Workshop INSVER: minder CO2-uitstoot begint bij jezelf

Natuur milieu groen via Pixabay

Reduceren van je CO2-uitstoot is belangrijker dan compenseren. Meten is weten. De meeste winst is te behalen door kritisch te zijn bij je inkoop als kantoor. Betrek vooral je medewerkers bij het reduceren van je CO2-uitstoot. En terugdringen van de uitstoot mag ook best leuk gemaakt worden.

Dat waren enkele van de tips die werden meegegeven tijdens de workshop ‘CO2-voetafdruk assurantiekantoren’ van INSVER, het vorig jaar opgerichte instituut voor verduurzaming van de verzekeringsbranche. De workshop was een van de eerste concrete uitingen van het instituut.

Terugdringen van de CO2-uitstoot van het kantoor begint met inzicht. INSVER biedt dit via een calculator die kantoren kunnen invullen. Dan wordt meteen ook inzichtelijk waar winst te behalen is. Op termijn zal INSVER ook een benchmark bieden, zei mede-initiatiefnemer Kees Dullemond, als er eenmaal genoeg calculators zijn ingevuld.

Inkoop

In algemene zin, vertelde duurzaamheidsadviseur Marcella Mekenkamp, is de meeste CO2-reductie doorgaans te behalen door kritisch in te kopen. Ook als financieel advieskantoor, zelfs al zou je denken dat deze bedrijven niet bijzonder veel hoeven in te kopen. Maar in de praktijk worden natuurlijk wel degelijk allerlei zaken en diensten ingekocht. Mekenkamp: “Kijk bijvoorbeeld of de organisatie waar jij iets van betrekt producten weer terugneemt als ze aan einde van hun levenscyclus zijn. Wat doen de bedrijven waar jij zaken mee doet zelf aan CO2-reductie?” “Als adviseur ben je regisseur bij de inkoop van schadeherstel. Daar kun je veel impact maken wat duurzaamheid betreft”, vulde een van de workshopdeelnemers aan.

Uiteindelijk denkt Dullemond zullen schakels in de keten – zoals van verzekeraar, adviseur en klant – elkaar gaan afrekenen op nul CO2-uitstoot. Certificaten zullen daarbij een rol gaan spelen, maar “in deze fase vindt INSVER het vooral belangrijk om kantoren te stimuleren in actie te komen. Later kunnen we lat altijd nog hoger leggen”.

Gedragsverandering

De workshop gaf de deelnemers concrete tips om hun kantoor duurzamer te maken. Enkele voorbeelden: stimuleer gebruik van fiets en OV bij je medewerkers, LED-lampen zijn echt veel zuiniger dan andere verlichting, stel de CV-ketel eens af op 60 graden.

Belangrijk is om steeds inzichtelijk te hebben wat een maatregel aan reductie oplevert. Daar zijn allerlei apps en dergelijke voor. En laat de verbetering ook zien in de organisatie.

Daarnaast zijn bewustwording en gedragsverandering cruciaal. Mekenkamp: “Het heeft geen zin als de ene collega de verwarming opendraait en de andere zet het raam open. Door mensen bewust te maken en duurzaam gedrag te stimuleren, is misschien nog wel de meeste CO2-reductie te behalen. Daarbij mag het ook best leuk zijn; wees creatief en bedenk leuke manieren om mensen enthousiast te maken en te houden.”

Enkele deelnemers merkten op dat zij huren, waardoor het lastiger is om bepaalde maatregelen te nemen (“Ik mag hier nog geen spijker in de muur slaan”, zei iemand). Toch, zo hield Mekenkamp, de deelnemers voor is er altijd wel iets mogelijk. Ga ook het gesprek aan met de verhuurder.

Reductieplan

Aan het einde van de workshop werd ingegaan op het belang van een goed plan van aanpak. En bekijk ook steeds opnieuw wat er van dat reductieplan is gerealiseerd. Dullemond raadt aan ieder jaar opnieuw de calculator in te vullen, omdat emissienormen steeds veranderen. “Het stimuleert bovendien enorm als je ziet dat je inspanningen écht leiden tot minder CO2-uitstoot.”

Mekenkamp benadrukte het belang van reduceren van de uitstoot. “Compenseren is natuurlijk ook altijd goed, maar het is niet genoeg. Het duurt tientallen jaren voor een nieuwe boom de CO2 die nu wordt uitgestoten uit de lucht haalt. Daar hebben we geen tijd voor.”

Dat vonden sommige deelnemers wat kras. Maar, aldus Mekenkamp, “we moeten niet denken: we hebben gecompenseerd, dus we hoeven verder niks meer te doen. We moeten eerst reduceren, omdat we al te veel CO2 uitstoten met z’n allen. Als je beide doet, is het helemaal perfect.”

 

Reactie toevoegen

 
Een cruciale rol voor adviseurs

Een cruciale rol voor adviseurs

(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De afgelopen drie jaar heb ik veel gesproken met verzekeringsadviseurs en verzekeraars over duurzaamheid...

ChatGPT versus Kees Dullemond

ChatGPT versus Kees Dullemond

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuw in VVP in 2024: VVP legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord...

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

Perspectief

Perspectief

(Voorwoord VVP-special Duurzaam Advies 2024) Om maar met de deur in huis te vallen: duurzaam adviseren levert alleen maar winst op. Om dit in te zien, is er een...

De wereld verandert en wij geven de richting aan

De wereld verandert en wij geven de richting aan

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het lijkt nog ver, 2050, maar op weg naar klimaatneutraliteit gaat er de komende jaren al veel veranderen. Dat vergt de...

Groen begint vooral met doen!

Groen begint vooral met doen!

(Redactie in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Er komen steeds meer kaders voor duurzaam advies, kijk bijvoorbeeld naar het energielabel dat afgelopen januari...

Pluk eerst het laaghangende fruit

Pluk eerst het laaghangende fruit

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Verduurzaming, aldus Paul Burger (Ideële Verzekeringen), is belangrijk “omdat we de wereld te leen hebben. Omdat...

Adviesproces aan klanten verduurzamen

Adviesproces aan klanten verduurzamen

(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Naast de advisering op financieel gebied verbreedt de adviseur zijn werkterrein door de ESG-richtlijnen...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...