'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag rond was en hebben zij de termijn van het financieringsvoorbehoud niet verlengd. Een paar dagen later bleek dat het bij de geldverstrekker helemaal niet rond was, maar toen was de termijn van het financieringsvoorbehoud al verlopen. Vanwege deze beroepsfout vorderen de consumenten een schadevergoeding van de adviseur.
De Geschillencommissie: "De adviseur had de consumenten moeten waarschuwen dat de termijn van het financieringsvoorbehoud bijna verliep. De adviseur heeft dit niet gedaan en daardoor is hij tekortgeschoten in zijn zorgplicht. Deze tekortkoming heeft echter niet tot schade geleid. De vordering wordt daarom afgewezen.
"Dat de consumenten bekend waren met het financieringsvoorbehoud en dat zij de adviseur al twee keer gevraagd hadden om de termijn van het financieringsvoorbehoud te verlengen (wat de adviseur – als extra service – ook gedaan had) laat onverlet dat de adviseur de plicht heeft om de termijnen te (blijven) bewaken en de consumenten te waarschuwen als een termijn bijna verloopt. Het belang van deze zorgplicht wordt nog maar eens onderstreept door de onderhavige zaak, waarin de consumenten (vanwege de onduidelijke communicatie vanuit de adviseur, onder meer door zijn Whatsapp-bericht met “Yes”) in de onjuiste veronderstelling verkeerden dat de hypotheekaanvraag rond was en om die reden de adviseur niet gevraagd hadden om de termijn van het financieringsvoorbehoud voor een derde keer te verlengen."
Reactie toevoegen
Reacties
Wim Verkerk - Verkerk & Partners BV 31 oktober 2025
Tja dat communiceren met App neemt dusdanige vormen aan, dat dergelijke problemen kunnen ontstaan. Mensen "pleuren" alles op de app en mail en denken dat dat het geregeld is. Sterker nog, als je belt, wordt je weggedrukt en volgt er een bericht "waarom je belt? ..... Appen en mailen is sneller dan de "ouderwetschen post", maar persoonlijk contact blijft noodzakelijk ...
Kifid: kennisdocument niet toegestane betalingen
Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over niet toegestane betalingen met de titel 'Er is geld van mijn rekening geboekt, maar ik heb niet...
Overeenkomst van opdracht kan ook mondeling tot stand komen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0871) Hoewel er geen sprake is van een ondertekende, schriftelijke overeenkomst van opdracht, oordeelt de Geschillencommissie dat de...
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....
Beroep op verjaring behaagt Kifid niet
(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...
Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....
Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...
Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring
(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...
Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...
CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken
CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...
Klant kon weten van polisvoorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...


