online. Maar liefst 87 procent van de 366 respondenten was het hier mee...

Adviseurs willen kunnen rekenen op aanbieders en overheid

Adviseurs willen kunnen rekenen op aanbieders en overheid

Wispelturige verzekeraars en zwalkend overheidsbeleid. Het maakt het leven van de financieel adviseur er niet makkelijker op, vertellen ze in de nieuwe VVP (nummer...

Maak van elke dag Positive Finance Day

Maak van elke dag Positive Finance Day

In het lijstje van evenementen in onze branche kwam ik de Positive Finance Day tegen. Daar word ik, even los van de Engelse titel, vrolijk van. Ontzettend goed...