Woede duur betaald…

Boos emoji via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-1085) Het uiten van zeer ernstige bedreigingen, komt de consument volgens Kifid terecht te staan op registratie in EVR, Incidentenregister en Gebeurtenissenadministratie. De Geschillencommissie halveert wel de termijn van de EVR-registratie.

De consument heeft bij de verzekeraar geklaagd over de afhandeling van een schade onder zijn autoverzekering van Hema Verzekeringen, omdat de verzekeraar (letsel)schade aan de tegenpartij had vergoed. Tijdens een telefonisch gesprek met een medewerker van de verzekeraar heeft hij bedreigingen geuit naar de tegenpartij en naar de medewerker. Die bedreigingen heeft hij de volgende dag tijdens een telefoongesprek met een andere medewerker herhaald. De verzekeraar heeft de persoonsgegevens van de consument daarom voor de duur van acht jaar in het EVR, het Incidentenregister, het IVR en de Gebeurtenissenadministratie geregistreerd en hij heeft de verzekeringen beëindigd.

De commissie “neemt in haar afweging mee dat de consument zeer ernstige bedreigingen heeft geuit tegen de medewerker en ook in de richting van de tegenpartij bij de aanrijding (de consument dreigde met doodrijden, red.) De consument heeft zijn bedreigingen bovendien de volgende dag nog eens herhaald. Hieruit blijkt dat de consument zich niet maar een keer heeft laten gaan waarna zijn verstand is teruggekeerd en hij de ernst van zijn bedreigingen heeft ingezien. Dat vindt de commissie ernstig. De consument heeft daartegenover gesteld dat zijn leven door de registratie in het EVR fors wordt ontregeld, omdat hij zijn baan kwijtraakt en hij zijn huurwoning moet verlaten.

“Nog daargelaten dat de consument zijn stelling niet heeft onderbouwd en het dus bij die stelling blijft, rechtvaardigt dit nog niet de gehele ongedaanmaking van de registratie in het EVR. Ter zitting heeft de consument wel gezegd dat het hem spijt en dat hij hoopt dat het goed gaat met de medewerker. De ernst van zijn gedraging en de gevolgen ervan voor anderen is dus uiteindelijk blijkbaar wel tot hem doorgedrongen.

“Alles in ogenschouw nemend, maar ook rekening houdend met de leeftijd van de consument en de overige maatregelen die de verzekeraar heeft genomen, is een registratieduur in het EVR van vier jaar naar het oordeel van de commissie proportioneel. De commissie wijst erop dat de consument na verloop van tijd een onderbouwd verzoek kan indienen bij de verzekeraar om een nieuwe belangenafweging te maken en de duur verder te verkorten of te beëindigen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....