Zelfrijdende auto nu nog niet te verzekeren

zelfrijdende auto Google

Aanpassing van de Wegenverkeerswet en de voorwaarden van autoverzekeringen zijn noodzakelijk voordat de zelfrijdende auto kan worden toegelaten op de openbare weg. Volgens het kenniscentrum van ABN Amro MeesPierson leidt de huidige aansprakelijkheidswetgeving tot onwenselijke situaties en is het verzekeren van zelfrijdende auto’s niet goed mogelijk.

 

Het eerste dodelijk ongeluk met een semi-zelfrijdende auto in de VS laat volgens de bank zien dat de software van de zelfrijdende auto nog in de kinderschoenen staat. “De besturingssoftware moet nog een enorme ontwikkeling doormaken”, zegt Geert Offergelt, hoofd Private Insurance bij de bank. “De vraag is hoe zo’n auto reageert bij morele dilemma’s. Wat als een zelfrijdende auto plots moet uitwijken en dat automatisch doet door in te rijden op ander verkeer? En de vervolgvraag: wie is dan aansprakelijk? De bestuurder – die er eigenlijk niet is – of de fabrikant van de auto of van de software?”


Wie is aansprakelijk?
De aansprakelijkheid bij ongevallen en schade is een hoofdbreker, aldus Offergelt. Het BW en de Wegenverkeerswet gaan er van uit dat een mens het voertuig bestuurt. Volgens de bank kan de aansprakelijkheid in de toekomst liggen bij de auto- of softwareproducent, bij de eigenaar van de zelfrijdende auto of zelfs bij de leverancier van de connectiviteitsoftware langs de wegen. “Door de zelfrijdende auto moeten de aansprakelijkheidsregels noodgedwongen op de schop”, aldus Offergelt. “Het is een optie om bij een aanrijding alleen schade aan het eigen voertuig te dekken, en niet meer die van de tegenpartij. Maar de polis moet wel dekking bieden voor schade aan een object – zoals een lantaarnpaal – of als je iemand aanrijdt. Nu bestaat de wettelijke mogelijkheid om je te beroepen op overmacht. Een voorbeeld is het uitvallen van de besturingssoftware. Zeker bij letselschade ontstaan hierdoor onwenselijke situaties, waar het slachtoffer de dupe van is.”

 

Premies gaan stijgen
Bovendien is het momenteel nauwelijks in te schatten hoeveel een verzekering voor de zelfrijdende auto moet kosten. "Door alle technologie is reparatie van een zelfrijdende auto een stuk duurder. Dat zou betekenen dat autoverzekeringen heel duur worden. Aan de andere kant horen zelfrijdende auto’s minder schade te maken, waardoor de premie juist lager kan zijn. Daarnaast blijven ‘gewone’ auto’s bestaan. Er is een kans dat de autoverzekering voor die voertuigen een stuk duurder wordt.”

 

Autoverzekering 2.0
Volgens de bank is het onder de huidige voorwaarden en regelgeving nog niet goed mogelijk om zelfrijdende auto’s te verzekeren. Vanaf 2019 willen de Europese verkeersministers proeven met zelfrijdende auto's mogelijk maken. “Ongetwijfeld komen er uiteindelijk oplossingen om zelfrijdende auto’s te verzekeren, maar op dit moment zijn die nog niet gevonden”, aldus Offergelt. “Voordat je het weet is het 2019, dus enige snelheid is geboden. Dat autoverzekeringen in de huidige vorm gaan veranderen, is in elk geval zeker."
 

Reactie toevoegen

 
Auto vaker allrisk verzekerd

Auto vaker allrisk verzekerd

Automobilisten verzekerden hun auto in 2023 vaker allrisk. Dat blijkt uit de Datamonitor autoverzekeringen van Geld.nl. In 2023 koos ruim 47 procent van de autobezitters...

Mannen twee keer zo vaak betrokken bij verkeersincidenten

Mannen twee keer zo vaak betrokken bij verkeersincidenten

Mannen zijn volgens onderzoek in opdracht van Interpolis vaker betrokken bij verkeersongevallen en onveilige verkeersituaties dan vrouwen, die betere en veiligere...

Letselschade door kop warm water niet voor rekening stageverlener

Letselschade door kop warm water niet voor rekening stageverlener

(Rechtspraak) Naar het oordeel van de kantonrechter rustte op de stageverlener geen verplichting om de stagiaire te instrueren over de manier waarop zij op een veilige...

Autoverzekering in anderhalf jaar ruim negen procent duurder

Autoverzekering in anderhalf jaar ruim negen procent duurder

Automobilisten betalen nu flink meer voor hun autoverzekering dan anderhalf jaar geleden, aldus Geld.nl. In juni 2022 was de gemiddelde premie voor een autoverzekering...

Meer verkeersongevallen door agressief rijgedrag

Meer verkeersongevallen door agressief rijgedrag

Autobestuurders vertonen steeds vaker gevaarlijk, riskant en agressief rijgedrag, constateert DAS die het aantal meldingen van verkeersongevallen zonder letsel met...

Verbond ondertekent ADAS-convenant

Verbond ondertekent ADAS-convenant

Minister Mark Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft maandag  het ADAS-convenant ondertekend samen met ANWB, BOVAG, Verbond van Verzekeraars,...

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Ten opzichte van 2017 is de verzekerbaarheid van jongeren en ouderen sterk toegenomen (meer aanbieders doen een aanbod). Dit blijkt uit de zesde Solidariteitsmonitor...

Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking

Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking

(Kifid-uitspraak GC 2023-0840) De consument doet een beroep op zijn autoverzekering wegens schade door diefstal of verduistering van de verzekerde auto. De consument...

Autopremie jongeren stijgt drie keer zo hard als die van ouderen

Autopremie jongeren stijgt drie keer zo hard als die van ouderen

Jongeren tussen de achttien en 24 jaar worden van alle leeftijdsgroepen het hardst getroffen door de premieverhogingen van autoverzekeringen. Zeker in vergelijking...

Eigen schuld, dikke bult (of eigenlijk: nat pak)

Eigen schuld, dikke bult (of eigenlijk: nat pak)

(Rechtspraak) Een wielrenner belandde in de Amstel, omdat zijn voorganger schrok van een hond en abrupt remde. De hond (of eigenlijk de eigenaar) valt volgens de...